Zoeken

Voorbeschouwing SBK Monza + trainingen dag één

Voorbeschouwing SBK Monza + trainingen dag één

7 mei 2005
Inhoudsopgave
Voorbeschouwing SBK Monza + trainingen dag één
Pagina 2

Voorbeschouwing

Op 6, 7 en 8 mei aanstaande vindt op het oudste "permanente circuit" van Europa, het Autodromo Nazionale di Monza, alweer de 4de wedstrijd om het Superbike kampioenschap plaats. Monza is een snel circuit (gemiddelde racesnelheid ligt boven de 190km/u) en staat bekend om het slipstreamen en de scherpe chicanes. Het ronde record is nog steeds in handen van huidig Yamaha-MotoGP coureur Colin Edwards, 1"46.227.

De eerste drie wedstrijden waren een prooi voor de Alstare Corona Suzuki mannen Corser en Kagayama, waarbij Troy Corser vijf maal winst kon bijschrijven en Yukio Kagayama dus een maal. Zal dit wederom het beeld worden of is er een kans dat één van de andere coureurs zal toeslaan? Chris Vermeulen zat er goed bij in Valencia met twee tweede plaatsen en ook Chris Walker op de Kawasaki zat voorin, vierde in de eerste en derde in de tweede race.

Kunnen de Xerox Ducati mannen, Regis Laconi (twee maal winst in 2004) en James Toseland, wereldkampioen 2004, rekenen op thuisvoordeel? Beiden hebben nog niet kunnen tippen aan de prestaties van vorig jaar en staan momenteel 4de en 10de in de stand om het wereldkampioenschap wat aantoont dat ze het moeilijk hebben. Opvallend feit is dat er in de tweede race van Valencia géén punten werden gescoord door een Ducati rijder, dit was niet meer voorgekomen sinds de race in Japan 1989!!!

Zal Andrew Pitt nu eindelijk goed kunnen scoren? Hij is regelmatig voorin te vinden, maar zakt daarna terug of valt eraf. Ook "Nitro Nori" is nog niet in goede doen en beste Yamaha rijder is op dit moment een "oude" GP-ster, Norick Abe: hij staat vijfde in de ranking. Bij Honda rekent men natuurlijk op het Winston ten Kate Honda team, Chris Vermeulen lijkt het ritme te pakken te hebben, hoewel de achterstand op Corser nog wel groot was in Valencia. Karl Muggeridge is snel, maar heeft tot dusver nog niet veel geluk gehad, kwestie van wennen?

Het Klaffi Honda team zal aantreden met alleen Frankie Chili omdat bij Max Neukirchner alsnog een breuk(je) in z"n duim werd geconstateerd, jammer want hij mag toch één van de smaakmakers genoemd worden. Ben Bostrom die na een vervelende start van het seizoen (zijn materiaal was heel laat waardoor hij met een nagenoeg standaard Fireblade aan de slag moest in Doha/Losail) er lekker bij zat in Valencia (12de en 6de) lijkt zeker ook in het ritme te komen en zal graag willen vlammen.

Dan nog de Petronassen, ze hebben een herzien motorblok, maar het lijkt er toch op dat de mooie machines nog steeds vermogen te kort komen waardoor ze zeker op een circuit als Monza geen rol van betekenis lijken te kunnen spelen. Het vermelden waard, wildcard rijder Andrea Mazzali, die een privé MV Agusta F4 1000 MT aan de start zal brengen!

Supersport

De SuperSport wordt dit seizoen -wederom- gedomineerd door het Winston ten Kate Honda team. Sebastian Charpentier pakte reeds twee overwinningen tegenover Fujiwara een. In hun kielzog komen Kevin Curtain, Fabien Foret en Michel Fabrizio. Eén naam zullen we niet meer tegenkomen: Jurgen v.d. Goorbergh rijdt, zoals jullie wel weten, niet meer voor het Selmat Ducati team. Zijn vervanger is voorgesteld: Alessio Corradi, hij zal starten met het nr. 13. Natuurlijk zijn we héél benieuwd naar de verrichtingen van de "andere" nederlanders, Barry Veneman en Jarno Jansen van het Suzuki Team Nederland op de door Marc Hoegee geprepareerde machines. Barry reedt natuurlijk een ijzersterke race in Valencia en het zou mooi zijn als hij zich wederom in de top 10 kan rijden!