Zoeken

Verslag BMW Powercup Le Mans

Pagina 2

20 mei 2005
Inhoudsopgave
Verslag BMW Powercup Le Mans
Pagina 2
Pagina 3

Column Robert van der Molen

Na de 3-daagse training in Cartagena dan eindelijk de eerste serieuze krachtmeting in Le Mans. Donderdag in de namiddag gearriveerd om ongeveer 17.00 uur om vervolgens de pitbox in te richten die wordt gedeeld met het team van Jeroen Oudeman. De vrijdagmorgen is voor de keuring en dat gebeurt met de bekende "Deutsche Grundlichkeit", geen ruimte voor discussie dus. In de namiddag staat de eerst een vrije trainig gepland. Een half uur later hebben we meteen de eerste tijdtraining. De baan is inmiddels goed nat omdat vanaf 15.00 uur de hemelsluizen zijn opengezet. De vrije training verloopt lekker, ik rij per ronde ongeveer 2 seconden van mijn tijd af. Als ik na een paar rondes mijn eerste kneedown heb op de natte baan, heb ik het helemaal naar mijn zin! Hier doe je het voor! 178 pk, regenrubbers eronder en gaan!! De daaropvolgende tijdtraining valt helaas in het water, nadat na vijf minuten een Ier en een Spanjaard aan het eind van het rechte stuk er af gaan wordt de training stil gelegd. Er lag teveel water op de baan. Besloten werd de resterende 20 minuten de volgende dag te laten verrijden. Na eerst even naar de grote mannen gekeken te hebben kunnen we de volgende dag opnieuw aan de bak. Nu is het wel droog. De training verloopt redelijk met een 20e tijd met 1.48.90. Ik heb een tijdje achter Christen Lindholm (ex WK en pro Superbike) aangereden met het verschil dat het bij hem per ronde soepeler lijkt te gaan en ik steeds harder moet gaan werken. Maar uiteindelijk toch niet ontevreden.

De kop was Van der Molen iets te snel af
Dan de wedstrijd op zondag, meteen na de Moto GP, vanaf de 5e rij. De start is ronduit slecht, kom wel goed van mijn plek maar tijdens het opschakelen schiet de motor uit zijn 3e versnelling (foutje van de bak, de quickshifter of van mijzelf, ik weet het niet). Ik kom als 23e uit de 1e ronde en besluit de beuk erin te gooien. Ik weet al snel een aantal mannen terug te halen. Helaas krijg ik net geen aansluiting met de Zwitserse veteraan Andy Hofmann (wat is die man nog snel) maar weet toch, dankzij constante rondetijden tussen de 1.48.2 en 1.49.5 en enkele misstappen voor in het veld, de 15e plek en het laatste punt binnen te slepen. Moe maar heel erg voldaan rij ik de uitloopronde na eerst nog bijna het pitboard uit teammanager Marino zijn handen te hebben gereden. De wedstrijd wordt uiteindelijk gewonnen door de Belg Stephane Mertens. De balans opmakend: Topweekend gehad! Positief punt: mijn constante rondetijden. Punten ter verbetering: snelheid moet omhoog en moet er in de 1e ronde beter bij zitten (de mannen voorin wachten niet!). Dit moet dan maar over 2,5 week in Mugello gebeuren! Met sportieve groeten, Robert van der Molen