Zoeken

World Superbikes - Qatar: SBK races

World Superbikes - Qatar: SBK races

26 februari 2008
Inhoudsopgave
World Superbikes - Qatar: SBK races
Pagina 2

Troy Bayliss flikt het!

Qatar-Bayliss2.jpg
Met de nieuwe Ducati 1098R (F08) meteen naar de winst rijden, Troy Baylis flikte het. Met dank aan Max Biaggi. 

Superbikes: race I - Het World Superbike kampioenschap ging in stijl van start, zoals het hoort. Met mooie gevechten, valpartijen en verrassende winnaars. De eerste race werd lange tijd geleid door nieuwbakken, 'fulltime' Alstare Pepephone.com, Suzuki coureur Max Neukirchner die in de trainingen en Superpole al had laten zien dat er rekening met hem gehouden moet worden. Na zijn eerdere invalbeurten bij het (toen nog Alstare Corona Extra) team heeft hij nu het gehele seizoen de beschikking over gelijkwaardig materiaal en heeft hij dus de kans te laten zien wat hij daarmee kan. En dat is veel. Direct vanaf de start nam de jonge Duitser de leiding en kreeg hij voor het eerst in zijn SBK loopbaan het hele veld achter zich aan. Het was druk en dringen in die eerste slingers van het Losail circuit en ze moesten allemaal hun plek zoeken, en dat gaat niet altijd zonder slag of stoot. Achter de rug van Neukirchner zaten Corser, Biaggi, Kagayama, Xaus, Haga, Nieto en Bayliss. Drie Alstare Suzuki's dus bij de eerste tien. Pas in de vierde ronde werd de leider in de race voorbij gegaan door Troy Corser terwijl de matig gestartte Troy Bayliss in gevecht raakte met Fonsi Nieto om plaats vijf.

Qatar_race1
Het begin van de race met alle hoofdrolspelers voorin, maar de winnaar (21) moest er hard voor rijden!

Precies één ronde later, aan het eind van het rechte stuk van ruim één kilometer, demonstreerde Neukirchner de snelheid van de Suzuki en mikte hem weer voor de Yamaha van Corser die ook nog eens door teamgenoot Noriyuki Haga voorbij werd gestuurd. Max Biaggi zat op plaats vier en loerde waar hij één, of beide, Yamaha coureurs een plek terug kon zetten. Bij het opkomen van het rechte stuk langs start/finish deed hij een eerste poging waarbij hij onder Haga door kwam, maar de Japanner had de betere lijn en sloeg direct terug, waarmee een boeiend duel geboren leek. Troy Bayliss had al wat van zijn start goed kunnen maken en wist aan te sluiten. In het begin van de zesde ronde zette Max Biaggi zijn Ducati brutaal voor de Yamaha van Noriyuki Haga, die dat helemáál niet leuk vond. Haga tikte met zijn voorwiel tegen het achterwiel van Biaggi (nee, er was géén sprake van snijden), kreeg te maken met een enorme whobble, ging over de clip-ons en kwam lelijk op zijn hoofd (helm natuurlijk) terecht, die hij ook al in de trainingen had bezeerd. De Japanner gleed een aantal meters op zijn helm, werd gelukkig niet geraakt door zijn Yamaha R1, keabbelde overeind en hervatte de race. Iets meer met het verstand in plaats van het hart rijden had hem deze val kunnen besparen.

Neukirchner-leading
Hier Max Neukirchner nog aan de leiding voor Troy Corser en Noriyuki Haga, daarachter Max Biaggi (3).

Naarmate de wedstrijd vorderde kreeg Max Neukirchner last van zijn verkoudheid én slijtage van zijn banden waardoor hij wat plaatsen verloor. Toch pakte hij een keurige vijfde plaats en gezien het ‘gemak’ waarmee hij aan de leiding reed was dit vast niet de laatste keer. De race was op ongeveer één derde en Troy Bayliss was aanbeland op de op de vijfde plek, achter mede Ducatist Max Biaggi. Het was goed te zien dat de machine van Bayliss zich een stuk rustiger gedroeg dan die van Biaggi, en toch zei de kleine Italiaan (met grootse prestaties) dat hij de 1098 fijn vond rijden. Wat zou Bayliss vinden? In ieder geval het zijne want op het lange rechte stuk ging hij zowel Biaggi al Corser voorbij en stuurde nog geen halve ronde verder eenvoudig langs Neukirchner waardoor hij wel in één klap aan de leiding reed. Ook Max Biaggi was in no time langs Neukirchner en bij het ingaan van de negende ronde passeerde hij tevens diezelfde Bayliss die in de eerste bocht wijd was gegaan. En hoewel de Ducati van Bayliss rustiger leek had hij toch de volle breedte, en meer, van de baan nodig. Dit leek een duidelijke bandenkwestie maar Bayliss gaf zelf aan dat het gewoon kwam omdat hij behoorlijk moest pushen. Door de actie van Bayliss kwam Biaggi weer aan de leiding en ook Corser en Neukirchner kwamen weer langs de Xerox Ducati coureur, die dus het spel weer van voor af aan moest spelen.

Dat deed de Australiër dan ook en het eerste slachtoffer was landgenoot Corser die hij in de twaalfde ronde naar plek vier verwees waardoor een podiumplek voor Corser ineens buiten bereik leek. Maar zoals gezegd moest Neukirchner tegen het eind van de race inleveren en zodoende wist Troy Corser toch nog beslag te leggen op de derde plaats. Corser had de hardste compound gemonteerd (als enige) die wel constant waren maar hem niet toe stonden om sneller te rijden. Ruben Xaus, die in de eerste vijf ronden het ritme miste en even had moeten toekijken vanaf een zevende plek, was ondertussen Carlos Checa, Fonsi Nieto én ook Max Neukirchner voorbij gegaan en reed zo op een comfortabele vierde plaats naar de finish.

Qatar-Biaggi-Bayliss.jpg

Biaggi en Bayliss dueleren om de winst.

In de laatste ronden kwam het tot een tweegevecht tussen Max Biaggi en Troy Bayliss en als dit soort gevechten het beeld gaan bepalen in het 2008 seizoen dan wordt ons kijkers nog iets moois voorgeschoteld. De twee maakten er een mooie show van waarbij Biaggi duidelijk andere lijnen reed dan Bayliss, mede door een andere afstelling. In eerste instantie leek Troy Bayliss er niet langs te komen maar in één van de laatste bochten liet Bayliss, die natuurlijk al aardig wat ervaring heeft met de dikke twins uit Bologna, de 1098 wat langer staan en zette die vervolgens aan de binnenkant van Biaggi om zo de leiding over te nemen. Max Biaggi besloot op zijn beurt om in de laatste bocht voor het opkomen van het rechte eind binnendoor te komen bij Bayliss. Echter, de voorband van Biaggi kon dit niet meer aan en Max moest zijn machine wijd laten lopen. Hierdoor was het voor Bayliss kinderspel om Biaggi te passeren en keek hij zelfs nog even om. Was het om zeker te zijn van zijn voorsprong of om Biaggi te denigreren? Zo schonk Troy Bayliss in de eerste World Superbike wedstrijd waarin de ‘nieuwe regel’ Ducati 1098 werd ingezet datzelfde Ducati de overwinning, en die smaakte zoet.

Troy Bayliss:
Ik geloof wel dat het speciaal was om de 1098 naar zijn eerste overwinning te rijden en het is de eerste maal dat ik hier win op Losail. Ik dacht eerst dat het tussen mij Troy (Corser) en Nori (Haga) zou gaan, maar Neukirchner verrastte me en Max (Biaggi) deed het ook goed. Het was een zware race, ik startte slecht en moest écht hard rijden om vooraan te kunnen komen. Ik maakte een paar foutjes en toen ik eenmaal achter Max (Biaggi) zat reed ik op de limiet. Het was toen een kwestie van onze kaarten uitspelen, hij ging wat wijd en dat gaf me het voordeel op de streep.

Gimbert-Checa

Hier Carlos Checa achter Sébastien Gimbert.

Achter de top vijf finishten Carlos Checa en Fonsi Nieto op minder dan een tiende van een seconde van elkaar op de zesde en zevende plaats. Voor beiden een prima uitslag. Checa was tevreden gezien het feit dat de Honda nog maar net raceklaar is, én hij finishte als eerste Honda coureur. Nieto finishte dan wel een plaats lager dan zijn kwalificatie maar ook hij was blij met het behaalde resultaat.

De top tien werd afgesloten door Yukio Kagayama, Michel Fabrizio en Jakub Smrz waarbij vooral de prestatie van Smrz opvallend genoemd mag worden. Smrz kwalificeerde zich vrijdag als vijftiende, wat op zich al een prestatie was, en werkte zich in deze eerste race eerst langs Russel Holland en Gregorio Lavilla om halverwege de race Kenan Sofuoglu, Lorenzo Lanzi, Régis Laconi en Roberto Rolfo voorbij te steken. Yukio Kagayama viel wat tegen wat volgens hem te wijten was aan chatter en te weinig grip. Daarnaast kreeg hij ook nog eens te maken met vibraties bij het uitkomen van bochten waardoor pushen zeer moeilijk werd. Hij maakte er het beste van en kwam als achtste over de streep.

Qatar-Laconi.jpg

Régis Laconi; slechts 1 punt, mooi plaatje.

Kenan Sofuoglu die, na vrijdag zijn eerste Superpole te hebben gereden, een prima wedstrijd reed werd twaalfde. Hij gaat de Superbike machine steeds beter begrijpen en zijn grootste probleem is, dat hij tegen het einde van de race te moe wordt, daardoor werden zijn tijden een halve seconde langzamer.

Ook nog punten waren er voor Noriyuki Haga en Régis Laconi die om heel uiteenlopende redenen niet tevreden waren. Haga door zijn val, Laconi omdat de nieuwe Kawasaki ZX10-R té graag rechtdoor wilde, sturen was een crime.

Voor de volledige uitslag van de eerste SBK race: Klik.