Zoeken

Voorbeschouwing MotoGP seizoen 2009

De kleinere klassen

8 april 2009
Inhoudsopgave
Voorbeschouwing MotoGP seizoen 2009
De kleinere klassen

De kleinere klassen:

250cc - Simoncelli of Bautista..of?

De 250cc klasse begint aan haar laatste seizoen. Na het overgangsjaar 2010 zal vanaf 2011 deze klasse Moto2 heten en verwacht wordt dat de toppers dan direct een Moto2 machine zullen inzetten. Nadat KTM aan het einde van het 2008 seizoen liet weten te zullen stoppen met hun activiteiten in deze klasse leek het er op dat het een Aprilia-cup zou worden (met een enkele Gilera, maar dat is feitelijk ook een Aprilia). Maar gelukkig zet Honda dit jaar vier machines meer in dan vorig seizoen. Het startveld in de 250cc kent 22 deelnemers en ook dat is niet echt veel.

VB_Simoncelli.jpg

Prolongeert Marco Simoncelli zijn titel?

Als de voortekenen (lees; testen) ons niet bedriegen zullen wereldkampioen Marco Simoncelli (Metis Gilera) en Alvaró Bautista (Mapfre Aspar Aprilia) ook dit seizoen weer de titelstrijd voeren. Het duo is gewoon sterker dan de rest van het veld en het moet gek lopen wil één van hen niet de laatste 250 wereldkampioen worden. Afgelopen zondag kwam Simoncelli echter ten val (tijdens een training met een crossmotor) en brak daarbij een botje in zijn rechterhand; het beruchte schippersbotje. De Italiaan werd dinsdagmorgen geopereerd (o.a. door dokter Claudio Costa) en die operatie is succesvol verlopen. Met de start van het seizoen voor de deur komt dat de Metis Gilera coureur zeer slecht uit maar hij zal toch proberen aan de eerste race deel te nemen, desnoods slaat hij de vrijdagtraining over. In tegenstelling tot dezelfde blessure bij Casey Stoner is dit een verse en daarom beter behandelbaar. We gaan het zien.

VB_Bautista.jpg

Alvaró Bautista wil de laatste 250cc titel.

Voor wat betreft de titelstrijd kunnen we er net zo goed naast zitten natuurlijk. Ook mannen als Alex Debon (Aeropuerto Castello Blusens Aprilia), Thomas Lüthi (Emmi Café Latte Honda) , Mattia Pasini (Team Toth Aprilia) , Hector Barbera (Pepe World Aprilia), Hector Faubel en Wilairot Ratthapark (Thai PTT Sag Honda), Hiroshi Aoyama (Scot Honda) of de nieuwelingen Gabor Talmacsi (Balaton Aprilia) en (huidig wereldkampioen 125cc) Mike di Meglio (Mapfre Aspar Aprilia) zullen een poging doen de laatst 250cc titel naar zich toe te trekken. Maar ook Raffaele de Rosa (Scot Honda) , Lukas Pesek (Auto Kelly Aprilia) en misschien Karel Abraham (Cardion AB Aprilia) of de verrassing van de laatste test Jules Cluzel (Matteoni Aprilia) kunnen voor een succes zorgen.

VB_Aoyama.jpg

Wat kan Aoyama tegen al die Aprilia's?

De meesten rijden dus een Aprilia maar alleen de RSA versie (6 stuks) mag in staat worden geacht voor de titel te kunnen gaan. Die zijn bestemd voor Simoncelli (Gilera), Bautista, Debon, Barbera, Lüthi en Talmacsi. Maar ook hier hoef je niet gek staan te kijken als er ineens iemand opstaat en deze stelling onderuit haalt. Faubel, Aoyama, Wilairot, De Rosa en de nieuwelingen Shoya Tomizawa (Japan) en Bastien Chesaux (Frankrijk) gaan de strijd aan met een Honda. Nog twee nieuweling zijn de Rus Vladimir Leonov (Viessmann Aprilia) en de Amerikaan (en voormalig De Graaf grand prix coureur) Stevie Bonsey. Hij en zijn team Aprilia Madrid waren echter de grote afwezigen tijdens de testen en het laatste nieuws is dat hij op zoek kan naar een nieuwe werkgever. Het hele team lijkt te zijn gebouwd op gebakken lucht. Diana Zschoche - teameigenaar - een naam om te onthouden 

125cc - Ja, wie eigenlijk?

VB_Simon.jpg

Julian Simon was in ale testen snel. Zéker een titelkandidaat!

De races in de lichtste klasse, de 125cc, zijn al jaren een lust voor het oog. Een lang lint van potentiële winnaars waaiert vaak ronden lang over het asfalt om pas laat in de race uit elkaar te vallen. Niet altijd, maar vaak genoeg om er van te kunnen genieten. Met het vertrek van de laatste twee wereldkampioenen, Gabor Talmacsi en Mike di Meglio, ligt de titelstrijd dit seizoen weer compleet open. Jongens die voor deze titel kunnen gaan zijn de Italiaan Simone Corsi (Jack & Jones Aprilia en vorig jaar tweede achter Di Meglio), de van de 250 teruggekeerde Spanjaard Julian Simon (snel in alle wintertesten) en zijn land- en teamgenoot Sergio Gadea, Bradley Smith (alle drie Bancaja Aspar Aprilia), Stefan Bradl (Viesmann Kiefer Aprilia), Sandro Cortese (Ajo Interwetten Aprilia), Scott Redding (Blusens Aprilia), Pol Espargaro (Derbi Racing) en Nicolas Terol (Jack & Jones Aprilia). Zij mogen allen in staat worden geacht hoog te scoren.

VB_Bradl.jpg
De Duitser Stefan Bradl mag gerust gezien worden als titelkandidaat.

Ook Joan Olivé, Efren Vasquez (Derbi Racing) en Andrea Iannone (Ongetta I.S.P.A. Aprilia) kunnen incidenteel goed scoren maar zullen niet zo snel voor de titel in aanmerking komen.

VB_Savadori.jpg

Lorenzo Savadori is de Italiaanse 'coming man'.

Een - kleurrijk - Italiaan(-tje) om in de gaten te houden is Lorenzo Savadori. Deze jongeling wordt in eigen land gezien als degene die in de voetsporen moet gaan treden van Marco Simoncelli en Valentino Rossi! In deze klasse geldt net als in de 250 dat je over een Aprilia (Derbi) RSA machine moet beschikken om echt hoog te kunnen eindigen, en dat zijn er toch wel een aantal.

VB_krummenacher.jpg

Nieuw in het De Graaf team; Randy Krummenacher.

Het De Graaf Grand Prix team beschikt dit seizoen eveneens over deze snelle Aprilia's en tijdens de laatste test zaten zowel Randy Krummenacher als Danny Webb er goed bij. Webb begint aan zijn derde seizoen bij het team van Arie Molenaar en er wordt wat van hem verwacht. Punten scoren maar zeker ook overwinningen!

VB_Webb.jpg
Van de kleine Danny Webb worden grootse prestaties verwacht met de Aprilia in RSA uitvoering. Kan hij die druk aan? 

Naast veel Aprilia's en twee KTM machines (dat waren er 9) starten er ook twee Chinese merken in het 125cc wereldkampioenschap. Loncin en Haojue. Loncin maakte vorig seizoen nog gebruik van (ex-)Malagutti racers maar liet de voorbije winter nieuwe machines ontwikkelen in Italië die qua motorblok opbouw enigzins op de Aprilia lijken. Alex Masbou en Tomoyoshi Koyama zijn de coureurs.

VB_GarryTaylor-MickRanseder.jpg

GarryTaylor in gesprek met Michael Ranseder.

Haojue komt voort uit het Maxtra team maar moest haar naam wijzigen omdat er al rechten op die naam bestonden, slordig. De verwachtingen omtrent dit team waren hoog gespannen, temeer omdat er nogal wat 'namen' aan het project verbonden zijn.

VB_Iwema.jpg

Niet te missen; het rood/wit/blauw en #53 voor Jasper Iwema!

Wat te denken van John Surtees (wereldkampioen op 4 én 2 wielen), Gary Taylor (voormalig teambaas van het Suzuki grand prix team) en dan nog Jan Witteveen (voorheen technisch directeur bij Aprilia Racing). Maar het wil niet echt vlotten met de prestaties van de, uit de kartsport afkomstige, lichte ééncilinder die in een Engels 'Harris' frame hangt. Michael Ranseder en Matthew Hoyle moeten voor de punten gaan zorgen, maar makkelijk zal het niet worden.

De enige Nederlander die dit seizoen in het glitter wereldje van de grand prix racerij aantreed, is de 19-jarige Jasper Iwema afkomstig uit Hooghalen, naast de TT-baan zeg maar. Hij komt uit op een Seel Honda voor het Racing Team Germany.

VB_Iwema2.jpg
2009 wordt een leerjaar voor Jasper Iwema. Alleen al het feit dat hij aan de start staat is een stunt op zich, met dank aan Jan Abbink.

Tekst: Pim Francke/Arco van Akkeren