Zoeken

Sepang MotoGP test - eerste krachtmeting 2009

Sepang MotoGP test - eerste krachtmeting 2009

11 februari 2009
Inhoudsopgave
Sepang MotoGP test - eerste krachtmeting 2009
Pagina 2

Over een kleine maand zullen de heren MotoGP coureurs elkaar in Qatar, op het circuit van Losail, weer treffen tijdens de tweede officiële MotoGP test van dit seizoen. Terwijl hij in Maleisië veel pijn in zijn pols had, waardoor hij vaak maar drie ronden achter elkaar kon rijden wat het afstellen bemoelijkte, zei Ducati Marlboro coureur Casey Stoner dan volledig fit te zijn. Hij werd dan wel gehinderd door die pijn, het weerhield hem er niet van om gedurende de drie testdagen voortdurend bovenaan in de tijdlijst te staan. Op de laatste dag reed Stoner slechts 38 ronden met de nieuwe Ducati Desmosedici GP9, zo'n beetje het minst van het hele veld, en kwam tot een beste tijd van 2' 01.043. En hoewel hij dus nog niet volledig hersteld is was hij zeer verheugd om toch die snelste tijd op de klokken te hebben gezet.

Sepang-Stoner4.jpg

Casey Stoner:
Het ging de laatste dag zeker niet slecht. Hoe meer ik met de GP9 rijdt des te meer we begrijpen hoe we de afstelling van het nieuwe (carbon) frame kunnen verbeteren. Zaterdag maakten we een grote stap voor wat betreft de grip en het gevoel in de nieuwe machine. Gezien de onlangs uitgevoerde operatie aan mijn pols, die nog niet hersteld is, is het eerlijk gezegd net een droom om toch de snelste te zijn.

Met nog een maand te gaan tot de volgende test in Qatar heeft Stoner plechtig beloofd zich te concentreren op zijn fysieke conditie zodat hij weer parij kan geven, op een machine waar hij normaal gesproken zeer tevreden mee is.

Ik moet nu hard aan mijn fysieke conditie werken en herstellen naar het niveau dat ik nodig heb om de machine behoorlij, zonder pijn, te kunnen rijden. Nu weet ik dat ik de training aan mijn arm kan opschalen en hopelijk is de situatie dan verbeterd voor de test in Qatar. De GP9 is een goede motor en in elke test die we ermee deden waren we de snelste. Dat houdt niet in dat we het ons kunnen veroorloven om te relaxen, we zullen eraan moet blijven werken. Ik zette op beide compounds ongeveer dezelfde tijd maar ik heb een voorkeur voor de hardere. Het feit dat we naar een 'één band regel' zijn gegaan lijkt geen verkeerd effect te hebben op de prestatie van Bridgestone, ze leveren zoals altijd goed werk.

Zijn nieuwe teamgenoot en MotoGP wereldkampioen van 2006, de Amerikaan Nicky Hayden, gaf toe niet helemaal tevreden te zijn met zijn optreden waarbij hij met zijn 2' 02.497 maar net in de top tien eindigde. Hayden besteede veel tijd aan het wennen aan de Bridgestone banden na heel lang met Michelin te hebben gereden, maar kon niet voorkomen dat hij na drie dagen testen de 'langzaamste' fabriekscoureur was. Hij geeft de schuld aan de stabiliteit bij het uitkomen van de bochten, maar dat werd niet ondersteund toen hij viel in bocht '2', een val die hij dan weer aan de kwaliteit van het terplekke vervangen asfalt weet.

Sepang-Hayden.jpg

Nicky Hayden:
We begonnen goed op zaterdag en ik haalde zes tienden van mijn rondetijd af. Maar in het begin van de middag viel ik in bocht '2' waar ze, om eerlijk te zijn, slecht werk hebben geleverd met het opnieuw asfalteren en waardoor enkele coureurs gevallen zijn. Gelukkig blesseerde ik me niet.

Maar natuurlijk is Hayden teleurgesteld met zijn rondetijden vooral omdat teamgenoot Stoner de snelste van allemaal was.

Natuurlijk ben ik niet gelukkig met mjn rondetijden, ik had meer verwacht van mezelf, maar ik moet positief blijven. Ik verbeterde mijn tijden elke dg en we hebben veel data verzameld om mee te kunnen werken bij de volgende test. Het feit dat Casey nu al zo snel is betekend dat de machine genoeg in huis heeft, het kan alleen maar goed zijn dat hij zo snel is. Het team werkt hard en zijn net zo vastberaden als ik als het gaat om resultaten, dus dat is goed. Ik was niet zo slecht in de eerste twee secties maar verloor teveel in sectie 3 en 4, waar het probleem dat ik heb waarbij de machine onstabiel en onvoorspelbaar is bij het uitkomen van de bochten het ergste was. De Bridgestone banden zijn echt constant en ik was in staat om mijn eerste racesimulatie te doen met de Ducati zonder problemen met bandenslijtage.

Sepang-Rossi_M-small.jpg

Een tweede tijd was er voor regerend FIAT Yamaha coureur en huidig wereldkampioen Valentino Rossi, die eveneens geplaagd werd door een blessure, maar ook hij denkt in Qatar blessurevrij te kunnen testen. Met in zowel zijn hand als voet zes hechtingen kwam hij op zaterdag niet toe aan de racesimulatie, maar wel was hij met zijn team gedurende de drie testdagen bezig met het 'finetunen' van de nieuwe M1 en was hij constant bovenin de tijdlijst te vinden. Dat 'finetunen' (afstellen) had zaterdag voornamelijk betrekking op de electronica van de nieuwe Yamaha YZF M1 en aan het eind van de dag kwam de Italiaan tot een 2' 01.137, nog geen tiende van een seconde achter Stoner.

En ja, vanaf nu heeft Valentino Rossi ook zo'n mooie Monster 'M' op zijn helm! En wie weet het Tech3 team binnenkort ook..

Sepang-Rossi2.jpg

Valentino Rossi:
Ik ben blij want we hebben een goede start gemaakt. Alles ging goed, de pijn was minder, de machine is goed en ik voel me steeds beter. We hebben alles gedaan wat we wilden doen aan de machine en de afstelling en het ritme is best goed. De ronde tijd is snel dus we hebben een goede start gemaakt. We hebben de racesimulatie niet gedaan maar dat hoefde eigenlijk ook niet. Zonder mijn blessure zou het hebben gekund, maar in deze situatie besloten we om het zo te laten. Mijn verwondingen worden elke dag beter omdat het slechts sneeën betreft en die herstellen snel. Ik denk niet dat ze veel invloed hebben gehad op mijn snelheid en bij de test in Qatar zal ik in prima vorm steken. Ik reed mijn snelste rondetijd met de hardere compound band van Bridgestone wat aangeeft dat de machine goed is. Natuurlijk zullen we nog iets moeten verbeteren maar gezien er dit jaar minder wordt getest is dit optreden zeer belangrijk geweest. De eerste test van het jaar is altijd moeilijk zelfs als je in de winter veel hebt getraind, dus ben ik blij! Qatar wordt interessant want daar waren we vorig seizoen niet sterk, maar daar staat tegenover dat de machine nog niet klaar was toen we voor de eerste race naar Doha gingen. Ik kijk echt uit naar de volgende test daar.

Zijn Spaanse teamgenoot Jorge Lorenzo, die zo vliegend van start ging in 2008, was na drie dagen goed voor een zevende tijd en reed op zaterdag eindelijk een rondetijd die sneller was dan het bestaande ronderecord. Lorenzo zocht bijna drie dagen lang naar vertrouwen en vond op zaterdag eindelijk het juiste ritme op de nieuwe M! met nieuwe Bridgestone banden, die voor hem nog betrekkelijk nieuw zijn. Hij was opgetogen over zijn racesimulatie en zijn beste rondetijd van de dag, 2' 01.907 die ruim een seconde sneller was dan zijn tijd van vrijdag.

Sepang-Lorenzo4.jpg

Jorge Lorenzo:
Ik ben ontzettend blij want ik heb nu gezien hoe snel ik kan zijn met de Bridgestone banden. Zaterdag was duidelijk de beste dag voor mij in deze openingstest van het jaar. Ook waren we in staat een simulatie te doen in de warme omstandigheden (32 gaden, 36 in de middag) en ik maakte de 22 ronden vol zonder te stoppen. Ik was moe toen ik klaar was maar het was ongelooflijk; het tempo was goed en mijn snelste tijd was aan het eind. Dat betekend dat ik me ruim een seconde heb verbeterd en we een grote stap in de goed richting hebben gemaakt. Wat we nodig hebben is kilometers maken en wat een week was het! Het hele team werkte hard tot aan de laatste minuut en daar gaan ze mee door waardoor we kunnen proberen volgende maand zelfs beter voor de dag te zullen komen in Qatar. Zoals we nu bezig zijn, daar zullen we mee moeten doorgaan, ons constant verbeteren, want we hebben niet al te veel tijd voordat de eerste race begint!

De dinosaurus van het veld, Loris Capirossi is er van overtuigd dat de kansen voor Team Suzuki zijn gekeerd na zijn verrassende optreden tijdens de eerste MotoGP test van 2009. Met de nieuwe GSV-R was hij de snelste op de eerste dag, goed voor een tweede tijd op vrijdag en hij besloot de test met een 2' 01.262. Die was goed voor de derde tijd, slechts 0.125 seconden langzamer dan wereldkampioen Valentino Rossi en 0.2 seconden dan snelste man en oud teamgenoot Casey Stoner. Suzuki had veel nieuwe onderdelen meegenomen naar Sepang waaronder nieuwe frames, twee verschillende achterbruggen en een V4 met nieuwe specificaties. En zoals we vrijdag al meldden beschikt de nieuwe GSV-R over een ander zitje, tank en kuipwerk. Al deze zaken zorgden er voor dat Capirossi - die zich voorbereidt op zij 20ste wereldkmpioenschap! - onder de indruk was. Op zaterdag reed hij nog een racesimulatie waarbij hij volgens eigen zeggen jammer genoeg voor de zachtere compound koos. En hoewel hij zeer tevreden was waarschuwde hij Suzuki om niet tevreden te zijn met de eerste versie van de 2009 GSV-R. Zowel hij als Chris Vermeulen hebben gevraagd om meer top vermogen.

Sepang-Capirossi2.jpg

Loris Capirossi:
Volgens mij zijn we allemaal onder de indruk van deze drie tesdagen. Vorig jaar worstelden we behoorlijk maar we kwamen naar deze test met goede verwachtingen en we verlaten hem met veel optimisme. De machine funtioneert het echt goed en we testten veel nieuwe ondrdelen en de frames en we hebben eengoede richting gevonden. Ik ben een beetje pissed over de simulatie omdat ik niet voor de hardere compound had gekozen, die was beter geweest. In de ochtnd, na 17 ronden, kwam ik tot een 2' 01.4 met de hardere compound, maar Suzuki zei dat het beter zou zijn om de simulatie met de zachtere compound te rijden om zo de slijtage te begrijpen. Maar toen reed ik slechts een 2' 02.4 of 2' 02.5 en ik weet dat ik sneller kan. Maar ik reed de simulatie dan ook onder behoorlijke warme omstandigheden, de temperatuur van de baan was 57 graden!

Zoals gesteld, Suzuki kende wel vaker een goede test en het is te hopen dat Loris Capirossi en Chris Vermeulen dit tempo ook tijdens het seizoen kunnen realiseren

Sepang-Edwards.jpgNaast de verrassende tijden, met uiteindelijk die derde overall tijd, van Loris Capirossi was er de goede vierde tijd van Colin Edwards (III). De ster van het Tech 3 Yamaha team was op donderdag en vrijdag goed voor een zevende tijd maar kwam op zaterdag met 2' 1.413 tot de vierde tijd en wist te vertellen dat hij daar bijna geen moeite voor hoefde te doen aan boord van de nieuwe M1, die aanvoelt als een 'oude' 990 machine. Dat belooft wat! Met zijn tijd zat hij maar 0.370 seconden achter Casey Stoner en 0.276 seconden achter eerste Yamaha coureur Valentino Rossi. Ook lichtte hij een tipje van de sluier voor wat betreft het gebruik van de Bridgestone banden en stelde dat niemand minder dan regerend wereldkampioen Valentino Rossi verantwoordelijk is, en de credits moet krijgen, voor de goed presterende 2009 Yamaha YZF M1.

Colin Edwards:
Yamaha wist hoe ze de M1 konden verbeteren, zeker met de Bridgestone banden omdat Valentino die vorig jaar al gebruikte, dát was de sleutel. De machine verschilt maar miniem met die waar ik 2008 mee eindigde, maar hij werkt verdomd goed. We kwamen hier en de eerste dag hebben we hem niet eens aangeraakt, geen klik, niets! Op de tweede dag reden we wat rond en zelfs na drie dagen reden we nog steeds met min of meer dezelfde afstelling. Alleen 'finetunen' en hij is goed. Ik denk dat Valentino Rossi de eerste hand had, en heeft gehad, bij het ontwikkelen van deze machine en wat hij ook vraagt, hij krijgt het. We hadden wat meer trekkracht nodig om te kunnen uitaccelereren. We zaten redelijk op de limiet van wat er mogelijk was om met hoge bochtensnelheid de machine op toeren te houden en zo wat kracht te hebben bij het uitkomen. Het viel vorig seizoen vies tegen om met iemand te strijden die jouw rijlijn verpeste waardoor je vervolgens buiten de powerband kwam. Daar heeft Yamaha dus hard aan gewerkt, de kracht in het lage- en middentoerengebied, en nu kun je je bijna een foutje veroorloven. Een beetje zoals op de 990 machines. We hebben lang gezeur om topsnelheid en die hebben we nu, dus hebben ze de gaten (in de powerband) opgevuld.

Dat succes in het 2009 MotoGP seizoen zal afhangen van het maximale halen uit de nieuwe gelimiteerde keus aan Bridgestone banden staat als een paal boven water. Het Tech3 team was het enige team waarbij beide coureurs tot aan het eind van het seizoen nog met Michelin reden, en omdat ze de test na de grand prix van Valencia misten kwamen Edwards en Toseland met minder ervaring over de Bridgestone banden naar Sepang. Edwards reed een achtste tijd op Jerez maar wist dat hij van de 'Michelin-stijl' af moest en na enige voorzichtige analyses plus wat experimenteren op Sepang kwam de 34-jarige Amerikaan tot de ontdekking van het geheim achter de 'Bridgestone-techniek.

Man, ik heb 10 of 11 jaar met Michelin gereden dus toen ik naar Jerez ging reed ik nog steeds alsof ik met Michelins reed, en dat werkte niet. Maar er is een trukje, een geheim, om met Bridgestones te rijden, om het volle potentieel er uit te halen. Er is een techniek om dat te doen, en die techniek hou ik voor mezelf! Dat heb ik zelf gevonden. Voornamelijk door naar de Bridgestones op de baan te kijken, ik weet waar ze mee weg kunnen komen en wat ze kunnen. Daarna, nadat ik op Jerez had uitgevogeld dat de 'Michelin-techniek' niet zou werken, voegde ik alle informatie samen en experimenteerde wat. Als je het eenmaal hebt, heb je het. Dan ben je klaar. Maar ik moet zeggen dat er nog wel en 3 tot 4% uit te halen is, maar het truukje vinden was het belangrijkste.

Na deze verklaring had Colin Edwards nog één hint:

Ik ben een man van de voorkant, altijd al. En die voorkant speelt een belangrijke rol bij de Bridgestone banden. Dat moet je echt uitzoeken. En dat de voorband goed is speelt mij in de kaart, dat mag ik wel!

En dat Edwards iets heeft gevonden op Sepang blijkt wel uit het feit dat hij met zijn vierde tijd een halve seconde sneller was dan FIAT Yamaha coureur Jorge Lorenzo, ook ex-Michelin rijder. Nog altijd staat Colin Edwards droog voor wat betreft overwinningen in de MotoGP, dit in schril contrast tot zijn 31 World Superbike overwinningen. Hij begon 2008 sterk met podiumplaatsen en vijf starts vanaf de eerste rij, in de eerste tien races. Hij stond lange tijd vijfde in de tussenstand maar in de laatste acht races van het seizoen viel hij doo tegenvallende resulaten terug naar de zevende. Als oud-Michelin man vind hij het moeilijk om toe te geven, maar uiteindelijk gaat hij overstag als hij zegt:

We raakten de weg wat kwijt in onze afstellingen. We probeerden van alles om, nou ja..de banden beter te maken. Als die goed waren geweest hadden we waarschijnlijk de machine nooit aangeraakt, maar we wisten dat we verkloot waren dus we dachten laten we het op zijn minst proberen te laten werken, op welke manier dan ook. Dus we raakten de weg kwijt, maar dit jaar niet. We blijven erbij.


Teamgenoot en tweevoudig wereldkampioen World Superbikes James Toseland kwam na zijn harde val op donderdag nooit meer in zijn ritme. Op donderdag kwam hij tot een 14de, op vrijdag tot een 19de en op zaterdag met een 2' 3.953 tot de 16de tijd en hij gaf dan ook ruiterlijk toe dat er weinig was bereikt.

Sepang-Toseland2.jpg

James Toseland:
Ik kon uiteindelijk niet veel bewerkstelligen. De nieuwe M1 doet het klaarblijkelijk goed want zowel Valentino als Colin en Jorge staan er goed voor. Het is gewoon jammer want tot op dat moment kreeg ik een goed gevoel op de machine. Het was en beetje van 'te snel, te veel'. Als je een goed gevoel hebt ga je pushen en dat deed ik. Je leeft en je leert. Ik kwam ermee weg en zal weer fit zijn voor de test in Qatar. Deze test moet ik gewoon skippen. Na de crash was het alleen maar goed om op de baan te zijn maar er was niets om uit te voeren. Het was gewoon een kwestie van weer plezier krijgen in het rijden.

Sepang-Wreckedbike_52.jpg 

Dat het een harde klapper was blijkt wel uit de woorden van Toseland, die toegeeft dat hij toch een stukje kwijt is:

Het was zo'n crash waar je vanwege de pijn in je arm en been je de klap op je hoofd wat negeert. Maar nu ik er aan terug denk, kan ik me de rit per ambulance van de baan naar het medisch centrum niet herinneren. Nu de pijn is weggezakt realiseer ik me dat mijn hoofd niet in orde is. Ik loop rond en voel me wat duizelig, ik kon me gewoon niet concentreren op de motor. Als ik thuis kom ga ik naar het ziekenhuis en laat me nakijken om zeker te zijn dat alles OK is. Ik heb wat moeite gehad met praten en dat is verontrustend.

Het Tech 3 Yamaha MotoGP team, onder leiding van Hervé Poncharal, wil overigens voor het einde van dit jaar een Moto2 machine klaar hebben. De teambaas van het Yamaha satellietteam meent dat toetreding tot de nieuwe klasse de satellietteams kunnen helpen bij het behouden fabriekssteun. De Fransman is dan ook zeer geïnteresseerd in de ‘nieuwe' klasse. Poncharal is namelijk van mening dat, hoewel een wereldkampioenschap voor één van de satellietteams bijna ondenkbaar is, deze teams wel een grote rol kunnen spelen voor de fabrikanten, door hun ervaring te gebruiken en coureurs in een Moto2 team klaar te stomen voor het grote werk.

Hervé Poncharal:
Ik ben zeer geïntereseerd in de Moto2 klasse en in de loop van 2009 zullen we gaan werken aan het bouwen van zo'n machine. We zouden er, als het lukt, graag voor het einde van dit jaar mee willen rijden en ik denk dat alle andere satellietteams ook eens goed na zouden moeten denken over Moto2. Een hedendaags satellietteam is geen groot team, dus de fabrieksteams zullen altijd degene zijn die het kampioenschap winnen. Als we een Moto2 team hebben dan kunnen we jonge coureurs uit nationale, uit de 125cc en andere, kampioenschappen halen en ze naar de Moto2 klasse halen. Daar kunnen we dan bekijken of ze potentie hebben en we ze eventueel wat kunnen leren. Als ze het goed doen dan kunnen ze doorstromen naar ons MotoGP team waar we, samen met de fabriek, kunnen kijken of ze in de MotoGP passen. Als we denken dat we het, als onafhankelijk team, kunnen opnemen tegen FIAT Yamaha of Marlboro Ducati dan zitten we fout. We zullen nooit de beschikking hebben over dezelfde middelen en we zullen nooit hetzelfde budget hebben, we zullen altijd een level lager spelen. Maar we kunnen als satellietteam tevreden en succesvol zijn. Moto2 past precies in het huidige financiële klimaat. Bij de laatste test op Valencia waren zeven 250cc machines, dus er is een probleem in die klasse. En het probleem zijn de kosten. Moto2 gaat motortechniek gebruiken die overal al door de fabrikanten wordt gebruikt, 4-takt. Het zal ook een stuk goedkoper zijn dan de 250 en toegankelijk voor elk klein bedrijf of tuner. Dus ga je veel verschillende machines tegenkomen. Verschillend in afmetingen maar ook exotische exemplaren. Dus als het goedkoper, exotischer en spannender wordt..mooi toch?