Zoeken

Sepang MotoGP test - eerste krachtmeting 2009

Pagina 2

11 februari 2009
Inhoudsopgave
Sepang MotoGP test - eerste krachtmeting 2009
Pagina 2

Nog opvallender dan de vierde tijd van Edwards was de prestatie van Toni Elias, die met de klanten San Carlo Gresini Honda RC212V goed was voor een 2' 01.560, een vijfde tijd en slechts op een halve seconde van snelste man Stoner. Doordat Dani Pedrosa de zaterdag aan zich voorbij liet gaan en Andrea Dovizioso niet verder kwam dan een achtste tijd, was hij de snelste Honda coureur. Oké, Elias rijdt weliswaar met fabrieksspul - een voorwaarde waaraan teambaas moest voldoen om Elias weer bij het team te krijgen - hij moet wel weer wennen aan de Honda na een jaar met de Ducati. Toch mag je verwachten dat een Dovizioso, die in 2008 met een klanten Honda mooie dingen liet zien, op de fabrieks Honda verder naar voren zou staan al mag hij aanvoeren dat hij moet wennen aan de nieuwe Bridgestone banden. Neemt niet weg dat Elias blij was met zijn terugkeer naar het Gresini team en opgetogen was over de snelle tijden:

Toni Elias:
Ik ben ontzettend blij, ook omdat we ons iedere dag verbeterden. We begonnen met een compleet nieuwe machine en het gevoel was op dag één direct goed. We moeten nog veel op het circuit rijden maar we werken in de juiste richting. Er hangt een prettige sfeer in de box, het is echt een goed team.

Sepang-Elias2.jpg

Door het geweld van Elias sneeuwde (hoe toepasselijk) teamgenoot Alex de Angelis een beetje onder terwijl hij dichter bij de top tien in de buurt kwam dan voorheen. De San Marinees was uiteindelijk goed voor een elfde tijd, slechts acht tiende van een seconde achter Elias.

Alex de Angelis:
We maakten weer stappen vooruit en daar ben ik zeer blij mee. De snelheid zat er goed in, de tijden waren een stuk sneller en ik had een goed gevoel in de machine. We hebben ons voornamelijk gefocussed op de de afstellingen van de machine en op de banden. Het nieuwe 2009 pakket heeft natuurlijk wat aandacht nodig maar ik geloof dat we de goede kant op gaan. Ik ben zeer gemtiveerd. Er is nog een aardig gat te dichten met de top maar ik kan niet wachten op de volgende test.

Alex de Angelis bevestigde nog maar eens dat het verschil tussen een fabrieks- en een klantenmachine groot is, behoorlijk groot. Weliswaar is de sateliet RCV weer anders dan de klantenmachine van vorig seizoen, hij staat nog steeds erg ver van de fabrieksmotor.

Sepang-DeAngelis.jpg

De nieuwe (satelliet-)machine is anders, heel anders dan die van vorig jaar. Het motorkarakter zeer, zeer verschilend. Onderin het toerengebied zit geen pit. Bovenin is het zeer goed, maar alleen bovenin. Mijn machine is compleet anders dan die van Toni, het rijwielgedeelte, elektronica, link (vering), airbox, demper, veel zaken. Hij draait ook meer toeren dan ik, véél meer!

De Angelis schopte het met zijn elfde tijd van 2' 02.253 tot snelste satellietcoureur maar kwam ruim één seconde te kort op teamgenoot Elias. De San Marinees verklaarde dat meerdere bochten niet geschikt waren de vermogensafgifte van zijn RCV.

Het gemis aan trekkracht onderin maakt het moeilijk de machine af te stellen. Ik was een seconde sneller maar ik zit nog ver van de top af. Dit circuit is niet goed voor mijn machine want er zijn veel langzame bochten en als ik het gas open pakt de motor traag op. Maar ik hoop dat in Qatar, wat vloeiender is, het mogelijk zal zijn om meer te pushen.

Net als Yamaha kan Honda dus nu aan de slag om haar klantenmachine te voorzien van meer 'punch'.


Sepang-Kallio.jpgHet Pramac Racing team had alle reden om tevreden te zijn en was dat deels ook. Met een negende tijd van 2' 02.386 voor 'rookie' Mika Kallio bewees hij andermaal een aanwinst te zijn voor de MotoGP, en hij bleef fabriekscouruer Nicky Hayden voor! Altijd leuk. Maar het liep niet helemaal als verwacht. Na de mooie opening op donderdag liep het team op vrijdag tegen een aantal problemen aan waardoor men vertraging op liep op het testschema.

Sepang-Canepa.jpgNiccoló Canepa kwam op donderdag echt snelheid te kort terwijl de Ducati Desmosedici nou niet bekend staat als traag. Vorig seizoen stonden de machines ook regelmatig bovenin de topsnelheidslijsten. Maar dat probleem werd opgelost en op vrijdag liep het al een stuk beter, en vooral harder. Hij reed zelfs enkele ronden achter landgenoot Loris Capirossi aan waarbij hem opviel dat hun rijlijnen soms verschilden. Daar zou hij op zaterdag aandacht aan besteden. Opvallend was dat ook Canepa in de sectie 2 en 3 net zo snel was als de andere Ducati coureurs maar in sectie 3 tijd liet liggen. Alleen Casey Stoner was in dat deel snel. Canepa realiseerde een snelste tijd van 2' 03.901.

Voor het eerst sinds zijn debuut in de MotoGP zal Dani Pedrosa geen 'nieuwe' Repsol Honda rijden in het seizoen 2009, een tactiek waarvan hij hoopt dat die een einde maakt aan de technische instabiliteit waar het fabrieksteam de voorbije seizoenen tegenaan liep. Pedrosa debuteerde in 2006, het laatste jaar van de 990cc machines, daarna deden de 800cc's hun intrede. Na een teleurstellende start van de V4 werden er, voornamelijk door Pedrosa, regelmatig goede resultaten mee behaald (4 poleposities aan het eind van het seizoen 2007) voordat deze in de winter van 2007 flink werd herzien en werd uitgerust met het blok met pneumatische klepbediening. Tenminste, dat was het plan. In werkelijkheid gaf het blok nogal wat problemen en terwijl toenmalig teamgenoot Hayden besloot om wel met het blok te racen vanaf de grand prix van Engeland (Donington) werd er pas vanaf race 14 mee gereden door Pedrosa, die toen inmiddels ook voor Bridgestone banden had gekozen. Na al dit tumult is het misschien niet eens zo onbegrijpelijk dat Dani Pedrosa nu kiest voor een machine die hij kent om aan zijn vierde MotoGP seizoen te beginnen.

Sepang-Pedrosa.jpg

Dani Pedrosa:
Ik ben blij dat we met de machine van vorig jaar door kunnen gaan, want vanaf 2005 wisselde ik iedere winter van motor. Het was dus altijd moeilijk aan het begin van het seizoen en tegen de tijd dat ik min of meer iets vond waarover ik tevreden was, was het al midden in het seizoen. Dus wilde ik dit keer geen grote veranderingen. Er is geen wezenlijk verschil tussen de machine van eind 2008 en die ik nu rijdt. Ik heb Honda niet om iets nieuws gevraagd; er waren een aantal zaken die we wilden verbeteren zoals het remmen omdat we zien dat onze tegenstanders daar zeer sterk in zijn.

Over de sterke en zwakke(-re) punten van de RC212V zegt Dani Pedrosa:

Het beste is het sterke blok. Het rijwielgedeelte zou ik wat willen verbeteren want met de Brigestone banden is hij wat moeilijk te rijden, met de Michelin banden ging dat wat makkelijker, maar de grip is wel beter nu.

Hij was 'slechts' goed voor een achtste tijd op de eerste dag maar verbeterde zijn tijd met 1,45s seconden op dag twee naar een 2' 01.860 waardoor hij op vrijdag de snelste Honda coureur was:

We verrichtten goed werk op vrijdag waarbij we veel aandacht schonken aan het frame en de vering. Dit is een goede baan om de machine af te stellen omdat er hard wordt geremd, hard geaccelereerd, er snelle bochten zijn en het behoorlijk veeleisend is vanwege de warmte. Op andere banen is het niet zo moeilijk om een snelle rondetijd te zetten, misschien voel je je daardoor beter, je werkt niet op de juiste manier.


Vorig jaar begon Pedrosa geblesseerd aan zijn seizoen nadat hij tijdens de test in Maleisië was gevallen. Dit keer verliet hij eveneens de Maleisische test vanwege pijn in zijn geopereerde linker knie. Die blesseerde hij in de grand prix van Australië 2008 waarna hij er in december aan geholpen werd.

Ik heb alles getest, ik had alleen graag een racesimulatie willen doen maar kan slechts 5 tot 6 ronden achter elkaar rijden. Ik koos ik ervoor om rust te nemen tot aan de volgende test in Qatar.

Het zal moeten blijken of de keuzes van Dani Pedrosa de juiste zijn. Zijn tijd van vrijdag was op zaterdag in ieder geval nog goed geweest voor een zevende tijd. Vooralsnog beschouwt Valentino Rossi Ducati Marlboro coureur Casey Stoner als zijn grootste bedreiging, maar dat kan ook een rookgordijn zijn.

Teamgenoot Andrea Dovizioso was tijdens de laatste testdag dus de enige Repsol Honda coureur die in actie kwam. Dovizioso sprak over een goede test en was tevreden over de ontwikkelingen. Op zaterdag was Dovizioso bijna twee seconden sneller dan donderdag en kwam tot een 2' 01.955. Maar hij is zich er van bewust dat hij, samen met zijn team, nog veel werk zal moeten verrichten om het verschil met de top te verkleinen.

Sepang-Dovizioso.jpg

Andrea Dovizioso:
We hebben ons de laatste dag geconcentreerd op de afstelling van de machine en besloten om ons voorlopig te richten op een doorontwikkeling van het 2008 rijwielgedeelte. Ik heb deze drie testdagen veel geleerd en mijn zelfvertrouwen is zeker gegroeid. Wel zullen we meer moeten doen om de machine nog beter te maken op deze banden, dit zal een zeer belangrijk punt worden. Kijkend naar het blok heb ik het gevoel dat we vooral moeten werken aan een soepelere afgifte van het vermogen. Op de laatste testdag was het zeer warm en dat heeft veel van mij gevraagd, zeker fysiek, en dan te bedenken dat we voor deze test twee maanden niet hebben kunnen rijden. Ik heb een simulatie van 11 ronden gereden, vooral om de machine nog beter te leren kennen. Hetzelfde geldt voor de banden en natuurlijk is alle data die je verzameld in zo'n duurtest waardevol. Terugkijkend was deze tests heel zinvol en heb ik ervaren dat het Repsol Honda team ontzettend gemotiveerd is.

Met de meeste aandacht gericht op de coureurs aan de bovenste helft van de tijdlijst, had Onde 2000 Ducati coureur Sete Gibernau alle tijd om in de schaduw van de toppers te opereren en zo iets van zijn glans proberen terug te krijgen. Gibernau besteedde in deze driedaagse test, waarin hij voornamelijk rond de tiende plek vertoefde maar aan het einde van de test met een 2' 2.727 op de twaalfde plaats was terug te vinden, veel aandacht aan het wennen aan de Ducati Desmosedici GP9. En ondanks dat de test over het geheel positief is verlopen, was hij toch teleurgesteld om uiteindelijk in een veld van 17 MotoGP coureurs een twaalfde tijd te noteren.

Sete Gibernau: Ondanks dat we veel werk hebben verricht aan de elektronica kregen we niet veel antwoorden omdat we tegen een aantal problemen aan liepen waardoor we niet zo veel ronden konden rijden als we hadden gepland. Over het geheel genomen was het een positieve test maar het ging steeds minder.

Sepang-Gibernau2.jpg 

Een nieuw team, een nieuwe start voor Sete Gibernau die in 2009, zoals het zich laat aanzien, zal rijden onder de vlag van het Guinea Ecuatorial Team. Maar, ondanks (of dankzij?) de samenwerking met hun Ducati tegenhangers Pramac Racing gedurende de test, is Gibernau overtuigd dat er veel moois zal voortkomen uit dit jonge project en schroomde niet zichzelf een spiegel voor te houden.

We deden goed werk op dag één maar het leek wel of het steeds gecompliceerder werd. Het is onderdeel van een nieuw team zijn maar het vermogen is er en wat wij moeten doen is hard werken. Er is nog een lange weg te gaan, vooral voor mijzelf. Ik ben er echter zeker van dat we samen de mindere momenten goed kunnen maken en de progressie kunnen voortzetten.

Sepang-DePuniet.jpgRandy De Puniet heeft na drie dagen testen op Sepang, waarvan hij lichtelijk gefrustreerd raakte, aangegeven meer tijd nodig te hebben om aan de nieuwe Honda RCV van het LCR Honda team te wennen. Vorig jaar, in zijn eerste jaar op de LCR Honda, was hij nog geregeld in de hogere regionen van de tijdlijst te vinden en dat wilde hij dit keer natuurlijk weer. Maar de switch naar Bridgestone banden en de nieuwste versie van Honda's RCV hielpen hem daar niet bij en na drie dagen kwam hij slechts tot een 2' 03.418, een dertiende tijd.

Randy De Puniet:
We verbeterden de rondetijd maar dat is niet genoeg voor me, vorig jaar was ik vierde in dezelfde testsessie. Er is veel af te stellen maar deze test voorzag ons van veel nformatie voor de volgende tset in Qatar. We maakten wel een stap in de goede richting en ik weet dat ik me meer had kunnen verbeteren maar we liepen tegen wat remproblemen aan en we stopten de sessie bijna een uur. Ik heb gewoon meer tijd nodig om de machine af te stellen.

De volgende MotoGPtest wordt een nachttest op het circuit van Doha in Qatar op 1, 2 en 3 maart 2009.