Zoeken

Infront Sport WSBK test Portimao

Infront Sport WSBK test Portimao

28 januari 2009
Inhoudsopgave
Infront Sport WSBK test Portimao
Pagina 2

Byrne_01.jpgDe vrijdag begon direct al met regen en op een natte baan ging Sterilgarda Ducati coureur Shane Byrne verder met datgene waarmee hij in 2008 was geeindigd, de snelste zijn. Als enige dook hij onder de twee minuten grens en liet daarmee het complete veld van 22 coureurs (vijf coureurs reden niet in de ochtend) achter zich. Jonathan Rea liet een tweede tijd klokken maar keek al bijna tegen een seconde achterstand aan. Shane Byrne stapte aan het eind van het vorige seizoen over van de British Superbike 'Airwaves Ducati' op de World Superbike 'Sterilgarda' machine van dezelfde makelij en heeft weinig aanpassingsproblemen. Vanzelfsprekend, met deze machine werd hij het afgelopen jaar Brits Superbike kampioen. Ook aan het eind van de dag, na een droge middag, was Byrne de snelste van het veld. Ducati Xerox fabriekscoureur Michel Fabrizio zat hem echter wel op de hielen, het verschil bedroeg twee tienden van een seconde.

Sterilgarda.jpg
Kan Shane Byrne wat Max Biaggi niet lukte? Alessandro Polita staat voorlopig nog in de schaduw.

Terwijl Troy Corser op zaterdagmorgen een snelste tijd realiseerde met de nieuwe BMW S1000R kwam Byrne niet op de baan, maar 's middags kwam hij wel in actie om maar meteen het ronderecord scherp te stellen! Ook tijdens de Pirelli test op Kyalami reed Shane Byrne niet, maar hij was al snel op Portimao in november 2008 en liet nu andermaal zien goed met de Ducati 1098R overweg te kunnen. Hij mag zeker tot de titelkandidaten worden gerekend. Zijn teamgenoot Alessandro Polita kende een ongelukkig WSBK seizoen met de Celani Suzuki in 2007 en keerde vorig jaar terug naar de Superstock klasse om dit seizoen sterker terug te komen naar de WSBK. Polita kwam op vrijdag tot een elfde tijd in de morgen en een dertiende tijd in de middag, zaterdag tot een twaalfde en zestiende tijd.

Spies.jpg
Wederom was Ben Spies bovenin de tijdlijsten te vinden, behalve in de Superpole; titelkandidaat?

Drievoudig AMA Superbikekampioen Spies, net als Byrne dit seizoen een rookie in de SBK, was eveneens het gehele weekend snel, behalve op de vrijdagmorgen toen hij niet de baan op ging. Hij gaf eerder al zijn visitekaartje af en bleef nu steken op 2 tienden van een seconde achter Byrne.

Ben Spies:
'Het was zeker goed om hier te zijn, meer tijd op de machine door te brengen en met het team te werken. De regen was vervelend en dus was het frusterend om genoeg tijd op de baan door te kunnen brengen. In de eerste nieuwe Superpolesessie waren we het snelst, jammer genoeg regende het de tweede sessie en ik wilde niets stoms doen dus pushte ik niet al te hard.Wewerkten aan enkele afstellingen gedurende de drie testdagen en kwamen tot aardig snelle tijden. We moesten nog wat zaken uitproberen met de machine en maakten een grote stap voorwaarts door er een halve seconde af te halen, maar het weer liet het niet toe om sneller te gaan'.

In tegenstelling tot Byrne moet Spies wennen aan een nieuwe machine, maar ook het team en het kampioenschap is compleet nieuw voor de Amerikaan. Sinds de test op het Zuid-Afrikaanse Kyalami heeft het door de fabriek gesteunde Yamaha Italia team flink wat vermogen weten te vinden in de nieuwe YZF R1 met oneven ontstekingsvolgorde waardoor deze op Portimao tot de hoogste topsnelheid kwam. Het was pas de derde SBK test van Ben Spies maar hij was vol zelfvertrouwen toen hij zei; "We hebben in huis wat nodig is om te winnen".

'De machine heeft een hoge snelheid en we verbeteren ons voortdurend. Ik ben er van overtuigd dat we in huis hebben wat nodig is om te winnen. Het team is fantastisch, we werken goed samen. Ik kijk er naar uit om naar Australie te gaan en er weer voor te gaan!'.

Sykes.jpg
Tom Sykes ging beter dan op Kyalami en liet zien waartoe hij in staat is. Mooi helmdesign! 

Sykes_Laptop.jpg
Altijd leuk om te zien dat die jongens Motorfreaks.nl in de gaten houden!
Teamgenoot Tom Sykes ging een stuk beter dan op Kyalami toen hij last had van een hardnekkige infectie. Tom kwam op Portimao tot een vierde tijd in totaal. Met een nieuwe R1 en twee nieuwe coureurs die zich in de top vier rijden kan teammanager Massimo Meregalli alleen maar tevreden zijn, en dat was hij ook.
Tom Sykes: Toen het weer op zaterdag wat stabieler was had ik twee uur een droge baan. Die tijd hebben we goed gebruikt en maakten iedere keer als ik de baan op ging kleine veranderingen aan van alles en ik kreeg een aardig gevoel in de machine en kwam tot constante snelle tijden, dus was ik best blij. Ik ben tevreden met hoe de test is verlopen, we hebben de verloren tijd van Zuid-Afrika (toen Sykes dus ziek was) goed gemaakt, ik lag wat achter maar ik ben er weer! Ik kijk er naar uit om naar Australie te gaan. We hebben nog een paar vragen omtrent de machine te beantwoorden en dan zijn we klaar om te racen!

Met een derde tijd, gerekend over de drie testdagen, was ook Xerox Ducati coureur Noriyuki Haga tevreden. Zowel hij als teammaat Michel Fabrizio, die tot een zevende tijd op zeven tiende van Byrne kwam, waren echter niet helemaal tevreden over het nieuwe Superpole systeem. Ze beschreven het als 'raar' hoewel Haga dus wel tot een vierde tijd kwam in die 'rare' Superpole. Volgens de Japanner zou het weer, dat gedurende de drie dagen nogal eens verschilde, wel eens een belangrijk effect op de kwalificatie kunnen hebben dit seizoen. Toch kijkt hij uit naar zijn racedebuut voor het Xerox team.

Noriyuki Haga:
'Jammer genoeg hebben we niet al te best weer gehad. Toch ben ik zeer tevreden met het werk dat we hebben verricht. We hebben de juiste richting gevonden voor wat betreft de afstellingen en ik genoot van iedere keer dat ik de baan op ging. De nieuwe Superpole is vreemd, en als het weer is zoals zondag, met regen die komt tijdens de drie sessies, dan maakt dat het gecompliceerd.

Haga had hiervoor een zeer scherpe uitspraak:

'We kunnen een plan hebben maar het weer kunnen we niet plannen!'.

Ook hij kijkt uit naar de test op Phillip Island een week voor de eerste wedstrijd.

'Ik kijk uit naar Phillip Island en voel me bijna klaar om te gaan racen. Deze test zal uiteraard nuttig zijn.

Haga.jpg
Noriyuki Haga wordt langzaam weer vrienden met de Ducati, de 1098R dit keer.

Na een prima test op Kyalami kwam Michel Fabrizio op Portimao niet tot aan de shoot-out op zondagmiddag. Over het geheel was hij toch zeker wel tevreden, ook over de kwalificatie nieuwe stijl. 'Het zal zeker de boel wakker schudden', zei hij.

Michel Fabrizio:
'De nieuwe Superpole ziet er goed uit, het was gewoon jammer dat het weer was zoals het was. Maar deze test van het nieuwe systeem was zeker nuttig. Het is duidelijk dat de coureurs nu goed met het team moeten samen werken, het draait nu meer om strategie maar het is goed dat er veranderingen zijn doorgevoerd. Het was een vreemd weekend, het leek alsof ik pas op zondagmiddag een goed gevoel in de machine kreeg. Natuurlijk speelde het weer niet mee maar uiteindelijk vond ik een goede band en kon ik veel aan de raceafstelling werken. Ik reed veel ronden met deze band en koos er voor om niet te veel risico te nemen voor een snelle tijd. Nu naar Phillip Island, een baan die me ligt en waar het zeker beter weer is!'

Fabrizio.jpg
Op Kyalami ging het een stuk beter maar reken er maar op dat Michel Fabrizio dit seizoen meedoet voor de titel. 

Het HANNspree Ten Kate Honda team, dat in 2007 met James Toseland wereldkampioen werd, ondervond nogal wat hinder van het slechte weer bij hun ontwikkelingswerk en vestigd nu haar aandacht op de laatste test, die in Australie. Spanjaard Carlos Checa kwam tot een vijfde tijd overall op vier tienden van een seconde van snelste man Byrne.

Carlos Checa:
We kunnen de condities niet beïnvloeden, maar we proberen altijd iets positiefs uit de beschikbare testtijd te halen. We hebben een goed gevoel onder natte omstandigheden, maar we hadden natuurlijk, als het droog was gebleven, nog meer dingen willen testen. Bovendien ging de ochtendsessie ook verloren, doordat een ander team olie op de baan had gelekt. Gelukkig is Phillip Island een goede plek om het seizoen te beginnen en we gaan er een week voor de race ook nog testen. We hopen dan op wat meer positieve ontwikkelingen.

Hoewel Jonatha Rea - ook een 'rookie' - met problemen in de afstelling kampte was hij blij na lange tijd weer op de motor te zitten. De jonge (Noord) Ier kwam tot een tiende tijd overall en kijkt uit naar de start van het seizoen.

Jonatha Rea:
Het was echt goed om weer op de motorfiets te zitten en dat er zoveel andere teams waren. Helaas pakte de basis set-up, die we voor de kerst tijdens de test op het circuit van Kyalami hadden gevonden, hier niet zo goed uit. Maar we zijn blij met de richting, die we tijdens de beschikbare tijd hebben kunnen inslaan. Het weer was slecht, maar zaterdag hebben we onder droge omstandigheden een set-up gevonden, die er niet ver naast zat. Over drie weken zullen we onze wintertesten op Phillip Island afronden, om er vervolgens met racen te beginnen, dus ik kan niet wachten.

Van de drie Ten Kate coureurs op de baan trok Ryuichi Kiyonari de meeste aandacht door met een machine in een aangepast kleurenschema te rijden. Dat kleurenschema is zo'n beetje gelijk aan dat van de machine waarmee hij in 2008 de 8-uur van Suzuka won. Het is echter geen fabrieksmachine, zegt 

Ronald Ten Kate: In het 2008 seizoen heeft HANNspree aangegeven dat zij maar twee machines in ons Superbike team en ons Supersport team wilden sponsoren. Wij, als team, maar ook Honda wilde graag drie coureurs binnen onze structuur behouden. De sponsoring voor de derde machine is afkomstig van 'Honda genuine accessoires' en het kleurschema lijkt veel op de 8-uur replica Fireblade die Honda verkoopt. De reden voor de HRC stickers is dat, net zoals de rest van het team, wij bij onze motoren gebruik maken van HRC Kit onderdelen. Honda's filosofie in het World Superbikekampioenschap is dat we werken met gewone productie machines, die de teams daarna zelf naar hun eigen inzicht en met HRC kit delen kunnen doorontwikkelen. Ik kan bevestigen dat Kiyonari's machine identiek is aan de HANNspree motoren van Carlos Checa en Jonathan Rea en dat hij ook met dezelfde mensen en dezelfde chefmonteur als vorig jaar werkt.

Kiyonari_2.jpg
De Ten Kate Honda van Ryuichi Kiyonari, met HRC sticker. 

Maar het hielp hem niet veel op Portimao want Kiyonari kwam niet eenmaal voor in de top tien, ook niet toen het droger was.

Ryuichi Kiyonari:
'Vrijdag was het nat, dus niet zo goed. Op zaterdag checkten we wat afstellingen en veranderden de rijpositie wat en probeerden nog wat nieuwe dingen, maar het weer hielp ons echt niet en we konden niet zoveel doen als we wilden. Ik denk dat het gevoel van onze basisafstelling zeker beter is geworden na de Kyalami test, dus ik kijk uit naar het nieuwe seizoen.

Ook het Ten Kate team heeft goede hoop op een goede start van het seizoen omdat er nog een test komt op hetzelfde circuit als waar de eerste wedstrijd zal worden verreden.

Ronald ten Kate:
'Het slechte weer heeft duidelijk deze test beinvloed, om eerlijk te zijn, het heeft de bruikbaarheid van enige informatie die we verkregen geminimaliseerd. Hoewel de lijst met nieuwe zaken die we wilden proberen niet eens zo lang was, hadden we toch van wat beter weer kunnen profiteren. Dus hebben we nog steeds veel werk te doen tijdens de Phillip Island test, maar ik ben al aardig positief over een sterke seizoenstart daar'.

Alstare Suzuki.jpg
De Alstare Suzuki's zien er in 2009 een stuk soberder uit, wel mooi!

De verrassing van 2008, Max Neukirchner was zoals zo vaak de snelste Suzuki coureur en sloot de driedaagse test af met een zesde tijd. In de nieuwe Superpole op zondag realiseerde hij zelfs de tweede tijd. Wel gaf de Duitser aan dat de nieuwe GSXR-1000 'K9' geen makkelijke machine is om mee rond te gaan.

Max Neukirchner:
Tijdens de drie testdagen hebben we verschillende zaken aan het rijwielgedeelte, traction control, wheelie control en motor geprobeerd en hebben veel over de nieuwe machine geleerd. Voor mij, zoals voor ons allemaal, is de regen het grootste probleem geweest. We zijn niet in staat geweest om genoeg ronden te rijden op een droge baan, maar we zijn de machine wel beter gaan begrijpen. De rondetijden liggen dicht bij elkaar dus het kampioenschap gaat zeker een moeilijke worden en het zal belangrijk zijn om constant te zijn. Ik denk dat de 2009 Suzuki beter presteert en stuurt en ik heb er een beter gevoel mee in de bochten, maar hij is nog niet echt makkelijker te rijden omdat we veel sneller rond gaan! Al met al ben ik blij omdat onze kennis beter wordt en ik denk dat we in goede vorm steken voor het komende seizoen.

Neukirchner.jpg
Goed voor 2 overwinningen in 2008 en nu al weer snel. Wat brengt 2009 voor Max Neukirchner?

Teamgenoot Yukio Kagayama legde beslag op een twaalfde tijd met een tijd die acht tienden van een seconde langzamer was dan die van Neukirchner. Door een val op de zondagmorgen, waarbij hij een oliespoor neerlegde, werd die sessie afgelast. Ook hij vond de omstandigheden moelijk en hadmeer tijd willen hebben op een droge baan. Over de grip van het Portugese circuit in de regen was hij wel te spreken en hij was zelfs in staat om wat harder te pushen met de nieuwe Suzuki die in de regen makkelijker te rijden is, volgens Kagayama dan. Met zijn rondetijden is hij echter weer niet tevreden maar wel met het harde werk dat hij en zijn team verrichtten. In de nieuwe Superpole kwam Yukio tot een zevende tijd.

Kagayama.jpg
Yukio Kagayama legt uit waarom hij weer eens onderuit ging.