Zoeken

Voorbeschouwing BMW Powercup

Pagina 2

14 mei 2005
Inhoudsopgave
Voorbeschouwing BMW Powercup
Pagina 2
Pagina 3
Pagina 4
Pagina 5

De BMW K1200 R

De motor waarmee wordt geracet in de BMW Powercup is gebaseerd op de BMW K1200 R. Een straatmotor die nog niet in de showroom staat. Een uniek feit dat een straatmotor waarmee wordt geracet eerst op het circuit verschijnt alvorens verkocht te worden. De K1200 R is de uitgeklede versie van de K1200 S, een motor zoals we van BMW kennen, maar zoals gezegd, met een vier-in-lijn motor in plaats van Boxer motor. De BMW K1200 R mag volgens de Duitse fabrikant in het zelfde rijtje worden gezet als de Ducati Monster, de Yamaha MT-01 en de Benelli TnT, een segment waar BMW tot voor kort niet erg actief in was. Net als eigenlijk alle motoren in dit rijtje exclusievelingen heeft ook de BMW K1200 R unieke eigenschappen. Zo is de Powercup motor uitgerust met de volgende bijzonderheden. Duolever systeem Wat tamelijk opvallend is aan de BMW is de voorkant. Allereerst trekt Darth Vader als mascotte van deze prachtig ontworpen motor natuurlijk ieders aandacht, maar iets daar onder bevinden zich de voorpoten. In tegenstelling tot de meeste motoren heeft BMW gekozen voor een Duolever systeem. Dit systeem is gebaseerd op het zogenaamde Hossack systeem. De Schot Norman Hossack begon in de racerij als monteur in zowel de auto- als motorsport. Zo werkte hij in de jaren "70 bijvoorbeeld voor het Formule 1 team van Bruce McLaren, tegenwoordig nog steeds actief als het McLaren Mercedes team. Het jaar 1976 stond voor Hossack in het teken van het ontwerpen van zijn eerste motor, de HOSSACK 1, uitgerust met het motorblok van een Honda XL500. Het meest opvallende was de ophanging van deze motor. Deze was op zijn minst opvallend te noemen. De ophanging bestond niet uit twee dempende voorvorken, maar uit twee voorpoten die werden gedempt door een demper achter het punt waar de twee vorken bij elkaar komen. Het klinkt allemaal erg ingewikkeld, maar in feite is het heel simpel. De voorvorken zijn massief en staan los van de rest van het frame. Eventuele schokken worden opgevangen door het systeem wat de voorvork en het frame verbindt.

Het duolever systeem in werking
BMW heeft dit idee overgenomen en - uiteraard - verbetert. Het Duolever systeem werd voor het eerst bij de BMW K1200 S als staandaard vering voor een productiemotor mee gegeven. Op dit moment is dit Duolever systeem het grootste probleem van de Powercup motor. Het systeem werkt dermate goed dat het voor straatmotoren ideaal is, voor racemotoren echter iets minder. Aangezien de coureurs op, zo nu en dan zelfs over het randje gaan, hebben zij "informatie" nodig van de motor. Hobbels, vibraties en schudden vertelt een coureur hoe ver hij nog kan gaan en waar hij op moet passen. Deze informatie krijgen de coureurs op dit moment nog niet. Tijdens tests in Cartagena zijn 90% van de ongelukken veroorzaakt doordat het voorwiel zonder waarschuwing weg schoot en de motoren onderuit klapten. Vooral bij het aanremmen ging het voor eigenlijk alle coureurs verkeerd. Natuurlijk is dit vooral een kwestie van wennen, maar het hoge aantal valpartijen verontrustte BMW wel. Mogelijk komt BMW daarom nog voor de eerste race in Le Mans met een kleine aanpassing aan dit systeem, zodat er wat meer "gevoel" in de motor komt. ABS Bijzonder aan de Powercup motor is de aanwezigheid van ABS. ABS op een racemotor is een unicum. Het ABS bedient het voor- en achterwiel optimaal en onafhankelijk van elkaar bij abrupt remmen. Zo wordt het remvermogen maximaal benut doordat de elektronica het remproces stuurt. Zelfs als het achterwiel lost komt van het asfalt, wordt de druk op de voorrem optimaal verdeeld. Het ABS systeem komt in werking zo gauw als een wiel dreigt te blokkeren. De remdruk wordt verminderd tot net onder de blokkeergrens van het wiel, waardoor de motor met de grootst mogelijke kracht wordt afgeremd. Dit systeem verzorgt niet alleen een zeer stabiele remweg, maar zorgt ook voor goede vertraging op een glad wegdek. Dit kan komen door nattigheid als water of olie, maar ook door zand of grind. Cardan aandrijving In tegenstelling tot de meeste race-motoren is de BMW uitgerust met Cardan aandrijving. Geen ketting, maar rechtstreekse aandrijving vanaf de versnellingsbakdoor middel van een starre as met een kruiskoppeling. Deze koppeling is nodig om het achterwiel in en uit te kunnen laten vieren. Het grote voordeel van Cardan aandrijving is dat het ongevoelig is voor vuil, langer mee gaat dan een ketting en bijna geen onderhoud vergt. Dankzij dit systeem is het achterwiel ook nog eens gemakkelijk te vervangen. De Cardan aandrijving is geïntegreerd in een eenzijdige swingarm. Hierdoor ontstaat gewichtsbesparing en wordt het voor de monteurs nog een stapje makkelijker het achterwiel te demonteren. Wellicht iets voor de Endurance racerij? Quickshifter Nog een staaltje Duitse techniek, de zogenaamde Quickshifter. Geen koppeling nodig, gewoon roeren met die bak! In de racerij werd al wel een ander schakelsysteem gebruikt, waarbij eigenlijk ondersteboven werd geschakeld. Versnelling 1 naar boven en de rest naar beneden. Hier wordt vaak voor gekozen omdat tijdens het accelereren de druk op de linkervoet eigenlijk naar beneden dwingt. Zo kan er dus met zo min mogelijk kracht zo snel mogelijk naar boven worden geschakeld. Dit systeem heeft de BMW ook, maar de K1200 R heeft geen behoefte aan een koppeling. Een tikje omhoog of naar beneden is genoeg om van versnelling te wisselen. Wederom door allerlei systemen op een dermate manier aangestuurd dat dit zo snel en ideaal mogelijk gaat en geen tijd of kracht verloren gaat. Een nieuwe ervaring dus, in de cup-racerij!