Zoeken

World Superbikes - Australië: SBK races

World Superbikes - Australië: SBK races

4 maart 2008
Inhoudsopgave
World Superbikes - Australië: SBK races
Pagina 2

Bayliss pakt zege, Fabrizio toont karakter!

SBK race1: 

De eerste Superbikerace kende een zeer hectische start. De als derde getrainde Michel Fabrizio kwam heel slecht van zijn plek met de Xerox Ducati en keek angstig over zijn linker schouder of de achteropkomende coureurs hem wel zagen. Maar de onfortuinlijke Italiaan werd rechts geschampt door David Checa (Yamaha France Ipone GMT94) en vervolgens flink geraakt door Vittorio Iannuzzo (Pedercini Kawasaki) die daardoor eveneens ten val kwam. Iannuzzo werd naast de baan behandeld alvorens hij naar het ziekenhuis van Melbourne werd gebracht. Daar werd hij direct geopereerd aan zijn verwondingen en verwacht wordt dat de Italiaan uit Avelino zeker voor twee maanden is uitge-schakeld, mogelijk langer. De Xerox Ducati werd zwaar beschadigd en Fabrizio verloor zelfs zijn rechter racelaars tijdens de aanrijding. Zwaar hinkend maakte hij dat hij van de grid kwam. Of dat niet genoeg ellende gaf knalde bovenop ‘Lukey Heights’ de Australiër Russel Holland achterop Carlos Checa toen de rode vlag al getoond was. Ook Checa’s teamgenoten Ryuichi Kyonari en Kenan Sofuoglu waren hier slachtoffer van, waarbij Kyonari viel en Sofuoglu een stuk off-road moest, hij kon daarbij nog maar ternauwernood een tuimelende Fireblade ontwijken.

PI-Bayliss.jpg
Troy Bayliss moest er hard voor rijden, en zag zijn tegenstanders onderuit gaan, maar was een klasse apart!

Dit alles leidde tot een herstart waarbij Russel Holland, die werd bestraft voor zijn actie onder rood, als laatste moest starten. Pakte in die eerste, en enige, ronde Troy Corser nog kopstart vóór Troy Bayliss, na de herstart was het Bayliss die als eerste de rechter ‘Doohan’-bocht indook met de Yamaha’s van Haga en Corser daar direct achter. Max Biaggi, gestart vanaf de zestiende startplek omdat in de warm-up ronde voor de Superpole zijn versnellingspookje afbrak en hij daardoor geen Superpole kon rijden, maakte een aantal plaatsen goed en kwam na de eerste ronde als elfde door. Als snel vormde zich een kopgroep van vijf coureurs, Bayliss, Haga, Corser, Neukirchner en Nieto. Eén Ducati en vier Japanse viercilinders.

Carlos Checa had geen wereldstart maar probeerde dat wel goed te maken door in die beginfase direct Ruben Xaus en Michel Fabrizio te passeren. Vooraan had vooral Max Neukirchner sneude plannen en de jonge Duitser werkte zich achtereenvolgens langs Corser en Haga om zo de tweede plaats in te nemen. Op dat moment was de race voor de Tsjech Jakub Smrz al over, hij verloor de controle over de Guandalini Racing by Grifo’s Ducati en zag zijn vijfde trainingstijd niet beloond. Max Biaggi moest natuurlijk behoorlijk terrein goedmaken, hij had zich na drie ronden opgewerkt tot een achtste plaats en liet de snelste raceronde noteren.

Biaggi-groep
Max Biaggi was misschien wel de snelste in race 1. Hier leidt hij voor Corser, Fabrizio, Checa (niet zichtbaar) en Neukirchner. 

Aan de kop had Checa zich in de top drie genesteld en het zag er goed uit voor de HANNspree Ten Kate coureur. Noriyuki Haga ging een keer flink wijd in de hairpin onderaan ‘Lukey Heights’ waardoor de Spaanse coureur in Hollandse dienst de derde plek had overgenomen.

Troy_Checa_AlstareSoezen

Vier van de achtervolgers, Bayliss is al uit beeld.

De leiding was toen stevig in handen van Troy Bayliss gevolgd door Troy Corser met daarachter een groepje bestaande uit Checa, de Alstare Suzuki tandem Neukirchner en Nieto, Max Biaggi en Michel Fabrizio die na een matige start druk bezig was naar voren te komen.

In de zevende ronde wist Carlos Checa zich in de ‘Honda’-bocht langs Troy Corser te sturen maar onderaan ‘Lukey Heights’ was de situatie weer andersom terwijl aan het einde van het rechte eind Max Biaggi doorschoof naar de derde plaats! De Italiaan had zich in no time naar voren weten te werken en een ronde later nam hij de tweede plaats over van Troy Corser. Zijn jacht op Troy Bayliss kon nu echt beginnen. Dat het opkomen van Michel Fabrizio  niet zonder slag of stoot ging merkte voorla Troy Corser toen, alwéér, onderaan ‘Lukey Heights’ Fabrizio zijn Xerox Ducati aan de binnenkant van de Italia Yamaha zette en daarmee bijna Corser uit de race werkte. Maar de oude rot liet zich niet kennen en ging het gevecht aan. Maar niet alleen met Fabrizio, het groepje bestond ook uit Ruben Xaus en Max Neukirchner. De mannen wisselden veelvuldig van positie maar het was op een gegeven moment wél Ruben Xaus die de derde plaats in nam.

PI-Corser_Fab.jpg
Oeps! "Sorry mate". Michel Fabrizio was ontketend in race 1 en Troy Corser mocht dat aan den lijve ondervinden.

Xaus_Fabrizio

Xaus en Fabrizio streden voor de laatste podiumplek, het werd Fabrizio.

Met nog zes ronden te gaan ging het mis voor Max Biaggi. In zijn inhaalrace en jacht op koploper Troy Bayliss vergde hij net iets te veel van de Pirelli voorband en schoof onderuit in de hairpin onderaan ‘Lukey Heights’. Einde race voor de Romein en geen punten. Daardoor werd het gevecht dat achter Biaggi zijn rug plaatsvond er nu één voor de tweede podiumplaats. Dat ging bijna fout voor Troy Corser die bij het insturen van de ‘Doohan’-bocht een vervaarlijke ‘wobble’ had met zijn Yamaha en het scheelde niet veel of hij was over de clip-ons geworpen. Even leek het een gevecht tussen de Ducati’s van Xaus en Fabrizio te worden, maar de taaie Aussie was niet onder de indruk en in plaats van eieren voor zijn geld te kiezen ging hij vol in de aanval!

PI-podium1.jpg

Corser kwam in de ‘Honda’-bocht tóch weer langs Fabrizio en knalde op het rechte eind voorbij aan Xaus waardoor hij weer op de tweede plaats reed. Ook Fabrizio passeerde Xaus maar dat gebeurde niet zonder contact, waarvan Corser weer profiteerde.

Ryuichi Kyonari, Roberto Rolfo, Gregorio Lavilla, Karl Muggeridge, Lorenzo Lanzi ("het wilde hier niet lukken" zei hij), Kenan Sofuoglu en Shinichi Nakatomi behaalden allen punten. Geen punten, en zelfs geen finish, waren er voor het PSG-1 Corse Kawasaki team. Beide coureurs moesten vanwege technische problemen (electronica) voortijdig de pits opzoeken. Ook Ayrton Badovini van het Pedercini Kawasaki team (met de 2007 PSG-1 machine) reed de race niet uit, zijn teamgenoot Iannuzzo kwam, net als David Checa, na de crash met Fabrizio niet in actie. Dat was ook het geval met Luca Morelli.

Voor de volledig uitslag: Klik.