Zoeken

World Superbikes - Monza: SBK races

World Superbikes - Monza: SBK races

14 mei 2008
Inhoudsopgave
World Superbikes - Monza: SBK races
Pagina 2

Max Neukirchner pakt 1ste SBK zege!

start
Start van de race, hier ging het nog goed met Carlos Checa.

Max-podiumHet zat er aan te komen en het had moeten, of kunnen, gebeuren op Valencia waar Max Neukirchner van zijn Alstare Suzuki werd gereden door Carlos Checa, maar nu was het dus raak. Max Neukirchner won overtuigend de eerste race van de wedstrijd op Monza, Italë. Tijdens de eerste wedstrijd in Qatar zat Neukirchner er al goed bij en scoorde uiteindelijk een vijfde en achtste plaats, op Phillip Island een zevende en een vijfde. Toen kwam Valencia, waar hij in de laatste bocht van de eerste race werd 'beroofd' van een podiumplek. Hij kwam daarbij ongelukkig ten val waardoor hij de tweede race moest laten schieten, maar gelukkig was hij in staat om in Assen te starten waar hij middels een derde plaats zijn eerste podiumplek van dit seizoen behaalde en in de tweede race vijfde werd. En dan nu Monza.

Vanaf de tweede startplek, op de eerste startrij hij moest na de Superpole alleen Troy Bayliss voor zich dulden, was Max Neukirchner goed weg maar kon niet voorkomen dat zowel zijn teamgenoot Yukio Kagayama als Troy bayliss hem te snel afwaren. Even leek Bayliss de beste positie te hebben voor de eerste chicane (prima variante esterna) maar Kagayama was de brutaalste en nam de leiding. chicane1Een moment werd gevreesd voor een klapper van jewelste, en kwamen beelden van Phillip Island boven drijven, toen Carlos Checa (nu een goede Superpole [4de] tegenover een matige kwalificatie [15de]..) ineens linksaf sloeg en dwars door het startveld zwierde! Maar stom toevallig raakte de Spanjaard in dienst van het Nederlandse HANNspree Ten Kate Honda team geen andere coureurs en kwam iedereen ongeschonden van zijn plek.

Achter Kagayama, Bayliss en Neukirchner volgde Max Biaggi die vanaf de derde startrij (9de) een prima start had gemaakt. De Italiaan die er in Assen niet aan te pas kwam werd weer gevolgd door Noriyuki Haga en Ruben Xaus. Misschien had Neukirchner zijn remmen niet goed opgewarmd in de warm-up ronde want in de 'seconda variante' verremde de jonge Duitser zich. Maar al in de tweede ronde maakte 'de jonge Max' dat meer dan goed door de leiding over te nemen van collega Kagayama in diezelfde 'seconda variante' en leek er al een kopgroep van drie te ontstaan. Carlos Checa had zijn start natuurlijk compleet verprutst en had al zes seconden achterstand. En dat rijdt je op Monza niet meer dicht, óók Carlos Checa niet.

Top-vierNoriyuki Haga, die de eerste ronden iets had moeten lossen, sloot weer aan bij de kopgroep en als aan een touwtje stoof het viertal, dat in iedere ronde wel van positie wisselde, over de snelle Italiaanse baan. Even leek het er op dat Bayliss moest lossen maar de Australiër wist met een paar keer flink remmen weer aansluiting te krijgen. Achter het viertal knokten de Sterilgarda Go Eleven Ducati makkers Biaggi en Xaus om plaats vijf en natuurlijk ging dat niet zinder slag of stoot. In de achtste ronde moest de 'boomlange' coureur (wie heeft dat eigenlijk verzonnen?) uit Barcelona dat bekopen met een onvervalste highsider in de 'Parabolica'. Zijn Madrileense landgenoot, Carlos Checa, was even daarvoor ook nog eens een keer hard rechtdoor geschoten maar wist nog wel als achtste te finishen. Aan de kop bleef het ongemeen spannend en liet Neukirchner, in tegenstelling tot voorgaande races, zien niet te willen wijken. MaxFeestBij het voor de achtste maal ronden van de 'Parabolica' zat Haga Kagayama zó dwars dat Neukirchner daar dankbaar gebruik van maakte en weer de leiding overnam.

Yukio Kagayama leek voor de zoveelste keer van slag te zijn, ging steeds meer foutjes maken en schoot in de eerste chicane rechtdoor. Net voor Max Biaggi, die een goed tempo had en inliep op de groep voor hem, kwam hij weer de baan op wat niet zo gunstig leek voor 'de Romein'. Maar Kagayama herstelde zich goed en kreeg weer aansluiting bij de drie koplopers waar hij te maken kreeg met de wat terugvallende Bayliss. De twee aan kop maakte er een waar spektakel van met slipstreamen, uitremmen, blokken en slimme lijnen kiezen. Met nog drie ronden te gaan had de berekenende Bayliss zich tóch weer naar het vechtende duo weten te rijden, met in zijn kielzog Kagayama! De laatste ronde verliep op haren en snaren maar Max Neukirchner hield stand en de rest achter zich. Voor de eerste maal stond de Duitser op de hoogste trede van het podium, verdiend!

Max Neukirchner:
Ik ben zó blij met mijn aller eerste World Superbike overwinning, en trots en blij dat ik de eerste Duitse coureur ben die dat doet. Het is een fantastisch gevoel en ik ben er van overtuigd dat er nu meer interesse zal zijn in Duitsland. Hoewel ik wat nerveus was voor de race, was ik dat niet ín de race of aan het eind. Het was makkelijk om aan de leiding te gaan in de race en mijn machine voelde zeer snel aan op de rechte stukken maar ook goed in de bochten. Ik wist precies waar Haga zat en wat ik moest doen om hem te verslaan!

podium1Noriyuki Haga werd op een halve tiende van een seconde tweede, Troy Bayliss op zes tienden derde en Yukio Kagayama op een tiende daarachter vierde. Max Biaggi hield de schade beperkt en pakte een vijfde plaats op bijna vier seconde van de winnaar.

De zesde plaats was voor Riyuichi Kiyonari die duidelijk iedere race progressie maakt en de eer voor het HANNspree Ten kate Honda team hoog hield. Zevende werd Fonsi Nieto waarmee de drie Alstare Suzuki's de plaatsen één, vier en zeven bezetten, niet slecht voor een team dat er bijna niet meer was geweest en onlangs nog een (niet betalende) sponsor zag afhaken. Zoals gezegd pakte Carlos Checa een achtste plaats, hij zag zijn achterstand op Troy Bayliss oplopen en zou in de tweede race beter moeten scoren om nog enigzins aansluiting te kunnen houden. De plaatsen negen en tien waren voor Fabrizio en Smrz terwijl zelfs Lavilla nog voor Troy Corser finishte. De beide PSG-1 Kawasaki's van Laconi en Tamada vielen na een prima training en kwalificatie uit door mechanische pech, Laconi, en een crash van Tamada. De laatste punten waren voor Shinichi Nakatomi, Lorenzo Lanzi en Sébastien Gimbert. Karl Muggeridge, die zich naar een keurige tiende startplek had getraind strandde al in de eerste ronde door mechanische pech.

Voor de volledige uitslag: Klik.