Zoeken

Honda domineert MotoGP test Valencia

Pagina 2

10 november 2011
Inhoudsopgave
Honda domineert MotoGP test Valencia
Pagina 2
Pagina 3

Valentino_Rossi_Ducati_Valencia_MotoGP_test_2011

Net als het hele afgelopen seizoen het geval was had ook tijdens deze laatste MotoGP test van het jaar Valentino Rossi geen antwoord op de Yamaha en Honda. De negenvoudig wereldkampioen wist op de tweede dag zijn tijd wel met een halve seconde aan te scherpen, Nicky_Hayden_Valencia_MotoGP_test_2011maar bleef uiteindelijk steken op een tijd van 1'33.332, ruim anderhalve seconde langzamer dan de Repsol Honda van Pedrosa. Rossi reed de test op een nieuw prototype van de GP12 racer, waarbij het carbonfiber chassis was ingeruild voor een aluminium twinspar frame.

Volgens teammanager Filippo Prizzio was hiervoor gekozen om de ontwikkeling van de GP12 machine te versnellen. Door het motorblok in een frame te monteren kan met de gewichtsverdeling worden gespeeld doordat de positie van het motorblok in het frame snel kan worden aangepast, evenals het scharnierpunt van de achterbrug, iets wat met de monocoque frameconstructie alleen mogelijk is door een nieuw motorblok te ontwikkelen. Iets wat de fabriek, met maar 6 motorblokken toegestaan gedurende een seizoen, het afgelopen jaar heeft opgebroken.

Rossi, die net als Spies het testwerk alleen voor z'n rekening had moeten nemen, was na afloop van de twee testdagen erg positief over de machine. Het motorblok was volgens de negenvoudig wereldkampioen erg sterk en was het frame goed, maar kon dat nog wel worden verbeterd. Vooral op het gebied van aanremmen en tractie bij het accelereren vanuit de bocht. Teamgenoot Nicky Hayden was wel aanwezig, maar kwam niet in actie omdat een scan op de eerste testdag had uitgewezen dat zijn schippersbotje was geblesseerd, als gevolg van de crash afgelopen zondag direct na de start van de MotoGP. Hayden zal mogelijk operatie aan zijn hand moeten ondergaan, om het genezingsproces te versnellen.

Karel_Abraham_Ducati_Valencia_MotoGP_test_2011

Rossi was op de van aluminium frame voorziene GP12 slechts een fractie sneller dan Karel Abraham, die voor het eerst mocht kennismaken met de GP12 en daar in totaal 133 ronden op doorbracht. Hector_Barbera_Pramac_Ducati_Valencia_MotoGP_test_2011Naast bekend worden met de Desmoseidici werd door het team vooral veel aandacht besteed aan setup van de machine. Volgens de Tsjech had hij nog wel sneller kunnen rijden, maar had na een intensieve ochtendtraining 's middags de vermoeidheid toegeslagen.

Ook Hector Barbera, die het komend seizoen voor het Pramac Ducati team zal uitkomen en hiertoe maandag jongstleden een overeenkomst met het team sloot, maakte eveneens voor het eerst kennis met de GP12 machine, en verklaarde erg onder de indruk van de GP12 machine te zijn, vooral wat betreft het motorvermogen. Barbera bracht het tot een tijd van 1'33.648, tweetiende seconde langzamer dan Abraham. Barbera ondervond tijdens de tweedaagse test nog wel wat last van zijn geblesseerde schouder, maar verwacht dat de winterstop de schouder goed zal doen en voor de volgende MotoGP test volledig hersteld te zullen zijn.

Alvaro_Bautista_Honda_Valencia_MotoGP_test_2011

Na op dinsdag een contract met Gresini te hebben ondertekend kon ook Alvaro Bautista de tweede testdag weer in actie komen. Voor Bautista was geen 1000cc machine beschikbaar, maar reed op de RC212V en wist daarmee in 55 ronden een tijd neer te zetten die nét iets meer dan twee seconden langzamer was dan de snelste tijd. Met de toekomst van Suzuki in de MotoGP nog steeds onzeker hadden team en Bautista besloten uit elkaar te gaan, waarna de deal met Gresini snel was gefixet. Suzuki was nog wel de eerste testdag in actie Randy_de_Puniet_Suzuki_Valencia_MotoGP_test_2011gekomen met de huidige 800cc racer, en had daarvoor een beroep gedaan op Randy de Puniet wiens toekomst in de MotoGP nog niet duidelijk is. De Puniet zette met de Suzuki een tijd van 1'33.544 tot vreugde van zichzelf én het team, en deed daarbij een open solicitatie om het komend seizoen voor Suzuki te rijden. Of Suzuki het komend seizoen nog actief zal blijven in de MotoGP heeft de fabriek nog niet beslist.

Ook de kersverse Moto2 wereldkampioen Stefan Bradl maakte voor het eerst kennis met de MotoGP racer, die bijna twee keer zoveel vermogen heeft als zijn Moto2 machine. Brald gaat het komende seizoen rijden voor het LCR Honda team, dat dit seizoen nog Toni Elias onder z'n hoede had, die als eerste Moto2 wereldkampioen weer zijn rentree in de MotoGP had gemaakt. Elias had op maandag tijdens de Moto2 testdag de Gresini Moto2 racer willen testen, maar was vanwege de aanhoudende regen niet in actie gekomen. Elias had desgevraagd wel aangegeven een terugkeer naar de Moto2 niet uit te sluiten.

Stefan_Bradl_Honda__Valencia_MotoGP_test_2011

Naast de fabrieksteams kwamen in Valencia ook enkele CRT machines in actie, die het volgend jaar voor aanvulling in de MotoGP zullen gaan zorgen. Dat de CRT machines alleen maar voor veldvulling zullen gaan zorgen was na twee testdagen pijnlijk duidelijk, de snelste man Carmelo Morales van teamLaglisse was met een tijd van 1'35.9 vier seconden langzamer dan de snelste tijd, en zelfs maar een fractie sneller dan het Moto2 ronderecord.