Zoeken

Infront Sport WSBK test Portimao

Pagina 2

28 januari 2009
Inhoudsopgave
Infront Sport WSBK test Portimao
Pagina 2

Haslam.jpgHet eerste officiele optreden van het Stiggy Motorsport Superbike team was een beetje een mix van goed en slecht. Leon Haslam lukte het om in de top tien te rijden maar Roberto Rolfo worstelt in het achterveld. Leon Haslam (zoon van Ron) won al regelmatig wedstrijden in het Brits Superbikekampioenschap en weet zijn draai in het World Superbike prima te vinden. Snelle tijden zijn nog niet belangrijk vindt hij, het een worden met de CBR1000RR Fireblade is daarentegen veel belangrijker.

Leon Haslam:
'Ik ben tevreden met onze progressie, we hebben veel nieuwe dingen op de machine getest en we hebben een goede basisafstelling gevonden om van uit te gaan. Tot nu toe hebben rondetijden niet onze prioriteit gehad maar ik was nu al sneller dan de laatste keer in de race. Dat is dus een goede referentie, gok ik, voor wat onze potoentie betreft. We hebben nog werk te doen maar we zullen klaar zijn voor het nieuwe seizoen'.

In de gesimuleerde Superpole realiseerde jonge Brit een vijfde tijd. Hij gebruikte daarvoor, net als Shane Byrne, zijn kennis van het knock-out systeem dat in het Brits Superbike wordt gehanteerd.
'Ik ben echt blij ondanks het slechte weer dat te wisselend was en het uit proberen van een nieuwe Superpolekwalificatie. Wededen ook een paar prima runs toen het droog was en dat pakte goed uit. Door veel zaken aan de machine te veranderen en uit te proberen voelt het alsof we tijd te kort kwamen. Ik moet zeggen dat het team goed werk heeft geleverd en de machine wordt steeds beter. Ik kijk uit naar de volgende test waar we hopelijk nog meer goed werk kunnen verrichten voordat de eerste wedstrijd wordt verreden'.

Aan de andere kant van de box verkeerde Roberto Rolfo in minder euforische staat. De Italiaan heeft veel last van zijn schouderblessure en het lukt niet om snel genoeg rond te gaan om zodoende uit de onderste regionen van de tijdlijst te komen. Op de zaterdagreed hij slechts zes ronden en natuurlijk was hij daar zelf ook niet blij mee.

Roberto Rolfo:
'Op het moment ben ik niet zo blij, maar dat is vanwege mijn schouder. Het is voor mij zeer moeilijk in linkse bochten en kan mijn lijn niet vasthouden omdat ik er de kracht niet voor heb. Vrijdag reed ik niet zo veel ronden vanwege het weer maar zaterdag wel en ongelukkigerwijs bezorgde me dat meer en meer problemen als ik harder pushte. Buiten dat voelt de machine goed aan en we hebben een goede basisafstelling. De motor is sterk en het rijwielgedeelte voelt goed, dus hopelijk gaat het nog wat beter'.

Nu de test op Portimao niet goed heeft uitgepakt voor Rolfo geeft hij aan toch een operatie aan zijn geblesseerde linker schouder te overwegen. Tegen het advies van de doktoren was Rolfo toch aan de test begonnen omdat een operatie hem zo goed als zeker een aantal maanden aan de kant zou zetten. Ondanks een speciale schouder brace reed hij slechts een handvol ronden en kwam niet tot respectabele tijden. Omdat teamgenoot Haslam zich wel in de top tien weet te rijden keert de Italiaan nu terug naar zijn thuisland om zich daar in ieder geval te laten behandelen door een fysiotherapeut. Aan de hand van die behandeling besluit Rolfo dan of hij alsnog onder het mes zal gaan.

Roberto Rolfo:
'Ik keer direct terug naar huis en zal daar fysiotherapie ondergaan, ik zal daarna snel een beslissing moeten nemen of ik wel of niet geopereerd zal worden. Het is zeker geen ideale situatie want het is kort voor de start van het seizoen, maar we zullen moeten bekijken wat de beste oplossing zal zijn'.

Corser.jpg
Troy Corser waarschuwt de concurentie. We zullen zien of hij zich gemakkelijker gaat voelen op de S1000R, maar het zou wel mooi zijn!

'BMW ligt op koers om indruk te maken' waarschuwt BMW Motorrad coureur Troy Corser zijn tegenstanders in het paddock, en hij kon weleens gelijk hebben. De test op Portimao is prima verlopen voor de Duitsers die dit seizoen hun intrede maken op het hoge niveau van het racen met produktie machines. Na een matige test op Kyalami, waar men nog genoeg problemen had, overtuigde de BMW S1000RR in Portugal veel meer. Troy Corser klokte met grote regelmaat tijden die net in of net buiten de top tien lagen. Corser geeft aan dat de machine weliswaar op enkele vlakken verbeteringen nodig heeft maar na zijn zesde tijd in de nieuwe Superpole gaf hij aan verrast te zijn over de competiviteit van de Beemer. Wel merkte hij op zich nog niet helemaal op zijn gemak te voelen op de machine en dat hij uitkijkt naar het moment dat BMW haar volledige potentieel zal bereiken.

Troy Corser:
'Het weer heeft geen van ons geholpen en ik gok dat we slechts een 2,5 uur op een droge baan hebben gereden. Als je het zo bekijkt is deze test niet eens zo slecht geweest voor ons, en hoewel er nog veel werk aan de winkel is maken we voortdurend progressie en leren iedere keer als we de baan op gaan meer over de machine. We hebben dingen kunnen testen waar vorige keer geen tijd voor was, speciaal diverse linksystemen en verschillende geometrieafstellingen. Ik ben nu blij met de koppeling maar we moeten werken aan een vloeiende gasrespons. Ik voel dat de motor sterk is en dat is op dit moment een goed gevoel. Als we eenmaal die power kunnen beteugelen en een aantal zaken kunnen uitzoeken dan kunnen we de potentie van de machine laten zien. Ik weet niet hoe snel of wanneer dat zal zijn maar iedereen werkt er hard aan en we zouden een indicatie moeten hebben van onze progressie bij een van de volgende testen. Hopelijk is het weer dan goed en kunnen we op een droge baan rijden. Als je dan bedenkt dat ik me nog niet helemaal op mijn gemak voel op de machine dan ben ik verrasst hoe snel de rondetijden zijn. Als ik deze tijden kan rijden terwijl ik me niet helemaal op mijn gemak voel, bedenk dan waartoe ik in staat zou zijn als ik dat wel doe!'

Waar Troy Corser uitermate enthousiast is kwam zijn teamgenoot Ruben Xaus minder goed uit de verf, een 25ste tijd spreekt nou niet echt tot de verbeelding. Een tweede tijd in de regen op zaterdagmorgen geeft hem dan weer misschien wat moed, maar het lijkt erop dat de Spanjaard zich nog minder op zijn gemak voelt aan boord van de S1000RR dan de Aussie.

Biaggi.jpgWat een contrast met Aprilia! De Italianen, die duidelijk sneller waren in Zuid-Afrika, kwamen er nu niet echt aan te pas en moesten BMW ruim voor laten. Max Biaggi liet zich ontvallen dat het moreel in het Aprilia Racing Superbike team nu niet echt hoog te noemen is na de teleurstellende test in Portugal. Biaggi kwam in de overall tijdlijst niet verder dan een 18de tijd terwijl teammaat Shinya Nakano bleef steken op een 17de tijd. Natuurlijk hoopte Aprilia, na een veelbelovende test op Kyalami, zich verder van voren te kunnen laten zien maar helaas liepen ze tegen meerdere problemen aan. Ondanks dat het voor Nakano zijn eerste keer op Portimao was kwam hij tot een iets snellere tijd dan Biaggi maar wel op bijna twee seconden van Byrne. En hoewel ook voor hen het weer niet ideaal was gaven zowel Nakano als Biaggi toe dat deze test niet had gebracht wat zij hoopten en gaf de Italiaan aan dat dit weekend zijn stempel op het hele team had gedrukt.

Max Biaggi:
'Ik kwam hier in de overtuiging dat we vooruitgang zouden boeken ten opzichte van de vorige test, maar jammer genoeg ontdekten we kleine problemen die we niet hadden verwacht. We verlaten dit circuit nou niet echt met een hoog moreel, maar onze monteurs waren in staat om genoeg informatie te verzamelen die hen zal helpen deze problemen op te lossen. In de laatste bocht kwam ik nog lelijk ten val maar gelukkig was ik OK en had alleen wat blauwe plekken'.

Shinya Nakano was heel wat positiever over de nieuwe RSV4 en gaf aan dat ze over een goede basisafstelling beschikken waarmee ze uit de voeten kunnen als het seizoen gaat beginnen.
'We hadden verwacht om veel te verbeteren in deze drie dagen, maar het veranderlijke weer stelde ons niet in staat om veel uit te proberen en voeg daaraan toe dat ik het circuit helemaal niet kende waardoor alle nogal moeilijk verliep. We ontdekten een aantal kleine problemen aan de machine maar we hebben nu een goede basisafstelling en vonden de juiste weg om de RSV4 te verbeteren en te ontwikkelen'.

Aprilia Racing heeft op het Circuit Ricardo Tormo - Valencia - nog een test gepland maar Max Biaggi zal daar niet aan deelnemen. Alex Hofmann neemt daar de plaats in van de onfortuinlijke Italiaan. Hofmann is weer in goede conditie nadat de Duitser in de laatste maanden van 2008 herstelde van enkele blessures.

Parkes.jpg

Broc Parkes kan goed overweg met de ZX-10R.

Nu de Kawasaki fabriek haar steun heeft toegezegd aan het Paul Bird Motorsport team maken de 'Groenen' dit seizoen een nieuwe start. Broc Parkes deed zeker zijn best om de nieuwe ZX-10RR naar een hoger plan te tillen, een 15de tijd overall was zijn deel in deze test. Voor Parkes was het alweer zes jaar geleden dat hij zich tussen de World Superbike mannen had begeven en hij maakte op Portimao zijn debuut voor het PBM team dat aan haar tweede World Superbikeseizoen begint. Het doel van Parkes was een top twintig en daaraan voldeed de Australier ruim. Hij was tevreden met de prestaties van zijn team en het feit dat hij voor meer ervaren mannen als Biaggi en Xaus wist te eindigen. Hoewel dat laatste op dit moment misschien niet de beste graadmeter is.

Broc Parkes:
'Toen we hier kwamen wisten we niet precies wat we konden verwachten. We hingen constant rond de 14de, 15de plek en we eindigden als 15de. We hebben veel geprobeerd en gaan nu terug naar de werkplaats om veel zaken te fine-tunen. Voor ons was het een soort shakedown en het ging allemaal redelijk goed. Er zaten genoeg jongens met meer ervaring achter ons en we waren verrast dat we er al een paar keer goed van voren bij zaten. Ik hoopte dat we tussen de tiende en achttiende tijd zouden zitten en we staan er midden in. We verloren nogal wat tijd door het weer maar het was een goede test. We hebben nog een test in Australie voor de eerste race en we zullen zelfs nog meer zaken hebben om te testen, vanwege wat we hier geleerd hebben'.

Tamada.jpg

Van een voedselvergiftiging ga je niet vrolijker kijken.

Ook in het Paul Bird Motorsport Kawasaki team verliep het minder met de teamgenoot. Makoto Tamada had flink last van een voedselvergiftiging en eindigde de test met een 21ste tijd. Desondanks was Tamada enthousiast over het nieuwe team.

Makoto Tamada:
'We werden steeds beter gedurende de test. Het is een goed team en we werkten goed samen aan veel zaken. Onze veringsafstellingen en electronica in het bijzonder en we deden veel testwerk met de KHI machine. De prestaties zijn goed. Ik ben nog niet 100% fit na mijn voedselvergiftiging tijdens deze test, ik heb dus een aantal dagen niets gegeten. Dat maakte dat ik ontzettend vermoeid raakte'.

Scassa.jpg

Luca Scassa dit seizoen op een Pedercini Kawasaki in het WSBK.

Ook de coureurs van het Pedercini Kawasaki team debuuteerden op Portimao. Italiaans Superbikekampioen Luca Scassa en de jonge, voormalig WSS coureur, David Salom reden met de nieuwe 2009 versie van de Kawasaki ZX-10R. Teambaas Donato Pedercini verklaarde tevreden te zijn met hun eerste (dreidaagse) test hoewel de regen natuurlijk ook voor zijn coureurs de bruikbare testtijd behoorlijk beperkte. Toch waren beide coureurs in staat om behoorlijk wat testwerk te verrichten, vooral op de droge(-re) middagen, en ze vonden een goede basisafstelling. Er werd veel aandacht besteedaan de Microtec electronica waarmee de Pedercini machines zullen worden uitgerust dit seizoen.

Luca Scassa:
De Kawasaki verschilt behoorlijk van de MV Agusta die ik vorig seizoen reed, maar mijn eerste indruk is goed. Ik heb een goed gevoel in de machine en ik was in staat om alle parameters, die door de electronica worden gecontroleerd, te testen. Ook met het team klikt het goed en ik hoop dat dit gevoel met de race alleen maar beter wordt.

David Salom:
Ik heb direct een goed gevoel in de machine gevonden en hadtotaal geen last van de overstap vanuit de World Supersport. Motoren met veel vermogen passen bij mijn rijstijl en ik reed eenvoudig goede rondetijden. Mijn doel was om een goed gevoel te krijgen in de machine en ik denk dat dat wel gelukt is.

Muggeridge.jpg

Muggeridge; wel een pak, geen motor.

Van de 32 officiele inschrijvingen waren een aantal coureurs niet aanwezig, zoals Ayrton Badovini en Matteo Baiocco (van het uit de gratie geraakte PSG-1 Corse team), David Checa (Yamaha France GMT 94 IPONE) en Roland Resch (TKR Suzuki Switzerland). Wel aanwezig, maar niet rijdend, was Celani Suzuki coureur Karl Muggeridge. Hij was als toeschouwer aanwezig in Portimao en liet weten er in Phillip Island wel bij te zijn. Vanwege de late deal was zijn Suzuki GSX-R 1000 K9 nog niet raceklaar en het Celani team gaf er de voorkeur aan om thuis te blijven om zo de machine voor de laatste test - hun eerste - voorafgaand aan het seizoen wedstrijdklaar te hebben.

Superpole nieuwe stijl:

Op de zondagmiddag werd voor de eerste keer de nieuwe Superpole verreden. De snelste twintig coureurs uit de trainingen begonnen aan een Superpole sessie die in totaal een uur duurde. Na twintig minuten vielen de vier langzaamste coureurs af en na nog eens twintig minuten nog eens acht. Zo bleven er acht coureurs over en die streden in de laatste twintig minuten om de snelste tijd, de pole dus.

In de eerste Superpole sessie was Ben Spies de snelste, voor Byrne en Rea. In de volgende sessie, die daar direct achteraan werd verreden, was verrassend Troy Corser met de BMW S1000RR de snelste, hij verbeterde daarmee behoorlijk zijn overall tijd. Achter Corser klokten Neukirchner en Rea de tweede en derde tijd terwijl Byrne niet verder kwam dan een zevende tijd. Dat was nog achter Yukio Kagayama, Régis Laconi en Leon Haslam maar voor Noriyuki Haga. Deze acht coureurs reden de laatste sessies en daar was Shane Byrne, die net als Haslam een vergelijkbaar kwalificatiesysteem uit het BSB kent, weer de snelste. Zo pakte hij de eerste - onofficiele - pole van het seizoen voor Max Neukirchner en Jonathan Rea. Noriyuki Haga werd vierde voor Leon Haslam, Troy Corser, Yukio Kagayama en enigzins verrassend Regis Laconi.

Laconi.jpg
Ook Regis Laconi moet weer wennen aan de Ducati.

Na deze nieuwe Superpole was er nog een gewone training waarin de ‘vlag-tot-vlag' regel werd toegepast en geoefend. De coureurs kwamen tijdens een gesimuleerde race de pitstraat binnen - na een teken - om van machine te wisselen. Hierna vervolgde men de ‘race' weer. Hierin was Jakub Smrz de snelste voor Michel Fabrizio, Noriyuki Haga en Jonathan Rea.

Haga_wissel.jpg
Noriyuki Haga wisselt van machine tijdens de 'vlag-tot-vlag' race (witte vlag procedure).

Superpole simulatie:

1) Shane Byrne (GBR) Sterilgarda Ducati 1098R 1' 43.874
2) Max Neukirchner (GER) Alstare Suzuki GSX-R 1000K9 1' 43.965
3) Jonathan Rea (GBR) HANNspree Ten Kate Honda CBR10000RR 1' 44.144
4) Noriyuki Haga (JPN) Ducati Xerox 1098R 1' 44.157
5) Leon Haslam (GBR) Stiggy Motorsport Honda CBR1000RR 1' 44.261
6) Troy Corser (AUS) BMW Motorrad S1000RR 1' 44.586
7) Yukio Kagayama (JPN) Alstare Suzuki GSX-R 1000K9 1' 44.586
8) Regis Laconi (FRA) DFX Corse Ducati 1098R 1' 47.057
9) Carlos Checa (ESP) HANNspree Ten Kate Honda CBR10000RR 1' 49.387
10) Michel Fabrizio (ITA) Ducati Xerox 1098R 1' 52.340
11) Shinya Nakano (JPN) Aprilia Racing RSV-4 1' 56.553
12) Max Biaggi (ITA) Aprilia Racing RSV-4 1' 56.643
13) Ben Spies (USA) Yamaha Italia YZF R1 1' 44.119
14) Jakub Smrz (CZE) Guandalini Racing Ducati 1098R 1' 45.182
15) Tom Sykes (GBR) Yamaha Italia YZF R1 1' 45.624
16) Ryuichi Kiyonari (JPN) Ten Kate Honda CBR1000RR 1' 45.931
17) Broc Parkes (AUS) Kawasaki SRT ZX-0R 1' 46.181
18) David Salom (ESP) Team Pedercini Kawasaki ZX-10R 1' 46.260
19) Alessandro Polita (ITA) Sterilgarda Ducati 1098R 1' 46.849
20) Brendan Roberts (AUS) Guandalini Racing Ducati 1098R 1' 46.897

Overall tijden:

1) Byrne S. (GBR) Sterilgarda Ducati 1098R 1' 43.294
2) Spies B. (USA) Yamaha Italia YZF R1 1' 43.484
3) Haga N. (JPN) Ducati Xerox 1098R 1' 43.487
4) Sykes T. (GBR) Yamaha Italia YZF R1 1' 43.546
5) Checa C. (ESP) HANNspree Ten Kate Honda CBR1000RR 1' 43.657
6) Neukirchner M. (GER) Alstare Suzuki GSX-R 1000 K9 1' 43.674
7) Smrz J. (CZE) Guandalini Racing Ducati 1098R 1' 43.767
8) Fabrizio M. (ITA) Ducati Xerox 1098R 1' 43.951
9) Rea J. (GBR) HANNspree Ten Kate Honda CBR1000RR 1' 44.115
10) Haslam L. (GBR) Stiggy Motorsport Honda CBR1000RR 1' 44.170
11) Corser T. (AUS) BMW Motorrad S1000 RR 1' 44.261
12) Kagayama Y. (JPN) Alstare Suzuki GSX-R 1000 K9 1' 44.425
13) Laconi R. (FRA) DFX Corse Ducati 1098R 1' 44.546
14) Kiyonari R. (JPN) Ten Kate Honda CBR1000RR 1' 44.610
15) Parkes B. (AUS) Kawasaki SRT ZX 10R 1' 44.704
16) Polita A. (ITA) Sterilgarda Ducati 1098R 1' 45.108
17) Nakano S. (JPN) Aprilia Racing RSV4 1' 45.179
18) Biaggi M. (ITA) Aprilia Racing RSV4 1' 45.199
19) Roberts B. (AUS) Guandalini Racing Ducati 1098R 1' 45.278
20) Salom D. (ESP) Team Pedercini Kawasaki ZX 10R 1' 45.393
21) Tamada M. (JPN) Kawasaki SRT ZX 10R 1' 45.446
22) Lavilla G. (ESP) Pro Ride Honda CBR1000RR 1' 45.672
23) Hill T. (GBR) HANNspree Althea Honda CBR1000RR 1' 45.679
24) Scassa L. (ITA) Team Pedercini Kawasaki ZX 10R 1' 45.820
25) Xaus R. (ESP) BMW Motorrad S1000 RR 1' 46.128
26) Rolfo R. (ITA) Stiggy Motorsport Honda CBR1000RR 1' 46.916
27) Iannuzzo V. (ITA) SCI Honda CBR1000RR 1' 46.971