Zoeken

Verslag BMW Powercup Le Mans

Verslag BMW Powercup Le Mans

20 mei 2005
Inhoudsopgave
Verslag BMW Powercup Le Mans
Pagina 2
Pagina 3

De laatste volgen wij gedurende dit seizoen op de voet. Teammanager Marinho Gebhart maakt na afloop van de race een eigen verslag en Robert van der Molen schrijft exclusief voor Motorfreaks een column met zijn belevenissen.

Het eerste punt is binnen!

Op vrijdag begon Robert van der Molen aan de eerste training, de baan was drijfnat en het druppelde aardig door. Na de eerste natte vrije training stond Robert er met een 17de tijd goed bij, maar gaf aan dat er kunnen nog wel wat seconden vanaf konden. Op het moment dat de eerste tijdtraining zou starten gingen de luchtsluizen volledig open. Op diverse plaatsen stond de baan blank, een viertal coureurs waagde zich toch op de de baan, maar Van der Molen kijkt verstandig de kat even uit de boom. Na negen minuten was er een valpartij en een minuut later een rode vlag situatie door te veel water en modderstromen op de baan. De wedstrijdleiding nam de enige juiste beslissing om de training verder af te lassen en de te rijden tijd van de tijdtraining door te zetten naar de volgende dag.

Regen was een grote spelbreker tijdens de kwalificatie

Zaterdag tijdens eerste tijdtraining was het gelukkig droog en uiteindelijk stond Robert als 22ste getraind, dit viel een beetje tegen aangezien hij zich de vijfde startrij als doel had gesteld. Dus was er voor de tweede tijdtraining (waarbij de nog resterende minuten van de verregende vrijdagtraining werden verreden) nog wat werk te verrichten. Voordat Robert de baan op kon moesten eerst de wielen worden gewisseld, getankt en vering worden aangepast. De daarvoor beschikbare tijd was echter maar tien minuten en dat was dus veel te kort. Zo ging kostbare tijdtrainingstijd verloren en met nog maar 12 minuten te rijden ging Van der Molen de baan op. Op drie minuten van het einde van training kwam Robert binnen voor nog een laatste aanpassing en werd door het teammanager Marinho direct weer de baan op gestuurd om 21 sec. voor de finish vlag aan zijn laatste snelle ronden te kunnen beginnen. Een snelle ronde werd het: met een tijd van 1.48.99 zette hij de 20ste tijd neer. Een tijd goed voor de gewenste vijfde startrij. Het had misschien nog wel iets sneller gekunt maar daar was de tijd te kort voor. Zondag was het wederom regen en droog weer, maar tijdens onze wedstrijd hadden we een volledig droge baan. De start van van der Molen was beroerd. Achteraf bleek dat de motor tijdens het opschakelen bij de start uit zijn derde versnelling schoot, mede daardoor kwam Robert de eerste twee ronden als 23ste door. Daarna zette hij een opmars in met goede ronden tijden van 1.48.7 tot 1.49.3, op zo"n vier ronden voor het einde kwam Robert door op de 16de plaats en hij begon zienderogen in te lopen op een groepje van drie rijders, die op zo"n 5 seconden voor hem reden. Iedere ronde zette hij een 1.48 neer, maar het groepje voor hem was net iets te ver weg. Van der Molen had het gaatje al gedicht naar zo"n 2,7 seconden maar de race duurde te kort aan te kunnen haken. In de laatste ronde viel de motor van Marcus Barth stil en daardoor ging Robert de laatste ronde als 15e in. Hij draaide in deze laatste ronde nog even zijn snelste tijd, 1.48.5, om met een groet aan het team (door vlak langs te pitwall te rijden) te finishen op de 15e plek. Het eerste punt was binnen en dit geeft heel veel vertrouwen voor de volgende GP op Mugello (Italie)!