Zoeken

Voorbeschouwing MotoGP seizoen 2009

Voorbeschouwing MotoGP seizoen 2009

8 april 2009
Inhoudsopgave
Voorbeschouwing MotoGP seizoen 2009
De kleinere klassen

VB_MotoGPcoureurs.jpg
18 MotoGP coureurs staan er dit seizoen op de grid. Op de foto slechts 17 want Dani Pedrosa was niet aanwezig. 

De MotoGP is veranderd. Net als in de F1 zijn er maatregelen genomen die de dure sport 'betaalbaarder' moeten houden. Vanwege de wereldwijd verslechterde economie moest er worden ingegrepen. Van vier trainingen van een uur zijn er nog drie van drie kwartier over en tijdens de onlangs gehouden IRTA-training, waar Casey Stoner stom verbaasd de snelste tijd zette en er weer een BMW sportwagen bij kreeg, werd bekend gemaakt dat tijdens de laatste zes races van 2009 elke coureur nog maar over vijf motorblokken mag beschikken. Wordt er om welke reden dan ook een extra blok gebruikt dan worden er 10 punten van zijn totaal afgetrokken! Maar er komt nog meer aan. In 2010 mag een coureur nog maar over één machine beschikken en mogen er voor de achttien races zes motorblokken worden gebruikt waaraan door slechts vijf monteurs mag worden gewerkt. Het minimumgewicht van de machines in de 'koningsklasse' gaat omhoog. Zo zal een viercilinder volgend jaar 150 kilo moeten wegen.

Dit seizoen mogen de MotoGP coureurs nog deelnemen aan de tests die staan gepland na de grand prixs van Catalonië en Tsjechië, maar voor volgend seizoen staan er nog maar acht testdagen op het programma en wordt de 'wintertestban' verlengd tot 31 januari. 'Rookies', coureurs die starten in de MotoGP zoals Jorge Lorenzo en Andrea Dovizioso het afgelopen jaar, moeten in het vervolg hun eerste jaar in een satelietteam rijden. Dit seizoen rijden alle achttien coureurs op - minder - Bridgestone banden en natuurlijk hebben degenen die vorig seizoen (en daarvoor) al met dit merk reden een voordeel.

VB_Rossi.jpg

Gaat Valentino Rossi voor titel nummer 9?

2008 was het jaar van Valentino Rossi. Hij b

ehaalde voor de achtste keer een wereldtitel, waarvan vijf in de MotoGP, en liet prachtige inhaalacties zien bij de wereldkampioen van 2007 Casey Stoner. Iedereen kan zich ongetwijfeld nog wel de inhaalactie herinneren waarbij Rossi in de 'Corkscrew' - op Laguna Seca - op een hele onverwachte en riskante manier (daar zijn de meningen nog steeds over verdeeld) Stoner aan de binnenkant passeerde. Prachtig om naar te kijken. Ook 2009 lijkt weer een tweestrijd te worden tussen de 30-jarige Rossi en 23-jarige Stoner, zoals de tests uitwezen. Enige spelbreker hierin kan de polsblessure van Stoner zijn. Snelle ronden zijn geen probleem gebleken, maar een hele race?

VB_Stoner.jpg

Of pakt Casey Stoner zijn tweede?

Of strooide de jonge Australiër zand in de ogen van de 'oude' Rossi. Rossi deed in 2009 al weer van zich spreken door tijdens een interview met het Italiaanse Motosprint

te melden dat hij vreest dat het gat

tussen fabriek en privéteams te groot is geworden door de komst van de 800cc motoren. Hij deed het dringende verzoek aan de motorfabrikanten om meer motoren af fabriek beschikbaar te stellen aan andere (privé-)teams, om zo een voller startveld te creëren in een raceklasse die volgens de wereldkampioen een eliteclub is geworden. Ook zei Valentino Rossi in een persconferentie voorafgaand aan de IRTA-test dat hij liever minder races in een seizoen wilde en meer tijd op de baan zou willen hebben om zo de juiste afstelling voor de race op zondag te kunnen vinden. Vooral voor de nieuwkomers in de MotoGP klasse is dit zeer belangrijk volgens de wereldkampioen. In ieder geval ging zijn paardenstaartje eraf, Rossi is klaar voor het 2009 seizoen.

VB_Pedrosa.jpg

Dani Pedrosa begint wéér geblesserd aan het seizoen.

Dani Pedrosa liet in 2008 zien dat hij, als hij fit was, hij strijdlustig genoeg was voor overwinningen maar maakte nog wel eens een flinke schuiver op cruciale momenten (Duitsland) die er voor zorgden dat hij niet meer mee kon vechten voor de titel. De beste 'rookie', Jorge Lorenzo, pakte in 2008 drie maal de polepositie en één overwinning. Bij die overwinningen steekt de jonge Spanjaard steevast een lollie in zijn mond en plant een vlag in de grinbak. Hij liet in zijn eerste MotoGP seizoen zien strijdlustig te zijn en goed te kunnen sturen, maar ging er wel nog iets te vaak vanaf. In diverse wintertesten liet hij al zien dat hij er zin in heeft en uiteraard beschikt hij over goed materiaal.

VB_Lorenzo.jpg

Jorge Lorenzo is een grote bedreiging voor zowel Stoner als Rossi.

Deze twee Spanjaarden zullen het Stoner en Rossi moeilijk willen maken, alleen bestaat er een kans dat Dani Pedrosa de eerste race moet missen daar zijn knieblessure nog niet voldoende hersteld is. Andrea Dovizioso was vorig seizoen de beste satellietcoureur. Hij maakte voor dit seizoen de overstap naar een fabrieks Honda van het Repsol team waar hij de plaats inneemt van de naar Ducati vertrokken Nicky Hayden. Beiden moeten echter wennen aan de nieuwe banden en zijn nog geen bedreiging voor Rossi en Stoner. En de rest?

VB_FiatYamaha.jpgHet Fiat Yamaha team pakte in 2008 de MotoGP wereldtitel en constructeurstitel. In dit team rijden Valentino Rossi en Jorge Lorenzo op de doorontwikkelde Yamaha YZF M1 die nu over meer tractie uit de bochten moet beschikken en meer topsnelheid heeft gekregen dan de machine van vorig jaar. Valentino Rossi is nu 30 maar lijkt nog steeds hongerig. Vorig jaar brak hij nog records, dit jaar zou hij dat wederom kunnen doen. Als hij de wereldtitel weer weet te veroveren komt zijn totaal op 9 en staat hij derde in de lijst van coureurs met de meeste titels. VB_FiatYamahamannen.jpgEen plek die hij dan deelt met legenden als Mike Hailwood en Carlo Ubbiali. De Spanjaard Angel Nieto staat op 13 en landgenoot Giacomo Agostini op 15. Jorge Lorenzo wil dit jaar voor een top drie notering gaan. Zijn rondetijden in de wintertesten en tijdens de IRTA test zagen er goed uit. Lorenzo reed op zaterdag 0.070s sneller dan zijn teamgenoot Rossi en Lorenzo eindigde de dag uiteindelijk bovenaan de tijdlijst. Op zondag kwam hij 1.2 seconde te kort voor de BMW, maar dat hij dit jaar weer races gaat winnen staat vast. Een serieuze bedreiging voor Stoner en Rossi? VB_MarlboroDucati.jpg

Ducati Marlboro gaat dit jaar met de Ducati GP9, die een carbon frame en swingarm kreeg, proberen om de beker weer bij hun in de kast te krijgen. Als nieuwe coureur is Nicky Hayden in dienst genomen. Hayden is nog niet helemaal bevriend geraakt met de Ducati GP9 maar doet het al stukken beter dan zijn voorganger Marco Melandri die nu nog nachtmerries heeft van de GP8 van vorig jaar. VB_MarlboroDucatimannen.jpgHayden moest vooral wennen aan de Bridgestone banden na heel lang op Michelin rubber te hebben gereden. En aan de stabiliteit van de motor bij het uitkomen van de bochten. Zijn Ducati wil nog wel eens flink pompen aan de achterkant. Casey Stoner liet al de hele winter snelle tijden noteren maar had nog wel flink last en pijn in zijn linkerpols. Vooral aan de fysieke conditie wordt hard gewerkt vertelde Casey Stoner, zodat hij weer topfit aan de start van het seizoen kan verschijnen.

VB_RizlaSuzuki_GSV-R.jpgBij het Rizla Suzuki team is iedereen positief gestemd omdat de machine veel beter is dan die van vorig jaar en trouwe sponsor Rizla - die al sinds 2006 het team steunt - ook dit jaar weer van de partij zal zijn. Rossi vind dit team de verrassing van de wintertesten en in juni komen er een aantal interessante spullen op de Suzuki. Die zouden de machine nog sneller moeten maken. Het geheel ziet er dus veel belovend uit. VB_RizlaSuzuki_mannen.jpgChris Vermeulen en Loris Cappirossi bewezen dat de machine van dit jaar inderdaad goed is door beiden in de top zes bij de test in Qatar en de top vijf in Jerez te eindigen. Capirossi is de meest ervaren coureur van het veld en zijn inbreng bij Suzuki lijkt zich nu uit te gaan betalen. Vermeulen zou nu eens een heel seizoen constant moeten presteren en misschien gaat dat nog lukken ook.

VB_RepsolHonda.jpgHet Repsol Honda team, met Dani Pedrosa en Andrea Dovizioso, is al jaren één van de topteams in de MotoGP maar lijkt er andermaal niet helemaal goed bij te zitten, tenminste als we naar de wintertesten kijken. Dani Pedrosa moest de IRTA-test in Jerez zelfs missen omdat hij hard onderuit ging in Qatar. Hij werd geopereerd aan zijn linkerarm en knie en het is dus maar de vraag of hij bij de start van het raceseizoen voldoende hersteld is. Ex Suzuki testrijder Kousuke Akiyoshi nam tijdens de laatste wintertest in Jerez de plek van Pedrosa over om de ontwikkeling van de RC212V Honda te bespoedigen maar veel potten kon de Japanner niet breken. Waarom J. v.d. G niet gebeld? Andrea Dovizioso is een constante factor maar moet nog wennen aan de Bridgestone banden en we verwachten niet dat hij vanaf het begin een hoofdrol zal spelen, hoewel hij zelf een andere mening is toegedaan. Benieuwd wat hij kan met fabrieksmateriaal. 

VB_Tech3_Monster2.jpgHet Monster Yamaha Tech 3 team rijdt dit seizoen in compleet nieuwe kleuren. De Yamaha YZF M1 is in het zwart/geel met witte tinten gespoten en zit er gaaf uit. Voor dit jaar zit er een groen 'M' logo op deze machine vanwege de nieuwe sponsordeal met Monster energydrink. Ook in dit team komt er tussen beide coureurs een scheidingswand. Dat heeft alles te maken met de wissel van chefmonteur waarna beide coureurs geen beste vrienden meer waren. Volgens de laatste berichten doet James Toseland er alles aan om de vriendschap weer te herstellen. Na een trage start van het seizoen denkt James Toseland dit jaar toch heel competitief te kunnen zijn. VB_Tech3_Monster.jpgIn Maleisië ging Toseland hard onderuit wat hem een deuk in zijn zelfvertrouwen opleverde, maar in Qatar zat hij er weer goed bij door op één seconde achter de 'Texas Tornado' Colin Edwards te staan. Jammer genoeg ging de Brit er op Jerez weer hard vanaf en blesseerde daarbij een voet. Toseland denkt wat meer tijd nodig te hebben om goed te kunnen sturen met de Yamaha M1 op Bridgestone banden. Tijd die hij niet meer heeft. Colin Edwards liet na de test in Qatar - waar hij goede tijden reed - weten dat hij een trucje had om met de nieuwe banden te kunnen omgaan, maar een tiende tijd op Jerez was nou niet het onomstotelijke bewijs. De Amerikaan zorgt echter elk jaar wel voor een verrassing, dus ook in 2009.

VB_SanCarloHonda.jpgHet San Carlo Honda Gresini team brengt weer Alex de Angelis in stelling en haalde verloren 'zoon' Toni Elias terug. De eerste rijdt een klanten versie van de RC212-V, de tweede een fabrieks-exemplaar. Commentaar van de coureurs tijdens de IRTA test.



Alex de Angelis:
We maakten weer stappen vooruit en daar ben ik zeer blij mee. De snelheid zat er goed in, de tijden waren een stuk sneller en ik had een goed gevoel in de machine. We hebben ons voornamelijk gefocussed op de de afstellingen van de machine en op de banden. Het nieuwe 2009 pakket heeft natuurlijk wat aandacht nodig maar ik geloof dat we de goede kant op gaan. Ik ben zeer gemotiveerd. Er is nog een aardig gat te dichten met de top maar ik kan niet wachten op de volgende test.

Alex de Angelis bevestigde nog maar eens dat het verschil tussen een fabrieks- en een klantenmachine groot is, behoorlijk groot. Weliswaar is de satelliet RCV weer anders dan de klantenmachine van vorig seizoen, hij staat nog steeds erg ver van de fabrieksmotor.

Toni Elias:
Ik ben ontzettend blij, ook omdat we ons iedere dag verbeteren. We zijn met een compleet nieuwe machine begonnen dit jaar maar het gevoel was op dag één direct goed. We moeten nog veel test werk verrichten maar we werken in de juiste richting. Er hangt een prettige sfeer in de box, het is echt een goed team.

Zijn grootste probleem op dit moment is de achterband, die hij niet goed op temperatuur krijgt. Dit komt door een 'fout' in het Honda chassis en er wordt hard aan gewerkt om dit probleem op te lossen.

VB_PramacDucati.jpgHet Pramac Ducati team is steeds meer verworden tot een team dat jonge coureurs opleidt, en dat is een goede zaak. Dit jaar komen de uit de 250cc klasse overgekomen jonge Fin Mika Kallio en de eveneens jonge Niccoló Canepa voor het team uit. Canepa behaalde in 2007 de titel in de FIM CUP 1000 Superstock en was vorig jaar in dienst als testrijder van het Ducati GP team en wordt door veel van zijn landgenoten als de nieuwe nationale raceheld. 2009 wordt voor hem een leerjaar. Mika Kallio laat wederom zien dat de 250cc klasse een prima kweekvijver voor MotoGP coureurs is en straks was. In de wintertesten leerde hij de dikke Duc beter kennen en tijdens de IRTA test op Jerez was hij goed voor een zesde tijd. Gaan we nog veel plezier aan beleven dit seizoen. Nu nog een klein lachje op zijn tijd. En een sponsor want het team verloor internet gigant Alice. 

VB_LCRHonda.jpgLCR Honda MotoGP zal dit jaar weer met Randy de Puniet aan de start verschijnen. Als nieuwe hoofdsponsor wist teambaas Luci Checchinello Playboy aan te trekken. Zoals collega Ed Smits al schreef: "soms zegt één foto meer dan duizend woorden." Wat voor ons veel belangrijker zal zijn, is of De Puniet dit jaar weer zoveel testwerk zal gaan verrichten voor REV'IT. Zit er in de trainingen nog wel eens goed bij maar kan dat vaak niet omzeten in resultaten. We zijn zeer benieuwd.

VB_HayateRacing.jpgHet was een rumoerige winter voor Kawasaki en Marco Melandri maar uiteindelijk zal er geracet worden door de nummer twee van 2005, mét ZX-RR machines maar onder een andere naam; Hayate Racing Team. De 2009 (Kawasaki) ZX-RR hoeft dit jaar niet op veel fabriekssteun van Kawasaki te rekenen. Wel zal het onderhoud van de motorblokken bij hen blijven liggen dit jaar. Het was eerst heel erg onzeker of Kawasaki - door de economische crisis - dit jaar nog wel zou rijden in de MotoGP, maar uiteindelijk is de knop dan doorgehakt en gaat een klein gedeelte van het oude Kawasaki team verder onder de nieuwe naam Hayate Racing Team. Na afloop van de test in Qatar tekende Melandri voor dit team en na een wat wijfelend begin leken de grip problemen alredelijk onder controle in Jerez. Melandri en het het team zullen dit seizoen moeten gebruiken om zich te bewijzen in de hoop op een beter 2010. John Hopkins heeft inmiddels onderdak gevonden in het World Superbike.

VB_FranciscoHernando.jpgOud gediende Sete Gibernau, die na twee jaar weer op een MotoGP machine gaat rijden, is de enige coureur in het team Grupo Francisco Hernando. De 36-jarige coureur heeft een klein scheurtje heeft opgelopen in het bindweefsel rond zijn schoudergewricht maar reed bij de laatste test in Jerez prima tijden. Bij de vorige test in Qatar en Sepang was hij niet aanwezig omdat hij veel last van zijn schouder had. Hij heeft het in ieder geval prima naar zijn zin en als Sete een beetje kan wennen aan de machine, banden en elektronica dan moet een dagsucces er in zitten.

VB_ScotHonda_Takahashi.jpg

Kan Yuki Takahashi in de voetsporen van Andrea Dovizioso treden?

Na het vertrek van Dovizioso promoveerde 250cc coureur Yuki Takahashi binnen het

Scot Racing Team

naar de hoofdklasse van het motorracen. De jonge Japanner heeft dat ongetwijfeld meer te danken aan zijn nationaliteit dan aan zijn talent. Zal ook dit seizoen voornamelijk moeten leren en wat punten bij elkaar sprokkelen.

Daarmee hebben we alle achttien coureurs van het MotoGP startveld gehad. Helaas zijn het er niet meer en we mogen blij zijn dat bijvoorbeeld een merk als Honda zich niet - zoals bij de F1 - heeft teruggetrokken. Ondanks het wat kleine startveld zal de MotoGP ongetwijfeld ook dit seizoen weer voor spektakel gaan zorgen, maar het is te hopen dat in 2010 de economie (wereldwijd) weer aantrekt wat anders kon het er voor de koningsklasse wel eens erg sober uit gaan zien. Eerst maar eens genieten van het 61ste seizoen!