Zoeken

2024 IOMTT: eerste TT-zege voor Todd na zinderend spannende Superstock TT Race 1

6 juni 2024
Davey Todd heeft vanmiddag zijn allereerste overwinning in de Isle of Man TT gerealiseerd. De Milwaukee BMW Motorrad coureur finishte de zinderend spannende Superstock TT Race 1, die vanwege regen meermaals was uitgesteld, met het kleinste verschil van 2,2 seconden voor Peter Hickman. Michael Dunlop maakte het podium compleet.

 

Onder goede omstandigheden met alleen enkele natte plekken onder de bomen bij Glen Helen ging de Superstock TT Race 1 om 12.15 uur van start. Met vijf overwinningen op rij én de snelste tijd in Qualifying week was Peter Hickman de torenhoge favoriet, maar bij de eerste doorkomst van Glen Helen was het niet Hickman, maar Davey Todd die de snelste eerste sectortijd had gezet. 

Zijn voorsprong op tweede man Michael Dunlop was 1,5 seconde, terwijl Hickman slechts de derde tijd had gezet, hoewel het verschil met Dunlop slechts eentiende van een seconde bedroeg. Dean Harrison (Honda Racing) zat er goed bij met 0,3 seconde achterstand op Hickman. James Hillier (WTF Racing Honda) en Jamie Coward (KTS Racing powered by Steadplan Honda) maakten het vroege top 5 klassement compleet. Slechts twee seconden scheidden de voorste vier rijders.
 
Todd's voorsprong was geslonken tot een halve seconde toen hij Ballaugh voor de eerste keer voorbij ging en Hickman lag nu tweede. Dunlop lag derde, bijna twee seconden achter Hickman, terwijl Harrison, Hillier en Coward van vierde tot zesde bleven rijden.
 
De Ramsey Hairpin werd voor de eerste keer gerond en het gat bleef een halve seconde tussen de leidende twee rijders, maar Harrison had nu een voorsprong op Dunlop voor de derde plaats, zij het met slechts 0,02 seconde! Het scheelde maar een halve seconde tussen Hillier en Coward in de strijd om de vijfde plaats.

Ook in de Mountain Sectie waren Todd en Hickman enorm aan elkaar gewaagd. Bij de Bungalow bedroeg het verschil tussen de twee nog slechts 0,08 seconde, terwijl het duo wel met zevenmijlslaarzen weg reed bij de rest van het veld. 

Met een openingsronde van 133,362 mijl per uur had Todd de leiding gehouden en zijn voorsprong op Hickman dankzij een zeer sterke sectie van de Bungalow tot Cronk Ny Mona weer tot 1,7 seconden vergroot, en won daarna ook nog eens bijna anderhalve seconde in de pits tijdens de verplichte pitstop. 

Dunlop (132,639 mijl per uur) was weer terug op de derde plaats, maar lag slechts een seconde voor op Harrison (132,517 mijl per uur). Coward had nu de vijfde plaats overgenomen van Hillier, terwijl Josh Brookes op de tweede FHO Racing-machine, Conor Cummins (Milenco by Padgett's Motorcycles Honda), Mike Browne (IN Competition Aprilia) en John McGuinness (Honda Racing UK) de top tien afrondden.
 
Bij de tweede doorkomst van Glen Helen lag Todd bijna vijf seconden voor, terwijl Dunlop ook Harrison achter zich had gelaten in de strijd om de derde plaats, dat gat was nu 3,8 seconden. Hillier en McGuinness lagen nu vijfde en zesde, hoewel Coward duidelijk problemen had met zijn transponder, want hij reed nog steeds samen met McGuinness op de weg. Brookes verloor bijna een minuut in de pits en viel terug naar de 16e plaats.

Hickman pakte bijna twee seconden van Todd's voorsprong op de hogesnelheidsbaan naar Ballaugh, richting de Ramsey Hairpin was Todd weer een fractie sneller geweest, het verschil tussen de twee nu 2,4 seconden. James Hind (North Lincs Components Suzuki) had weer pech en viel terug vanaf de 14e plaats bij Greeba Bridge. Collega Suzuki rijder Michael Evans viel ook uit, de Manxman was gestopt bij Union Mills.
 
Bij de Bungalow had Hickman, die de Mountain sectie als zijn favoriete deel van het circuit beschouwt en hier veel tijd kan goedmaken, weer wat van zijn achterstand afgesnoept, hoewel het verschil slechts 4 tiende van een seconde bedroeg. 

Aan het eind van de tweede ronde had Todd die 4 tienden van een seconde weer teruggepakt, waarna het massaal aanwezige publiek op een zinderend spannende slotronde werd getrakteerd. Dunlop had nu meer dan zeven seconden achterstand op de derde plaats, maar had op zijn beurt meer dan vier seconden voorsprong op mede-Honda-rijder Harrison.
 
De voorsprong was door Glen Helen voor de laatste keer teruggebracht tot 2,3 seconden en bij Ballaugh was het echt 'game on', want Hickman had zich tot op een halve seconde genesteld met nog maar een halve ronde te gaan!
 
Todd reageerde echter op de aanloop naar Ramsey en verdubbelde zijn voorsprong met alleen nog de laatste aanloop en de Mountain te gaan. Todd had op dat moment John McGuinness, Jamie Coward én Michael Dunlop vlak voor zich op de baan, terwijl Peter Hickman met rasse schreden op James Hillier inliep. Met het verschil zo ontzettend klein was het de vraag wie daar de meeste hinder van zou ondervinden.

Het eerste deel naar de Bungalow zetten Todd en Hickman een bijna identieke sectortijd vanaf Ramsey Hairpin, maar in het deel vanaf de Bungalow naar Cronk Ny Mona kon Todd juist profiteren van een sleepje van Coward, terwijl Hickman 4 bochten moest wachten voordat hij Hillier voorbij kon gaan. 

Vlak voor Governers Bridge zat Todd in het achterwiel van Dunlop, maar niet te dicht om tijd te verliezen, waardoor hij met het kleinste verschil van 2,2 seconden als winnaar werd afgevlagd. Hickman zette wel de snelste raceronde neer met 135,140 mijl per uur, met Dunlop een comfortabele derde op bijna 18 seconden achterstand. Harrison had slechts 3,6 seconden achterstand bij de finishvlag, terwijl mede-Honda-rijders Hillier en Coward sterk als vijfde en zesde eindigden.
 
McGuinness, Cummins, Dominic Herbertson (Burrows Engineering/RK Racing BMW) en Browne maakten de top tien compleet. Brookes werd 11e nadat Nathan Harrison op de derde Honda Racing-machine in de laatste ronde helaas uitviel bij Kate's Cottage.

2024 Isle of Man TT, uitslag Superstock TT Race 1:

Pos Rijder Machine Sponsor Tijd / verschil Snelheid Replica
1 8 Davey Todd BMW M1000RR K66 Milwaukee BMW Motorrad 51'10.728 132.699 Silver
2 10 Peter Hickman BMW M1000RR K66 Monster Energy by FHO Racing BMW +2,208 132.604 Silver
3 6 Michael Dunlop Honda CBR1000RR-R Fireblade SP SC82 MasterMac by Hawk / MD Racing +19,948 131.843 Silver
4 3 Dean Harrison Honda CBR1000RR SP SC77 Honda Racing UK +23,558 131.689 Silver
5 5 James Hillier Honda CBR1000RR SP SC77 WFT Racing +56,149 130.317 Silver
6 2 Jamie Coward Honda CBR1000RR SP SC77 KTS Racing powered by Steadplan +1'00,737 130.126 Silver
7 1 John McGuinness Honda CBR1000RR SP SC77 Honda Racing UK +1'16.488 129.474 Silver
8 11 Conor Cummins Honda CBR1000RR SP SC77 Milenco by Padgett's Motorcycles +1'21.963 129.250 Silver
9 10 Dominic Herbertson BMW M1000RR K66 Burrows Engineering by RK Racing +1'41.655 128.447 Silver
10 20 Mike Browne Aprilia - T Bike RSV4 1100 Mike Browne Racing / IN competition +1'52.508 128.009 Silver
Snelste ronde
10 Peter Hickman BMW M1000RR K66 Monster Energy by FHO Racing BMW 16'45.088 135.140