Zoeken

Verslag IRTA MotoGP test - Jerez

Pagina 2

25 februari 2007
Inhoudsopgave
Verslag IRTA MotoGP test - Jerez
Pagina 2
Pagina 3

De fabrieksteams

Yamaha Factory Racing Bij Yamaha, nog steeds zonder hoofdsponsor op het kuipwerk dat nu in Yamaha-blauw was gespoten, was men meer dan tevreden nadat Valentino Rossi de snelste tijd wist neer te zetten in de 40 minuten durende “kwalificatiesessieâ€ÃƒÆ’‚ op de laatste testdag. In de schaduw van Valentino zette ook Colin Edwards een erg sterke tijd neer. Nadat de mannen van Yamaha "s morgens bovenaan de ranglijsten stonden, waren ze vol vertrouwen over de snelheid in de kwalificatiesessie in de middag. Dit bleek terecht. Het resultaat van vandaag maakte definitief duidelijk dat Yamaha er heel erg goed voor staat voor het komende seizoen. De voorbereidingen in de wintertests zijn heel goed gegaan en hebben duidelijk resultaat gehad.

Valentino Rossi:

Na de ochtend, toen mijn Yamaha het erg goed deed, wist ik dat ik een goede kans had om de snelste te zijn in de middag. Ondanks dat, wist ik dat het een zware strijd zou worden en dat Pedrosa erg sterk zou zijn, wat hij ook was. Het was een leuk gevecht met hem, de eerste van het jaar! Met iedere kwalificatieband die we probeerden ging het beter. Aan het einde was mijn tijd geweldig en leek het alsof mijn Yamaha vloog! Het belangrijkste is dat we hebben aangetoond hoe goed we hebben gewerkt in de winter, iedereen heeft hard gewerkt en dit resultaat is een bedankje aan allemaal.

Colin Edwards:

Dat was leuk vandaag! Vanmorgen kwam alles bij elkaar en we wisten dat het ’smiddags goed zou gaan. De Michelin qualifiers deden het heel goed en na alle problemen die we vorig jaar hadden, was dat een enorme opluchting. Ik had nog wat problemen in de kwalificatiesessie. Mijn afstelling was niet hetzelfde als die van Rossi en ik was niet in staat zijn tempo te volgen. Maar goed, ik stond wel in de top drie en was dan ook behoorlijk snel. Ik kan niet wachten tot de eerste race in Qatar.

Edwards deed het heel goed afgelopen weekend.

 Repsol Honda De wintertests hebben ook voor Honda veel succes gebracht. Met een tweede en een vierde plaats in de kwalificatiesessie op zondagmiddag konden de Hondas goed meekomen met de waanzinnig snelle Yamaha’s. Hayden had nog maar weinig gereden met de qualifiers van Michelin en had dus meer moeite met het zetten van een snelle tijd op deze banden. Pedrosa had die problemen niet en wist het Rossi dan ook flink moeilijk te maken. Bij Honda werd de afgelopen dagen vooral gewerkt aan het verder verfijnen van de chassis en veringinstellingen en het testen van Micheli'n's banden. Op de laatste dag werden 's morgens nog complete race simulaties gereden, alvorens de kwalificatiesessie begon.

Nicky Hayden:

Het was erg leuk om weer met iedereen op de baan te rijden. De getimede sessie gaf de dag wat extras. Het was toch een beetje een voorproefje op de eerste echte race. De positie waarop ik ben geeindigd is niet slecht, maar mijn tijd is wel een eind weg van de toptijd. Ik heb nog maar weinig op de qualifiers gereden, dus ik was blij om een aantal ronde te kunnen rijden op deze banden. Sommige coureurs hebben vandaag echt fantastische ronden neergezet, mijn complimenten aan hen.

Dani Pedrosa:

Ik ben erg blij met de getimede sessie, want ik had niet verwacht dat ik zo snel zou zijn. Ik had een duidelijk doel voor deze sessie en heb dat gehaald, ik ben zo blij. Het was echt een hele goede test. We hebben veel progressie geboekt met de set-up van de motor, zowel voor de race als voor de kwalificatie. Ik hoop dat we klaar zijn voor de eerste race.

Pedrosa was net te langzaam om Rossi de baas te zijn.

 Kawasaki Racing Team Bij het Kawasaki team kijkt men terug op een hele goede zondag. Randy de Puniet wist in de getimede sessie een vijfde plaats te bemachtigen en liet daarmee zien dat de Kawasaki komend seizoen een merk is om rekening mee te houden. Alle dagen van de test was de Fransman al in de top-10 te vinden, dus het was niet alleen die ene ronde die hij goed wist te volbrengen. De vrijdag en zaterdag werden door Kawasaki voornamelijk gebruikt voor het verbeteren van de balans en de algehele set-up van de Ninja ZX-RR. Olivier Jacque reed zondag voor het eerst met de qualifier en was daardoor niet in staat het maximale uit de motor en de banden te halen tijdens de kwalificatiesessie. Later op de dag stonden de Kawasaki’s op de eerste en tweede plaats van de ranglijst en lieten ze zien dat er echt rekening moet worden gehouden met dit team. Randy de Puniet:

Ik ben ontevreden. Niet met de positie die ik heb gehaald, maar met de rondetijd. Ik ging steeds harder met iedere qualifier die we probeerden, maar in mijn laatste ronde schakelde ik naar een valse neutraal en dat kostte te veel tijd. Ook begon het daarna te regenen, maar ik heb ge-pushed tot het einde van de ronde. Ik weet zeker dat ik zonder die fout een lage 39-er zou hebben gereden. Over het geheel ben ik tevreden over de resultaten van de afgelopen drie dagen testen. We hebben een aantal wijzigingen doorgevoerd aan de vering. De motor voelde vandaag veel vriendelijker en dat is belangrijk voor de race.

Olivier Jacque:

Vanmiddag was het voor mij de eerste keer dat ik op qualifiers kon rijden. Ik was erg verrast door de hoeveelheid grip in vergelijking met de racebanden. Op de tweede band ging het al beter en ik weet zeker dat ik veel sneller had gekund op de derde band, als het niet was gaan regenen. Achteraf had ik gewoon door moeten gaan, maar ik wist niet hoe hard het regende op de andere delen van het circuit. Ik wilde niet teveel risico nemen, zo vlak voor de start van het seizoen.

Olivier Jacque had nog wat problemen, maar het gaat goed met Kawasaki.

 Rizla Suzuki MotoGP Suzuki was afgelopen weekend niet compleet. John Hopkins was niet in staat mee te testen en dat gaf een wat vertekend beeld van de kwaliteit van de Suzuki. Chris Vermeulen reed zondag zijn eerste ronden op de qualifiers van Bridgestone en wist zijn ronden steeds een stapje te verbeteren. Dit leverde uiteindelijk een achtste plaats op in de ranglijst. ’s-Middags ging Vermeulen verder met het testen van banden, om zo veel mogelijk informatie te verzamelen voor de race in Qatar. Minder geluk had de testrijder van Suzuki, Kousuke Akiyoshi. Hij viel in voor de geblesseerde Hopkins, maar ging in de 10de ronde van de kwalificatie onderuit. Hij mankeert niets, maar kon niet meer verder deelnemen aan de sessie. John Hopkins zijn verwondingen genezen overigens zoals verwacht. Hij verwacht dan ook voor de race in Qatar weer volledig herstelt te zijn. Chris Vermeulen:

Ik heb de hele winter geen qualifiers gebruikt en daarom was het een erg goede sessie voor mij. Ik heb vijf achterbanden gebruikt in 40 minuten, dus we hebben de beschikbare tijd goed gebruikt. We hebben vier verschillende compounds en constructies gebruikt en hebben dan ook veel informatie verzameld voor Bridgestone.

Vermeulen moest het testwerk zonder Hopkins doen dit weekend.

 Kousuke Akiyoshi:

Ik ben erg teleurgesteld over mijn crash. Ik werd steeds sneller en ik weet zeker dat ik snel zou zijn geweest. Ik kreeg een high-sider in de tweede bocht en kon helaas niet meer van start gaan in de sessie.

Ducati

Ook de mannen van Ducati waren natuurlijk aanwezig in Jerez voor de afsluitende test van deze winter in voorbereiding op het seizoen van 2007. Met een zesde en een zevende plaats, waarbij de tijden van beide coureurs vrijwel gelijk waren, is de positie van de Ducati op qualifiers duidelijk. Competitief, maar niet leidend. De rest van de testdagen werden gebruikt voor het vinden van een goede race set-up en het testen van verschillende racebanden. Helaas ging het aan het einde van de zondag mis voor Casey Stoner. Hij ging onderuit in de laatste paar minuten van de dag en kreeg een harde klap op zijn hoofd te verwerken. Hij hield daar een hersenschudding en vaag zicht aan zijn linker oog aan over. Hij werd uit voorzorg overgebracht naar het ziekenhuis van Cadiz voor een CAT-scan, maar daarop bleken geen bijzonderheden te zien te zijn. Naar verwachting zal hij dan ook snel herstellen. Casey Stoner:

De dag begon erg goed, we maakten steeds de goede keuzes met de set-up. Na de kwalificatie deden we nog een race-simulatie. Dat ging alleen niet zo goed, ik kreeg last van een slecht lopende motor en moest weer naar binnen. Daarna hebben we het nog geprobeerd met een andere achterband en toen ging ik onderuit. Dit is de slechtste test geweest van allemaal. Gelukkig valt het wel mee, want de ochtenden waren steeds erg goed. Als dit het slechtste was, dan valt alles wel mee. Voorlopig kijk ik er naar uit dat we kunnen gaan racen!

Stoner doet het goed op de Ducati, maar kwam ten val.

 Loris Capirossi:

Het belangrijkste is dat we vanmorgen de goede set-up hebben gevonden om de problemen van de afgelopen dagen op te lossen. We zijn blij met het race-tempo dat we kunnen halen. We zullen voornamelijk nog verder met Bridgestone aan de slag moeten om de kwalificatiebanden te verbeteren.

Ilmor GP

Het Ilmor GP team kijkt positief terug op de afgelopen testdagen. Het team blijft stappen voorwaarts maken. Tijdens de kwalificatiesessie ging het helaas niet zo goed met de mannen van Ilmor. Andrew Pitt had last van een kapotte benzinepomp en Jeremy McWilliams had problemen met het kuipwerk van zijn motor. De tijden van de getimede sessie geven dan ook niet helemaal de werkelijke positie van het team weer. Andrew Pitt:

We hebben veel progressie geboekt vanmorgen. We hebben verschillende kwalificatiebanden geprobeerd en maken steeds kleine stapjes voorwaarts. Ook op het gebied van gas-reactie van de motor gaat het steeds beter, dit was een groot probleem.

Jeremy McWilliams:

Ik was wat teleurgesteld door de kwalificatiesessie van vandaag. We hadden in het begin wat technische problemen, maar later kon ik wel een aantal consistente ronden neerzetten. We hebben zeker stappen kunnen maken, maar idealiter zouden we nog een extra test nodig hebben.