Zoeken

2024 IOMTT: Dunlop zet snelste tijd in eerste kwalificatie

27 mei 2024
Met een gemiddelde snelheid van 129,590 mph op zijn Honda Superbike heeft Michael Dunlop de eerste kwalificatiesessie van de 2024 Isle of Man TT de snelste tijd gerealiseerd. Peter Hickman zette de snelste tijd in de Superstock (BMW M 1000 RR en Supertwin (Yamaha R7) klasse, terwijl Davey Todd op de Ducati Panigale V2 de snelste tijd in de Supersport reed. De gebroeders Crowe reden de snelste tijd bij de zijspannen.

De eerste dag van de 2024 Isle of Man TT moest vanwege nachtelijke regen en mist in de ochtend worden uitgesteld. In de loop van de middag was de baan genoeg opgedroogd - alleen in de sectie bij Glen Helen waren plaatselijk nog natte plekken - waardoor om 14:40 de Newcomers de baan op konden gaan voor hun eerste ronde met gecontroleerde snelheid, waarna met wederom enkele vertragingen eerst de Supersport en Supertwin klassen, de baan op konden gaan voor hun niet-getimede sessie, gevolgd door de Superstock en Superbike klassen en tot slot de zijspannen.

Met een kleine vertraging als gevolg van olie op de baan ging om 18:05 de eerste kwalificatiesessie van start, met wederom de Supersport en Supertwin klassen als eerste op de baan. Josh Brookes en Dean Harrison, die dit jaar naar Honda Racing UK is overgestapt als teamgenoot van John McGuinness, trapten de sessie af, gevolgd door Michael Rutter (Bathams Racing Yamaha), Jamie Coward (KTS Racing Triumph), James Hillier (Bournemouth Kawasaki Racing), Davey Todd op de Powertoolmate Ducati en startnummer 1 Paul Jordan op de Jackson Racing Honda - met uitzondering van Rutter allen op hun Supertwin machines. 

Harrison haalde Brookes al snel in op de baan en was inderdaad de eerste die de ronde voltooide met 123,869 mijl per uur, gevolgd door Coward (123,381 mph) en Brookes (120,170 mph), maar zij werden al snel voorbijgestreefd door Todd die op de Panigale V2 een ronde reed met 124,162 mijl per uur. Hickman en Dunlop zaten goed in de mix met respectievelijk 123.783 mph en 123.666 mph maar de grootste verrassing kwam op naam van de 24-jarige James Hind (North Lincs Components Suzuki), die met de zwaar verouderde GSX-R750 een snelste rondetijd 124.190mph realiseerde, 0.242 seconde sneller dan Todd.


 
Todd verhoogde het tempo naar 125,601 mijl per uur, Hillier zette op zijn in retrokleuren gespoten ZX-6R de tweede tijd met 125,483 mph, gevolgd door de dit jaar op Triumph overgestapte Dunlop (125,048 mph), Hind (124,488 mph), Harrison (123,980 mph) en Coward (123,833 mph). Brookes en Conor Cummins doorbraken ook de 123 mijl per uur grens.
 
Bij de Supertwins viel Rutter vroeg uit bij Crosby en was het Barry Furber (114,958 mph) die in de openingsronde het snelst was voor Mike Browne (114,910 mph) en Stefano Bonetti (114,372 mph). Hickman ging echter al snel naar de eerste plaats met een ronde van 118,011 mph nadat hij was overgestapt van zijn Supersport-machine. Todd wist er op zijn Dafabet Kawasaki ook uit te komen met een snelheid van 116,063 mijl per uur.

Vervolgens was het de buurt aan de Superbike en Superstock voor hun eerste sessie, waarbij de meerderheid als eerste voor de laatste koos; het Honda-koppel van Dean Harrison en John McGuinness waren twee van de weinige rijders die voor de Superbike kozen, samen met Craig Neve (Bathams Racing Honda) en Hind op de GSX-R1000R.
 
Snelste in de openingsronde was Hickman met 129,032 mph, waarmee hij 1,322 seconde voorbleef op Dunlop (MD Racing Honda) die rondjes reed met 128,870 mph. Ze werden gevolgd door WTF Racing's Hillier (127,535 mph), Dominic Herbertson op de Burrows Engineering/RK Racing BMW (127,503 mph), Phil Crowe (127,032 mphr) en Coward (126,510 mph). Mike Browne ging ook goed met de IN Competition Aprilia en zette met 125,632 mph de snelste ronde ooit op de Mountain Course neer voor de Italiaanse fabrikant, zij het onofficieel.


 
Herbertson (127,540 mph), David Johnson (127,240 mph) en Rob Hodson (126,266 mph) verbeterden allemaal hun tweede ronde en hoewel McGuinness met 127,126 mph aanvankelijk het snelst was in de Superbike-klasse, achter teamgenoot Harrison (125,790 mph), bleef Todd (128,871 mph) hen beiden voor op de Milwaukee BMW.
 
De belangrijkste deelnemers schakelden al snel over op hun Superbikes, waardoor het klassement verschoof. Dunlop kwam met 129,590 mijl per uur bovenaan te staan en zette daarmee de snelste ronde van de openingssessie neer. Hickman werd derde met 128,271 mph, McGuinness (127,646 mph) en Harrison (125,909 mph) verbeterden hun tijd, terwijl Todd met 129,575 mph de tweede tijd reed, zijn ronde slechts 0,114 seconde langzamer dan Dunlop.
 
De laatste sessie van een drukke dag was voor de zijspannen, waarbij de Crowes op hun Kelproperties Honda het tempo aangaven met 116,261 mph, wat 7,6 seconden sneller was dan de ronde van Founds/Walmsley met 115,505 mijl per uur. Ben Birchall reed voor het eerst met zijn nieuwe bakkenist Kevin Rousseau - zijn broer Tom Birchall vond het na al die succesvolle jaren mooi geweest -  eindigden op de derde plaats (114,862 mijl per uur), voor Reeves/Wilkes (112,039 mijl per uur) en Founds/Gibbons (110,467 mijl per uur).
 
Zowel de Crowes als Birchall/Rousseau voerden hun tempo op in de tweede ronde, waarbij de Crowes met 8,2 seconden voorsprong aan de leiding gingen met een snelheid van 116,699 mph ten opzichte van 115,882 mph voor Birchall/Rousseau, die daarmee de tweede tijd reden. Reeves/Wilkes voerden hun snelheid ook op tot 113,597 mijl per uur, nieuwkomers Todd Ellis/Emmanuelle Clement maakten indruk met een snelste ronde van 109,554 mijl per uur.