Zoeken

WK Superbike Assen: glorie met een zwarte rand

Pagina 2

7 september 2004
Inhoudsopgave
WK Superbike Assen: glorie met een zwarte rand
Pagina 2
Pagina 3
Pagina 4
Pagina 5

De trainingen

Niet de Fila Ducati"s, maar de inmiddels veertig jaar oude Frankie Chili was de man to beat tijdens de vrijdag en zaterdagtraining. Met een tijd van 2"03.103 wist Chili de pole position voor zich op te eisen. Op de vrijdag was James Toseland de snelste van de fabrieks Ducati"s, maar moest met een vijfde plaats wel ruim één seconde toeleggen op snelste man Chili. Zijn teamgenoot Regis Laconi, lijstaanvoerder voor aanvang van het raceweekend, maakte helemaal een dramatische eerste trainingsdag mee. Geplaagd door afstellingproblemen kwam de sympathieke Fransman niet verder dan een 8e plaats.  

 

Orde op zaken Na afloop van de Superpole hadden de Fila Ducati’s weer orde op zaken gesteld. Alleen Chili was wederom sneller en liet daarmee duidelijk zien dat hij nog steeds heel erg goed de weg weet op de Drentse heide. Chris Vermeulen wist de laatste plaats op de eerste startrij voor zich op te eisen, nadat hij in de trainingen al de derde tijd op zijn naam had weten te schrijven. Volgens teammanager Gerrit ten Kate had er nog meer in gezeten, ware het niet dat tijdens de Superpole ronde de achterband over de velg draaide, waardoor een onbalans in het achterwiel ontstond. De in de trainingen nog verrassende Bussei wist zijn mooie vierde trainingstijd niet vast te houden tijdens de Superpole en viel terug naar een nog steeds respectabele 11e startplaats. Daarmee bleef de Italiaan onder andere Gary McCoy voor, die dit jaar een erg wisselvallig (met de nadruk op de laatste twee lettergrepen) seizoen doormaakt.

 

Nitro Norrick De onder de Britse toeschouwers immens populaire Noryuki Haga maakte, net als de Fila boys, erg wisselvallige trainingsdagen mee. Wist Haga tijdens de vrije training op zaterdag nog een tijd van 2"04.043 op de klokken te zetten, tijdens de kwalificatie kwam hij niet verder dan een 2"05.110. In de Superpole wist hij zijn tijd iets te verbeteren en eiste daarmee met een tijd van 2"04.654 een 5e plaats voor zich op.

 

Moeizaam Petronas Ook de beide coureurs van het Foggy Petronas Racing team maakten een moeizaam weekend mee. Het team van 4-voudig wereldkampioen Carl Fogarty, dat met de Maleisische geldschieter Petronas over ongekende budgetten lijkt te beschikken, is nog steeds niet in staat om echt potten te breken in het WSBK. Geplaagd door allerlei problemen kwam Mr Superpole Troy Corser niet verder dan een 9e tijd, zijn teamgenoot Chris "The Stalker" Walker moest met een 14e startplaats genoegen nemen.

Wildcards De Nederlandse wildcard rijders Arno Visscher (ZX-10R) en Robert Menzen (GSXR1000) wisten zich niet voor Superpole te kwalificeren, maar mochten desondanks terugkijken op twee vruchtbare trainingsdagen. Tijdens de tweede kwalificatie wist Menzen met een tijd van 2"08.917 een twintigste tijd te realiseren. De 27 jarige Menzen, die dit jaar voor de tweede keer als wildcardrijder van start ging in het SBK, wist daarbij Arno Visscher met 0.1 seconden voor te blijven. Visscher stond daarmee op een 23e en tevens één na laatste startplaats. Met name de 16,5" bandenmaat was iets waar Robert Menzen, 4e in de tussenstand van het ONK Superstock, behoorlijk aan moest wennen.

 

Supersport Net als het Fila Ducati team maakte ook Jurgen van de Goorbergh erg slechte trainingsdagen mee. De coureur die uitkomt voor het Italiaanse Belgarde team werd geplaagd door problemen met de voorvork, waardoor hij zijn R6 niet tot het uiterste kon pushen. Na afloop van de vrijdag kwalificatie wist Jurgen nog de eerste startrij voor zich op te eisen, maar op zaterdag viel hij terug naar een teleurstellende 7e plaats. Hij moest daarbij zelfs zijn zwaar geblesseerde teamgenoot Fabian Foret en debutant Andrew Pitt nog voor zich dulden.

 

Ten Kate Power Net als verleden jaar waren het de Ten Kate Honda"s die in de trainingen de dienst uit maakten. Was het verleden jaar Chris Vermeulen, dit jaar was de eer aan Carl Muggeridge om de pole position voor zich op te eissen. Tijdens de vrijdag kwalificatie was de Australier daarmee 1.2 seconde sneller dan team- en landgenoot Broc Parkes. Op zaterdag waren het Sébastien Carpentier op de Klaffi TenKate en Andrew Pitt op de Belgarde Yamaha R6, die een wig tussen de TenKate Honda"s wisten te vormen.

Wild Cards Tijdens de eerste vrije training op vrijdag wist Barry Veneman vriend en vijand nog te verrassen door een vierde tijd voor zich op te eisen, nog voor landgenoot Jurgen v.d. Goorbergh. Helaas blies de Suzuki rijder zijn beste motorblok op, waardoor teammanager Marc Hoegee als een speer terug moest naar Giessen om daar tot één uur "s nachts het blok opnieuw te prepareren. Uiteindelijk wist Barry een tiende startplaats te realiseren, waarmee hij tevens de snelste Nederlandse wildcardrijder was. Hij bleef daarmee nipt de met een Pajic geprepareerde Kawasaki ZX-6RR rijdende Arie Vos voor. Barry"s teamgenoot Jarno Janssen maakte een erg moeizaam weekend mee en moest genoegen nemen met een 24e startplaats. De ex-125cc coureur was dan ook zeer teleurgesteld na afloop van de trainingen.

Tijdens de pre-event persconferentie liet Chili duidelijk merken niet gelukkig te zijn met de beslissing van zijn PSG-1 team om volgend jaar met Kawasaki motoren te gaan rijden. Ook zijn onmin met Ducati Corse stak hij niet onder stoelen of banken. (Men is er bij Ducati absoluut niet gelukkig mee dat Chili zijn 999 begin dit seizoen al snel omruilde voor zijn oude 998RS) Het lijkt erop dat Frankie aan zijn tweede jeugd is begonnen. T-shirt"s met de tekst: "The life begins at 40" of zoals hij het zelf liever zegt: "Double Twenty" geven duidelijk aan dat de Italiaan voorlopig nog niet gaat stoppen met racen.