Zoeken

World Superbikes - Groot Brittanië: SBK races

Pagina 2

9 augustus 2008
Inhoudsopgave
World Superbikes - Groot Brittanië: SBK races
Pagina 2

Veld-lap1-race2.jpgOok in race twee had Troy Bayliss kopstart vóór de beide Yamaha's van Noriyuki Haga en Troy Corser, Ryuichi Kiyonari, Tom Sykes, Fonsi Nieto, Max Biaggi, Max Neukirchner en Carlos Checa. Voor Yukio Kagayama kwam in 'Druids' al een einde aan race twee. Hij werd aangetikt door Sykes en belande in de grindbak. Met veel moeite kreeg de Japanner zijn machine weer op de baan maar van racen kwam het niet meer. Wel reed hij de race uit, 'voor zijn fans' zou hij na afloop zeggen. Een ronde later was het de beurt aan Max Biaggi. Hij maakte een fout en moest daardoor een flink stuk door het gras. Biaggi kwam ook weer op de baan maar was, in tegenstelling tot Kagayama, wél in staat om zijn race te vervolgen, en niet onverdienstelijk.

Aan de kop van het veld ging Haga voorbij aan Corser en wist de wederom verrassende Brit Tom Sykes aan te haken bij de toppers. Hij werd op de voet gevolgd door het Alstare Suzuki duo Neukirchner en Nieto die een verbeten strijd leken te gaan uitvechten. Ook Kiyonari ging voorbij aan Corser maar de Aussie sloeg terug en verwees hem weer een plaats naar achteren. Vijf ronden wist Bayliss het veld aan te voeren, toen besloot Haga de leiding te nemen. Maar ook Bayliss wilde er niet aan en Haga moest nog even volgen. Op start/finish passeerde de Japaner dan tóch de wereldkampioen en niet veel later volgde ook Kiyonari waarna de twee Japanners hun gevecht om de leiding aangingen.

Biaggi-Fab.jpg

Troy Bayliss kon na die vijf ronden het tempo  duidelijk niet bijhouden en kwam onder druk van Troy Corser. Daarbij reed de ene Aussie over het voorwiel van de andere! In dit geval Bayliss over dat van Corser. Aan de kop zette Kiyonari Haga onder druk en in de negende ronde wist hij in 'Paddock Hill' de leiding over te nemen, maar omdat de jonge Japanner uit het HANNspree Ten Kate Honda team problemen had met het insturen van 'Surtees' kwam hi slecht uit en werd weer gepasseerd door Haga. Maar twee ronden later was het Kiyonari die op snelheid langs de Yamaha van Haga speerde en weer de leiding op zich nam en er onstond een mooi duel tussen de twee Japanners. Wederom tussen oud en nieuw maar nu waren het landgenoten.

De twee aan kop maakten er een mooie show van en gestaag liep hun voorsprong op Bayliss, Corsrer en Sykes op. Diezelfde Corser wilde maar wat graag voorbij aan Bayliss maar het leek iedere keer net niet te lukken. Tot aan de zestiende ronde. Toen doken zowel Corser als Sykes voorbij aan de scheidende Bayliss. Achter de rug van Bayliss had Max Neukirchner zich losgemaakt van teamgenoot Nieto en als een sluipmordenaar kwam hij dichterbij, om er een ronde later al voobij te zijn. De enige manier voor de Duitser om het puntenverschil tussen hen beide te verkleinen, hoe miniem ook.

Walker-back.jpg
Herkent u hem? Chris Walker 'the Stalker' is terug bij de Superbikes, op een Honda. Verraad! Voor straf achter de Kawasaki van Laconi.

Kaga-race2.jpgDe twee strijdende Japanners waren door niemand bij te houden maar Neukirchner zag nog wel kans om na een kleine strijd merkgenoot Sykes binnen te hengelen om zo het puntverschil nog iets te verkleinen. Bayliss op zijn beurt kreeg tegen het eind van de race te maken met teamgenoot Michel Fabrizio, die zich na een slechte start vanaf de vijftiende naar de zevende plaats had opgewerkt. Daarmee probeerde hij duidelijk te maken dat hij volgend seizoen nog steeds aanspraak wil maken op een zitje bij het Xerox Ducati team. De andere Italiaan die dat wil, Max Biaggi, had zich na zijn uitstap(je) inmiddels weer naar een verdienstelijke twaalfde plaats gereden. Het leed was nog niet geleden voor Bayliss want met nog vijf ronden te gaan zaten ook Fonsi Nieto en Carlos Checa hem op de huid, en passeerden hem. Tot slot werd hij ook nog eens door Smrz (die na orima trainingen weer een matige tot slechte race reed) en Lanzi een plaats terug verwezen waardoor de pil wel zeer bitter smaakte.

Haga-Kiyo.jpg
Twee 'generaties' Japanners gingen voor de winst in race 2. De jonge (Kiyonari) won het van de oude (Haga).

podium2.jpgAan de kop van het veld bleef Haga lange tijd in het wiel van Kiyonari maar in de eindfase kon hij het tempo niet meer volgen waardoor de 'jonge' Japanner met een marge van 1,8 seconde als eerste over de streep wist te komen. Ryuichi Kiyonari won zo zijn tweede World Superbike race wat tevens de dubbel betekende. Troy Corser legde beslag op de derde podiumplek net vóór de sterk naar voren gekomen Neukirchner,  Nieto en Fabrizio. De laatste twee hadden in de laatste ronde ook nog Tom Sykes te grazen genomen. Sykes legde daardoor beslag op een prima zevende plaats nadat hij lange tijd in de race was voor de derde. Fonsi Nieto nam op zijn beurt Fabrizio nog te grazen. Carlos Checa (voor het eerst op Brands Hatch), Jakub Smrz en Lorenzo Lanzi besloten de top tien terwijl Troy Bayliss alsnog een elfde plaats uit het vuur sleepte, nèt voor Max Biaggi. Lavilla,Rolfo en Walker verdeelden de overige punten. Muggeridge, Iannuzzo, Palmer en Zaiser haalden het einde van de race niet

Troy Bayliss:
Om je de waarheid te zeggen, ik ben zwaar teleurgeteld want ik hoopte op wat meer. In de laatste ronden van de eerste race had ik last van een versleten achterband en daarom monteerden we een andere voor de tweede race. Jammer genoeg was dát de verkeerde keuze en na de eerste ronden kon ik weinig meer doen. Toch ben ik blij met mijn podiumplek in de eerste race omdat die 20 punten ervoor hebben gezorgd dat mijn voorsprong groter werd, hoewel het maar een paar punten zijn. Het was een mooie race en mijn felicitaties gaan naar Kiyo, hij was fantastisch.

Ryuichi Kiyonari:
Ik ben zo blij, ik kan het bijna niet geloven. We hebben gedurende het hele weekend bovenaan de lijsten gestaan, dus we wisten dat we een goede race set-up hadden. Het team heeft hard gewerkt om me voor beide races een geweldige motorfiets te kunnen geven en uiteindelijk kunnen we één - nee, twee! - overwinningen vieren. Het was niet eenvoudig - ik vond het moeilijk om te passeren en ik maakte een aantal fouten. In de eerste race was ik de laatste ronden erg nerveus, maar in de tweede race kon ik tot aan het eind de juiste snelheid vasthouden.

Max Biaggi:
Ik ben echt tevreden met mijn resultaat in de eerste race die ik voor de derde opeenvolgende keer met een podiumplek afsloot. Het team heeft fantastisch werk geleverd en ik mijn best gedaan. Jammer genoeg maakte ik een fout waardoor ik de bocht niet normaal kon insturen en ik belande op het run-off gedeelte, waardoor mijn race over leek. Ik begon als laatste maar dat deed ik helemaal niet slecht want ik werd toch nog twaalfde.

Carlos Checa:
Ik kan niet zeggen dat ik blij ben met de resultaten, maar ik moet tevreden zijn na de problemen die we dit weekend hebben gehad. Natuurlijk was Brands Hatch een nieuw circuit voor me en we vonden het moeilijk om een goede set-up voor de motorfiets te vinden. Ik had een probleem met de linkerbocht achterop het circuit en deze bocht moet je goed kunnen nemen om voor de rest van de ronde voldoende snelheid te hebben.

Uitslag race 1 - Brands Hatch:

1. Ryuichi Kiyonari - J - Hannspree Ten Kate Honda
2. Noriyuki Haga - J - Yamaha Motor Italia
3. Troy Corser - AUS - Yamaha Motor Italia
4. Max Neukirchner - D - Alstare Suzuki
5. Fonsi Nieto - E - Alstare Suzuki
6. Michel Fabrizio - I - Ducati Xerox
7. Tom Sykes - GB - Rizla Suzuki
8. Carlos Checa - E - Hannspree Ten Kate Honda
9. Jakub Smrz - CZ - Guandalini Racing by Grifo's Ducati
10. Lorenzo Lanzi - I - RG Racing Ducati
11. Troy Bayliss - AUS - Ducati Xerox
12. Max Biaggi - I - Sterilgarda Go Eleven Ducati
13. Gregorio Lavilla - E - Ventaxia VK Honda
14. Robert Rolfo - I - Hannspree Honda Althea
15. Chris Walker - GB - Ventaxia VK Honda
16. Regis Laconi - I - PSG-1 Kawasaki Corse
17. Kenan Sofuoglu - TUR - Hannspree Ten Kate Honda
18. Makoto Tamada - J - PSG-1 Kawasaki Corse
19. Sebastien Gimbert - F - Yamaha France Ipone GMT 94
20. David Checa - E - Yamaha France Ipone GMT 94
21. Ayrton Badovini - I - Team Pedercini Kawasaki
22. Shuhei Aoyama - J - Alto Evolution Honda
23. Jason Pridmore - USA - Alto Evolution Honda
24. Luca Morelli - I - D.F. Racing Honda
25. Yukio Kagayama - J - Alstare Suzuki

Niet Gefinished:
Karl Muggeridge - AU - D.F. Racing Honda
Vittorio Iannuzzo - I - Team Pedercini Kawasaki
Tristan Palmer - GB - Lloyds British
Christian Zaiser - A - Grillini PBR Team

Niet Gestart::
Ruben Xaus - E - Sterilgarda Go Eleven
Shinichi Nakatomi - J - YZF Yamaha

Op het korte, bochtige circuit van Brands Hatch zijn de verschilen in rondetijd niet al te groot. Zo kon het gebeuren dat er na de tweede kwalificatie negentien (19!) coureurs binnen één seconde stonden getraind.

BMW heeft voor hun 2009 WSBK campagne de Spanjaard Ruben Xaus weten vast te leggen. Troy Corser lijkt rond te zijn met BMW om voor het Duitse merk volgend seizoen deel te nemen aan het WSBK met hun S1000, maar zegt eerst nog te willen praten met Yamaha.. Max Neukirchner had al een contract van BMW op zak kunnen hebben maar heeft zich voor de komende twee seizoenen verbonden aan het Alstare Suzuki team. Hierdoor lijkt hij hun kopman te worden.

Davide Tardozzi maakt er geen geheim van dat Ducati Chris Vermeulen volgend seizoen graag op een 1098 ziet deelnemen aan het WSBK. Echter, Vermeulen lijkt vast te zitten aan het Rizla Suzuki MotoGP team. De MotoGP carrièrre van de Australier zit niet in het slop maar een titel behalen zit er, realistisch gezien, voorlopig niet in. Steve Martin ( (ex)-coureur, testrijder en co-commentator) zegt daarom:"Chris, kom voor twee jaar naar het WSBK, pak die titel en keer dan terug naar de MotoGP op een Desmosedici". Zit wat in.

Max Biaggi zegt de steun te hebben van Troy Bayliss om in 2009 de terugtredend tweevoudig wereldkampioen te vervangen in het Xerox Ducati team. Direct contact met het team is er echter nog niet geweest. Max Biaggi wist vorig seizoen derde te worden in het World Superbike kampioenschap waar hij voor aanvang van de laatste race zelfs nog uitzicht had op de titel. Van het 'fabrieks' Alstare Suzuki team verkaste hij voor 2008 naar het Sterilgarda Ducati sateliet team en momenteel staat hij op de zevende plaats in de tussenstand. Davide Tardozzi bevestigde dat Max op een lijst staat met potentiele kandidaten tesamen met de leider in het Brits Superbike kampioenschap Shane Byrne en Chris Vermeulen.

Biaggi: Nee, ik heb nog niet gesproken met het Xerox Ducati team maar wel met Troy. Hij zei dat hij er niets op tegen had als ik hem zou vervangen en vind dat ik het verdien. Waarop ik heb zei, Oh, bedankt! Doe een goed woordje voor me. Als het team vind dat ik hun man ben zou ik daar zeer blij mee zijn en zou ik graag voor het team willen rijden. Maar alleen als ze vinden dat ik de geschikte man ben. 

Biaggi is er wel van overtuigd dat hij een door de fabrek ondersteund team nodig heeft om de titel te kunnen pakken. Er zijn andere opties volgens de Romein (BMW, Aprilia) maar wat hij echt wil is echte steun om races te kunnen winnen, én de titel.

Chris Walker hamert er op dat hij het GIL Kawasaki team in goed overleg heeft verlaten. Geruchten doken op dat het team helemaal niet blij was met het vertrek van de Brit naar het Vent Axia Honda Superbike team van Paul Bird. Walker reed tot nu toe voor het GIL Motorsport Kawasaki team in de Supersport klasse maar dat heeft niet gebracht waar hij op hoopte. Hij wil benadrukken dat het niet aan het team heeft gelegen maar dat de machine niet de beste van het veld was. Er spelen nog wel wat andere zaken mee op de achtergrond maar hij is blij met zijn beslissing om voor de rest van het seizoen voor het Vent Axia Honda Superbike team uit te komen als teamgenoot van Gregorio Lavilla. In eerste instantie zou Eugene Laverty toetreden tot het tea aar door sponsorverplichtingen zat dat er niet in.

Walker: Het gebeurde allemaal per toeval. Zij zochten een tweede coureur voor de twee Britse SBK wedstrijden, dus maakte ik een praatje met Paul (Bird; red.) tijdens één van de wedstrijden. Ik had gelezen dat ze Eugene Laverty niet konden krijgen dus vroeg Paul of ik er zin in had, en dat was het!

De WSBK coureurs genieten nu van een welverdiende vakantie en keren dan terug voor de laatste vier wedstrijden van het seizoen.

Volgende wedstrijd: Donington Park, Groot Brittanië, 7 september!