Zoeken

Voorbeschouwing WSBK 2006 - Monza, Giro Quattro!

Voorbeschouwing WSBK 2006 - Monza, Giro Quattro!

3 mei 2006
Inhoudsopgave
Voorbeschouwing WSBK 2006 - Monza, Giro Quattro!
Pagina 2

WSBK 4de ronde, Monza... vooruitblik.

The Fast Track-Monza!
5,6 en 7 mei aanstaande: Het WK superbike terug op Monza!

"Riding the fast track!"

Thuisrace voor een groot aantal teams, hoogtepunt voor de fans, Italiaanse gridgirls en ultrahoge snelheden... dit is "the fast track" 300+ km/u! De "Variante Ascari", de "Curva di Lesmo" en de beroemde "Parabolica"! Ingrediënten voor de vierde ronde van het WK superbike!

 Vooruitblik, de "dikke klasse"
Motorfreaks blikt vast vooruit naar de "dikke klasse", de superbikes. Wat gaat het worden dit keer? Troy versus Troy? Ruikt Bayliss z"n rode wapen, de Ducati 999F06 de thuisgrond en de stal en maakt dit Bayliss helemaal "baylistic"? Of ziet die andere Troy kans om zijn snode plannen te realiseren? Of wellicht toch een verrassing dit keer? Waar blijft Yukio? En kan Barros weer een rol spelen? Een informatieve en soms volstrekt suggestieve vooruitblik dan maar.

SBK 2006 round 4: Monza!

Autodromo Nazionale Di Monza

Monza staat bekend als snel circuit, hoge topsnelheden. Veel lef en veel PK"s lijken de maatstaf hier. Een paar feiten uit voorgaande jaren: In de laatste tien jaar dat er op Monza wordt gereden kwam er uit 20 races (10 x 2 manches) slechts 7 keer een Japanse motorfiets als eerste onder het zwart-wit geblokte door! De overige zeges waren allen voor het italiaanse Ducati. In 1995 waren het Franky Chili en Carl Fogarty die voor Ducati met de hoogste eer gingen lopen. In 2005 waren het Corser op de Alstare Corona GSX-R en Vermeulen op de Ten Kate Fireblade die de champagne mochten laten knallen.

Snelste ronde...

De snelste ronde door de Superbikes gereden op Monza stamt uit 2003 toen Neil Hodgson tijdens de “Superpoleâ€ÃƒÆ’‚ een 1"46.981 liet noteren. Snelste ronde in de race komt voor rekening van Troy Bayliss. In 2002 klokte Bayliss een 1"47.434. De snelste ronde van vorig jaar staat op naam van Yukio Kagayama die tijdens zijn “Superpoleâ€ÃƒÆ’‚ een 1"47.439 liet noteren.

(ter info: Rubens Barrichello noteerde in 2003 een 1"21.003 in een Ferrari Formule één auto!)

Troy Corser vertelde vorig jaar:

Virtueel kan iedereen hier snel zijn. Wat in Monza voornamelijk telt is vermogen. Als rijder hoef je hier eigenlijk alleen maar op de motor te zitten en het gas open te draaien! Monza is niet zo verschrikkelijk technisch. Voornamelijk snelle rechte stukken. Veel en vroeg gasgeven en laat en hard remmen.

 Troy vs. Troy... of toch niet? Het moge duidelijk zijn inmiddels. De strijd om de wereldtitel in de dikke klasse lijkt zich te gaan ontplooien tussen Ducati en Suzuki. Troy versus Troy. Ook de vierde ronde in Monza zal hoogstwaarschijnlijk weer het strijdtoneel worden van de beide Ausies.

 Yukiopower
Of toch niet... kunnen we wat anders verwachten in Monza? We riepen het al, waar blijft Yukio? Corser"s teammaatje en degene die ooit bij Alstare Corona Suzuki zichzelf voorstelde met de woorden:â€ÃƒÆ’‚Hi. I"m Yukio, I hope you have a lot of fairings because I crash a lot!â€ÃƒÆ’‚. Ook momenteel is Kagayama"s Suzuki in betere staat dan hijzelf maar of dat wat uit gaat maken? Yukio op dreef is vuurwerk. Yukiopower! Wanted: Yukio #71!

Nitro Nori
En die andere Japanner dan? Nitro Nori? De nummer 41 van het veld. King of slide. Haga zelf zal het waarschijnlijk de hoogste tijd vinden om verder naar voren te sliden. Liefst tot op het erepodium aan toe!

 Barros?
Barros? Tjsa... de verwachtingen waren wisselend bij de aanvang van het seizoen. Kon een ex-MotoGP coureur zich handhaven tussen het rauwe SBK geweld? Tuurlijk wel, Barros is Barros en die weet van wanten. Vele jaren van ervaring en bovendien blijkbaar gedrevener als nooit tevoren. Alex leek mee te kunnen in de top. Was bij vlagen zelfs de snellere. Het zou helemaal goed komen met Alex op die Klaffi Blade. Kwestie van wennen en na een paar races zou het Braziliaanse volkslied klinken. Barros ging goed. Tot de laatste race. Problemen voor Barros. Een respectievelijk 11de en 14 de plaats voor de Braziliaan. Dat kan toch zeker beter? Of gooide de Honda roet in het eten? Die andere Honda was immers ook zo vooraan niet te vinden. Problemen met grip in Valencia wellicht? Barros verklaarde:" We needed traction-control there"

 Sheffield Steel
James Toseland! Good old James. The racing piano player. Made of pure Sheffield steel. Laatste race in Valencia een 9de en 11de plaats. Ook dat moet beter kunnen in Monza. Vorig jaar stond James nog op het erepodium in Monza. Met een Ducati weliwaar. De Ten Kate Fireblade in combinatie met één van de meest ambitieuze en strijdlustigste coureurs van het veld. Dat moet toch goed komen. Hopelijk heeft de Ten Kate fiets “the power of dreamsâ€ÃƒÆ’‚ om in Monza voorin mee te kunnen strijden.

 Muggas Muggas!
Karl Muggerigde. Hij is terug, voldoende hersteld en zal in Monza zijn rentree maken op de tweede Ten Kate blade. Naar het schijnt is Muggas dankzij de impact van zijn crash een viertal millimeter korter geworden?! Inkrimping van de ruggengraat? Maakt verder niks uit natuurlijk, goed voor de aerodynamica immers. "Rock"n roller" Giovanni Bussei is "invaller af" bij deze. Het franjepak mag weer in de kast. Bussei zal er in Monza zeker bij zijn maar niet aan boord van een superbike racer. Team Green! Wat doet "team green"? De Kawabrigade? Walker, Nieto en Laconi? Zij zijn op de goede weg in ieder geval. De kawatrein stormt steeds verder naar voren. Kan Walker in Monza nog een Xeros Ducati of een Corona Suzuki in het vizier krijgen. Zien we "the stalker" nog eens "stalken"? Afwachten maar..

 Forza Lorenzo Lanzi,
Lorenzo... we hadden het niet verwacht maar stiekum wel gedacht. Twee derde plaatsen vorige race. Is de druk van de ketel? Rijden op een fabrieks Duc? Helemaal gewend nu? Of maakt het thuispubliek is Monza de zaak nu weer anders. Laat het nog eens zien. Dat scherpst van de snede. Zoals vorig kaar op de Lausitzring. Lorenzo ontketend, lak aan alles en iederen. Knokkend met zijn concurenten en met de Duc. Numero uno! In Monza wellicht? Forza Lorenzo!

 Nanna#69 Die andere Italiaan. Nanna#69, Gianluca Nannelli. Wisseld vaker van motor dan van vriendin. Echter, iedereen die ooit een blik op Nanna"s vriendin heeft geworpen zal "m daar volstrekt gelijk in geven. Vorig jaar voor Scuderia Caracchi. Dit jaar voor Team Edo Racing op een Yamaha R6 in het supersport kampioenschap. Tijdens de testen in Imola ineens weer op een Caracchi Ducati 749 en sinds vorig race als invaller van de onfortuinlijke Franky Chili op de DFX-Treme Fireblade. We zijn benieuwd. Nanna kan snel zijn. Of ie snel genoeg zal zijn is de vraag.

 Kagayama Spaanse stijl Ruben Xaus.
De man die beter rijdt dan hij loopt. Tenminste als ie erop blijft zitten. Vorige race in Valencia toch weer even afgestapt, maar Ruben zelf zal zich daar niet druk om maken. Lopen ging toch al moeilijk. Xaus is Xaus. Alles of niets. Kagayama Spaanse stijl! Van Xaus is het moeilijk om een voorspelling te doen... Hij kan ontzettend snel en goed zijn maar er ook ontzettend snel naast liggen. Zeker rekening mee houden, geheid nog een podium dit jaar voor Ruben.

De rest..
Wie hebben we nog niet genoemd? Legio... Foret, Rolfo op de Scuderia Caracchi Ducati, Battaini op de Bertocchi ZX-10R, Jones aan boord van de Petronas en Neukirchner op de Pedercini Ducati. Fabrizio? Talent voor de toekomst, in de gaten houden. Nakatomi van Yamaha Motor France? Top tien? Wie weet? Wat kan Martin deze keer? Als iemand die Petronas voorin kan zetten lijkt hij het te zijn. Abe mogen we zeker niet uitsluiten, ging goed laatste race. Andrew Pitt op zijn Yamaha Italia R1, ook hij kan voorin zitten. Max Biaggi? Nah... (het gerucht ging even dat Max zou aantreden tijdens een Italiaanse ronde van het WK-Superbike) Inmiddels lijkt het gerucht niet meer te zijn dan een gerucht. Het moge inmiddels duidelijk zijn, Max is voorlopig met pensioen.

Laatste nieuws... Chili terug op Silverstone!?
Slechts een tweetal weken na zijn zware crash op Misano, waarbij Chili een gebroken bekken opliep, kondigt Pierfranchesco Chili alweer aan dat hij zo snel mogelijk wil racen! Alhoewel Chili had gehoopt om er in Monza al bij te zijn lijkt de race na Monza (Silverstone) realistischer. Franky zal wel in Monza aanwezig zijn om de team DFX-Treme rijders Nannelli en Fabrizio te ondersteunen.

Franky Chili:

Ik had gehoopt in Monza al te kunnen testen maar dat zal nog niet mogelijk zijn. De breuk zelf is redelijk genezen maar ik heb moeilijkheden met het omhoogbrengen van mijn rechterbeen. Bovendien heb ik nog veel pijn en ook nog last van mijn schouder. Ik zal proberen om voor de volgende race in Silverstone weer fit genoeg te zijn om te kunnen racen. Het ligt eraan hoe ik me voel, tenslotte ben ik de jongste niet meer! Ik zal zeker in Monza aanwezig zijn het hele weekend. Voor mijn fans en om mijn teammaten te ondersteunen.

Het is afwachten wederom , het beloofd echter "een mooie" te worden daar in Monza. Veel in het verschiet immers. Wordt het weer Bayliss? 5/6 en 7 Mei aanstaande. World Superbikes 4de ronde, Monza!

Motorfreaks zal ook na deze vierde ronde weer uitgebreid verslag uit brengen!