Zoeken

World Superbikes - Australië: SBK races

Pagina 2

4 maart 2008
Inhoudsopgave
World Superbikes - Australië: SBK races
Pagina 2

Bayliss pakt dubbel, rivalen bijten in 't stof!

SBK race2:

Zou de tweede race, net als in Qatar, een compleet andere race worden? Ja, en toch ook weer niet. De rode lichten bleven bij de start wel erg lang aan en dat leidde er toe dat Troy Corser de koppeling van zijn Italia Yamaha te vroeg losliet, maar wel direct de hand op de (voor-)rem had, met als resultaat...een slechte start. Toch zou de wedstrijdleiding besluiten om Corser te bestraffen voor een jump-start. Maar voordat die gegeven werd was hij in de eerste twee ronden al naar voren gestormd en reed hij, na Fonsi Nieto gepasseerd te zijn op het rechte eind, aan de leiding. Voor Jakub Smrz leek toen de race alweer over doordat de Tsjech jammer genoeg al na de eerste ronde de pits moest opzoeken. Hij zou de race nog wel vervolgen maar moest nogmaals naar binnen, ditmaal voor een ‘ride-through’, net als Corser, Laconi, Fabrizio én Rolfo! Frustrerend voor Smrz, zeker na zijn prima trainingen en kwalificatie.

PI-race2.jpg
Het hele veld op weg voor race 2. Voorin Laconi (55), Corser (11), Bayliss (21) en Haga (41).

In de vijfde ronde besloot Troy Corser het Australische asfalt en de grindbak van dichtbij te gaan bekijken door in leidende positie in ‘Siberia’ onderuit te gaan. Corser dacht zelf aan een oliespoor(tje), maar hij was de enige die daar viel.

Biaggi_crashedbike

De machine van Biaggi; schroot!

Maar de race was nog geen twee ronden verder of het volgende 'spektakel' diende zich aan. Max Biaggi, op dat moment op het rechte eind slipstreamend achter Fonsi Nieto, tikte voor het insturen van 'Doohan' iets té enthousiast de voorrem aan waardoor het achterwiel van de Ducati een eigen leven ging leiden waarop de machine stuiterend zijn berijder uit het zadel wierp. En dat met een snelheid van ongeveer 250 km/u! Biaggi gleed op zich ongevaarlijk de grindbak in maar had alle geluk dat de stuiterende Ducati hem niet raakte. Wél hield Biaggi aan deze crash een gebroken pols over en zal zodoende de test van half maart op Valencia moeten missen. Zelf verklaarde Biaggi dat Nieto vroeg van het gas ging, hij terugschakelde (wat moeilijk ging) en daardoor de controle verloor.

Haga_birthday

De enige prijs die Noriyuki Haga afgelopen zondag kreeg.

Noriyuki Haga en Roberto Rolfo hadden op dat moment een hevig gevecht om plek vijf en Rolfo probeerde alles om Haga voorbij te komen. Achter deze twee kemphanen kwam Kenan Sofuoglu opzetten. De Turkse wereldkampioen Supersport deed het in de tweede race op Qatar al een stuk beter dan in de eerste en ook nu kwam hij in deze tweede race veel beter voor de dag. De twee Honda courerus wisten beide binnen één ronde Haga te passeren, maar Rolfo moest daarna naar binnen voor zijn 'ride-through' en zakte terug naar de zeventiende plaats. Sofuoglu was nog niet van Haga af want de jarige Japanner bleef aan zijn achterwiel kleven, totdat hij weer werd gepasseerd door Max Neukirchner. Dat was in de veertiende ronde. Daarna zakte de jonge Turkse coureur weer wat weg en na de race zei hij dat het nog steeds een kwestie is van kracht. 

Kenan Sofuoglu:
In het begin gaat het prima maar als de race vordert mis ik de fysieke kracht om snel rond te blijven gaan. Ik weet nog niet hoe ik met het vermogen moet omgaan maar het gaat iedere dag beter. 

Groep_Sofuoglu
Als Sofuoglu aan fysieke kracht wint kan hij misschien mannen als Neukirchner, Haga, Muggaz, Holland en Kiyonari achter zich houden. 

Aan de kop van het veld had Troy Bayliss weer strak de leiding in handen en werd op gepaste afstand gevolgd door een Spaans trio bestaande uit Nieto, Xaus en Checa. In de 'Honda'-bocht passeerde Checa dan Xaus en reed zich iets los van zijn landgenoten. Het zal ongetwijfeld óók aan de rijderskwalitieten hebben gelegen maar het Ten Kate team bewees dat het met de snelheid, én wendbaarheid, van de nieuwe Honda Fireblade wel goed zit. De strijd om de vijfde plaats werd in die fase van de race ongemeen spannend. Maar liefst zeven coureurs vochten het onderling uit, Sofuoglu, Haga, Neukirchner, de Aussies en teamgenoten Muggeridge en Holland en Kiyonari reden als aan een touwtje over het glooiende Australische asfalt, op enkele meters gevolgd door het Yamaha France Ipone GMT94 duo Checa en Gimbert dat, met (te) zware machines volgens endurance specificaties, hun uiterste best doet om bij te blijven.

Neukirchner_Haga_Sofuoglu

Nu nog niet...

Max Neukirchner en Noriyuki Haga waren de eerste twee die Sofuoglu voorbij staken en zij wisten direct een gaatje te slaan. Achtereenvolgens kwamen ook Lavilla, Muggeridge, Holland en teamgenoot Kiyonari hem nog voorbij. Haga leek weer aan snelheid te hebben gewonnen want op het rechte eind stoof hij langs Neukirchner die, net als op Qatar, wat wisselvallig reed in de tweede race. Vóór hun hadden de twee Spaanse furies elkaar weer gevonden. Ruben Xaus en Fonsi Nieto vochten een verbeten strijd uit voor de laatste podiumplek en schuwden daarbij het contact niet. Nieto maakte zelfs tweemaal excuus (middels een handgebaar) aan zijn landgenoot toen hij in zowel de 'Honda' als 'Doohan'-bocht Xaus passeerde en hem daarbij wat voor de wielen reed.

Met nog twee ronden te gaan was het, weer, duidelijk dat Troy Bayliss de race ging winnen. De Australiër was zondag een klasse apart en zei na de race dat het een droom was die uitkwam om in zijn laatste World Superbikes wedstrijd op vaderlandse bodem de dubbel te pakken.

Troy Bayliss:
Het is iets waar je van droomt, tweemaal winnen, en ik wist dat het dit jaar moeilijk zou worden. Maar ik heb een goed team achter me staan. Ze hebben hard gewerkt en na mijn crash op zaterdag hebben ze 'snachts een nieuwe machine voor me opgebouwd. Het ging een beetje op en neer dit weekend. In race 1 had ik de laatste zes ronden problemen met de banden maar lukte het toch om te winnen. In race 2 waren de banden wat langzamer maar voelde ik me beter op de machine die constanter presteerde, het was echt een genot ermee te rijden. Na race 1 was ik ontzettend moe maar na de tweede voelde ik me prima. Het gaat nog spannen worden dit jaar, dat is zeker, dus om nu twee keer te winnen was mooi!

Bayliss_Wheely

Carlos Checa reed met de HANNspree Ten Kate Fireblade naar zijn eerste podium in 2008, en dat zal dit seizoen vast niet de laatste keer zijn. Ondanks het machtsvertoon van Troy Bayliss was de voorsprong op de nummer twee wel kleiner dan in race één. Het zal óók aan de coureur liggen, maar het Ten Kate team liet wel zien dat het met de nieuwe Honda al snel goed komt. De Madrileen Fonsi Nieto beslechte het gevecht met Catalaan Ruben Xaus wederom in zijn voordeel en pakte, na zijn overwinning in de tweede race op Qatar, zijn tweede podium. Ruben Xaus greep dan wel net naast een podiumplek, hij doet wel goede zaken in het kampioenschap waar hij op twee punten van Nieto een derde plaats inneemt. Max Neukirchner en Riyuich Kiyonari wisten Noriyuki Haga voor te blijven en pakten de vijfde en zesde plaats. Vooral voor Kiyonari, kampioen in het Brits Superbike kampioenschap, een flinke opsteker. De plaatsen acht tot en met tien werden verdeeld door Greg Lavilla en het Australische duo Russel Holland en Karl Muggeridge, Kenan Sofuoglu finishte uiteindelijk als elfde.

Checa
Carlos Checa bewees zichzelf, Honda en het Ten Kate team een dienst door op het podium te eindigen. Wordt vervolgd.

Fabrizio_hanekam

Hij; "I'm a big fan of yours!" Fabrizio; "No kidding!?"

Het Yamaha France Ipone GMT94 duo David Checa en Sébastien Gimbert legde beslag op de twaalfde en dertiende plaats terwijl de laatste punten werden binnengehengeld door Makoto Tamada (de enige Kawasaki) en Shinichi Nakatomi. Mede door hun 'ride-through' straf waren er geen punten voor Roberto Rolfo, Régis Laconi, Jakub Smrz en Michel Fabrizio. Ook Lorenzo Lanzi (geen schim van wat wat hij in de wintertesten liet zien) en Ayrton Badovini behaalden geen punten. Badovini stuurde in de eerste race de Pedercini Kawasaki naar binnen vanwege stuurproblemen. Die werden niet op tijd opgelost waardoor hij in race twee alleen startte om ervaring op te doen. Mede door het feit dat er in de tweede race langzamere tijden werden gerden leek het alsof meerdere coureurs dit tempo konden volgen, het zorgde in ieder geval voor een fraaie race.

Na drie wedstrijden zal worden bekeken of Ducati te veel voordeel heeft van hun grote(re) cilinderinhoud waarna eventueel restricties zullen worden toegepast. Die kunnen bestaan uit een kleinere luchtinlaat of meer gewicht. Hoewel er nogal wat Ducati's voorin te vinden zijn is er voorlopig maar één die er bovenuit steekt, maar was dat voorheen ook niet het geval, en is dat niet méér toe te schrijven aan de coureur dan aan de machine? Troy Bayliss gaat in ieder geval na twee wedstrijden aan de leiding met 27 punten voorsprong op Fonsi Nieto en 29 op derde man Ruben Xaus. De onderlinge verschillen tussen de nummers 4 t/m 8 zijn vrij klein. Noriyuki Haga staat na deze twee slecht (voor hem) verlopen wedstrijden op een negende plaats terwijl Gregorio Lavilla verrassend de tiende inneemt.

Voor de volledige uitslag: Klik.  En tussenstand in het kampioenschap: Klik. 

De heren Superbike (en Supersport) coureurs hebben nu een maand tot aan de volgende wedstrijd. Wel wordt er half maart getest op het circuit van Valencia.

Volgende wedstrijd: Valencia, Spanje, 6 april!

Foto's: yamaharacing/ducaticorsepress/hondaracing/alstare