Zoeken

Verslag BMW Powercup Assen

Pagina 2

8 juli 2005
Inhoudsopgave
Verslag BMW Powercup Assen
Pagina 2
Pagina 3

Column Robert van der Molen

Eindelijk onze eigen TT! Nou ja, eigen TT, het voordeel wat wij als Nederlanders vroeger hadden op Assen is er niet meer. Er kan niet meer worden getraind op de lange baan en ik zelf heb alleen met de Open Dag van het circuit een paar rondjes gedraaid met de BMW. Tussen de toerrijders op het nieuwe gedeelte, dus ik had mijn er handen aardig vol aan. Het team had er vanalles aan gedaan om de TT tot een succes te maken, ik had zelfs een reserve motor tot mijn beschikking, maar ik hoop eigenlijk dat ik hem niet nodig heb. Maar zeg nooit nooit. Maar we willen de toeschouwers toch wat laten zien, dus punten zijn het doel. In de vrije training gaat het redelijk en ik sta 17e getraind maar kan nog aardig wat harder en dat zal ook wel moeten. De hitte vergt veel van mij. Met 35 graden op een motor knallen is geen pretje, hoeweel mijn M-Tech pak perfect ventileerd is het toch aardig warm met deze zon. In de tijdtrainingen van vrijdag kom ik tot de 20ste tijd en dat valt zwaar tegen. De hitte was immens, ik ben geloof ik gelijk twee kilo afgevallen. Gelukkig "maar" twee kilo want het pak werkt prima en de eerste hitte is eigenlijk als je stilstaat. Het verschil met een startrij naar voren is slechts vier tienden van een seconden, alles zal dus afhangen van een goede start. Op de wedstrijddag begint in de nacht enorm plenzen en daar had ik niet echt op gerekend. Om 07.30 uur vloog de caravandeur open, Marinho - onze teammanager - zei: "Kom op, uit het bed! De eerste gasten zijn er al!" BMW had in het paddock een tribune neergezet met zo"n 750 zitplaatsen en een enorme tent met terras eraan vast. De mensen zijn al vaker naar de TT geweest en wisten dat ze vroeg moesten komen om niet te veel in de file te komen, maar ja om half 8 al gasten? Maar dat maakt niet uit, een kop koffie, nog een kop koffie en een goed ontbijt en we kunnen er weer tegenaan. Op het BMW paddock is het een drukte van jewelste en dat allemaal voor ons, geweldig eigenlijk. Het geeft een goed gevoel zo vlak voor de race.

Robert worstelt met zijn machine de GT door
Tijdens de warming up van de MotoGP wordt de baan lekker droog gereden en we krijgen tijdens de rijdersbriefing door dat het tijdens onze race droog zal zijn en de verdere dag ook. Meteo Schiphol waar Marinho wat connectie"s heeft kwam met dezelfde info. Een droge race, dus we kunnen vanaf het begin gelijk knallen. Om 10.45 uur is het zo ver we kunnen langzaam richting de piststraat op om 11.05 uur de baan op te gaan voor de verkenningsronde. Na de verkenningsronde komen we aan op de startgrid de monteurs Erik, Johan en Paul vangen me op met de voor- en achterbokken en de bandenwarmers gaan om de banden. De helmen gaan af en de show kan beginnen. Mental Theo van het TV-programma Motor Experience is opnamen aan het maken van de BMW Powercup en in het bijzonder van ons team, hij interviewt mij op de startgrid. Eigenlijk ging dat wel lekker, want ik had weinig last van zenuwen. Na het signaal "twee minuten" moesten de bandenwarmers van de rubbers af en begon het flink te kriebelen. De eerste ronden, daar zou het moeten gebeuren, knallen, er vol invliegen met veel risico. Dat moet, anders kan ik het vergeten, eerst even de opwarmronde, de proefstart gaat geweldig. Tijdens de opwarmronde zijn de tribunes stampvol en dat geeft mij nog veel meer motivatie om goed te presteren. Dan op de startgrid ik moet snel weg! Het licht nog op rood, nog op rood, gaaaaaaaaaaaaaaaaan! Ik heb een prima start en ben in de eerste bocht al een volledige startrij gepasseerd. Dat gaat lekker! Dan kruip ik door het oog van de naald, de andere Nederlander, Jeroen Oudeman, wordt onderuit gereden en zijn motor raakt mijn motor aan de achterkant. Ik weet erop te blijven zitten en door te knallen.
Het BMW Powercup veld direct na de start in de S-bocht
De eerste ronde zit ik op een 15e plaats en ik wil meer. Tijdens de race kan ik nog wat meer naar voren komen, naar een 15de plaats en er zit misschien nog meer in maar het groepje van twee wat voor mij rijdt gaat net iets te hard. Ik kan de rondetijden niet laag houden omdat de achterband al aardig op is. Vijf ronden voor de finish geeft mijn pitbord aan 15e plaats met een voorsprong van 12 seconden dat worden dus punten. Ik kom wat dichter bij de groep voor mij maar de afstand is toch te groot dus besluit ik te zorgen om dit punt binnen te brengen. Twee ronden voor het einde lig ik 14de, omdat ik dan doorkrijgen wat de stand is zonder de VIP rijders want die krijgen geen punten. Er ligt dus een VIP rijder voor mij en dat is lekker twee punten binnen. De laatste ronde zie ik voor mij de Pool Sikora vallen en ik schuif door naar een 13de plaats! Wat lekker! Daar is de finish... Moe maar voldaan probeer ik nog bijna het pitbord wat Erik laat zien met de 13de plaats uit zijn handen te rijden, maar dat lukt net niet. Het publiek staat te schreeuwen en te joelen wat mooi en wat zitten de tribunes vol. Ik zwaai naar iedereen en heb een heel voldaan gevoel. Bij de BMW tribune stop ik de motor en begin een lekkere burnout te maken, het BMW publiek staat op de banken dit willen ze zien en ze krijgen wat ze willen. Nog even wat meer gas, zo, weer een band afgeschreven. Maar het is voor het goede doel. Aangekomen in het parc-ferme valt het gehele team elkaar in de armen, drie punten op Assen is weer een meer dan vorig jaar en dat voelt goed. Op naar Donington, waar ik zeker weer wil vlammen. De rest van de dag heb ik lekker genoten van de races op de BMW tribune die perfect was. Ook het terras en de VIPtent eraan vast was subliem geregeld voor de BMW toeschouwers. Wat wel leuk is om te horen dat de BMW race de spannendste van de dag was en heel erg is aangeslagen. Een mooie promotie die we zeker gaan voorzetten. Om 17.00 uur alles een beetje opgeruimd en heb ik nog geholpen de bus in te laden.Daarna via de files naar huis, maar als je over Drachten ging viel dit reuze mee. Tot op Donington Park, misschien wel een natte race zoals vorig jaar en dan zouden we wel een heel mooi weekend kunnen krijgen! De groeten, Robert van der Molen