MotoGP teams testen op Brno
MotoGP teams testen op Brno
Inhoudsopgave |
---|
MotoGP teams testen op Brno |
Pagina 2 |
MotoGP test - maandag
Edwards had het moeilijk op maandag. |
Daags na de Grand Prix van Tsjechië op het circuit van Brno, met een schitterende overwinning van Loris Capirossi, bleven de meeste teams in Brno voor een twee- daagse test. Hoe het team van Ducati het er deze test vanaf bracht is deels te lezen in het artikel over de Desmosedici GP7.
Loris Capirossi was enthousiast over de prestaties van de nieuwe machine en wist al direct snelle tijden te laten klokken terwijl de motor nog in de ontwikkelingsfase zit. Dat belooft wat voor het nieuwe seizoen!
Camel-Yamaha: Valentino Rossi:
Rossi op de 800cc Yamaha. |
Misschien wel net zo enthousiast was Valentino Rossi. Doel was om de fijnafstelling van de Yamaha-M1 te perfectioneren (met name de grip aan de achterkant en de stabiliteit in bochten) voor de aankomende drie overzeese Grand Prix" van Maleisië, Australië en Japan en daar is men aardig in geslaagd. Rossi, die momenteel derde staat in het kampioenschap, is één van de rijders die nog aanspraak kan maken op de titel met nog vijf races te gaan. Zowel Rossi als Edwards focuste zich op deze zaken alsmede een variëteit aan banden. Valentino Rossi was duidelijk de snelste op deze dag met een 1"57.315, terwijl Edwards niet verder kwam dan een 1"59.158. Ook reed Rossi met de nieuwe 800cc machine van Yamaha en daarmee is Yamaha het tweede merk dat zijn nieuwe wapen voor 2007 op de baan brengt. Van de andere merken is nog weinig tot niets bekend.
Zondag was ik al blij met de uitslag en maandag was ik zelfs nog blijer met de progressie die we maakten. We hebben een aantal nieuwe Michelin banden getest en we hebben aan de stabiliteit van mijn machine gewerkt. We hebben ons voornamelijk op de setting geconcentreerd en ik voel duidelijk dat de machine nu beter stuurt als het gas open staat. We hadden behoorlijk wat te testen deze twee dagen dus we hadden geen tijd voor een lange run maar mijn racetempo was goed. Ik ben echt blij met het werk wat we hebben kunnen doen aan de M1, na deze test hebben we een duidelijk beeld van welke kant we op moeten voor de rest van het seizoen en ik denk dat we in een goede vorm steken. Maandag probeerde ik de nieuwe 800cc machine voor een paar ronden en mijn eerste indruk is best goed. Ik heb vier ronden gereden en ik hoopte dinsdag nog wat ronden te rijden aan het eind van de middag. We hebben om tien minuten extra tijd gevraagd aan het eind van de dag maar jammer genoeg ging het regenen na een paar minuten dus moesten we stoppen.
Repsol-Honda:
Nicky Hayden heeft een goed gevoel na het testen. |
Van de Honda coureurs was Nicky Hayden het snelst, hij zette achter Rossi de tweede tijd. Hij testte vooral het geëvolueerde chassis dat voor het eerst werd gebruikt tijdens de Grand Prix van Engeland te Donington. Omdat er zoveel races in een kort tijdsbestek worden verreden blijft er weinig tijd over voor Hayden om het nieuwe frame te testen maar maandag reed hij constante rondetijden van 1"58 en was zeer tevreden over de progressie die is gemaakt sinds hij er voor het eerst mee reed. Teamgenoot Danig Pedrosa hield zich bezig met het verbeteren van zijn race set-up en het testen van Michelin voorbanden. Hij eindigde de maandag met een beter gevoel voor de machine en was uiteindelijk positief gestemd.
Fortuna-Honda:
Toni Elias zocht naar balans.. |
De Fortuna-Honda rijders Marco Melandri en Toni Elias probeerden een aantal ontwikkelingen voor hun RC211V machines. Melandri hield zich voornamelijk bezig met de acceleratie en topsnelheid terwijl Elias meer op zoek was naar een betere algehele balans in de machine. De crew van Melandri voerde veranderingen door aan de mapping en ook probeerde hij wat verschillende motor settings. Omdat Elias naar balans zocht (o.a. tijdens het remmen met een volle tank waar hij gedeeltelijk in slaagde) was hij niet op zoek naar snelle tijden.
Konica-Minolta-Honda:
Makoto Tamada in overleg. |
Konica-Minolta Honda rijder Makoto Tamada was een halve seconde sneller dan tijdens zijn snelste raceronde van zondag, maar de Japan- ner was niet geheel overtuigd dat de nieuwe Michelins en de nieuwe veerinstellingen die hij testte optimale presta- ties leverden. Tamada reed 55 ronden en hoopt dat de verzamelde data hem kan helpen in Maleisië beter te presteren dan in voorgaande races. De oplettende kijker het misschien al gezien, ook bij de MotoGP heeft de communicatie tussen team en rijder zijn intrede gedaan. Zo zien we regelmatig beelden van een in de microfoon pratende team- chef bij het Fortuna-Honda team en ook bij het Konica-Minolta team is er nu getest met zo"n intercom systeem.
Honda-LCR:
Casey Stoner snel op oude banden. |
Casey Stoner testte een vernieuwd schokbreker systeem en vond dat het in combinatie met de voorvork goed werkte. Ook een aantal nieuwe Michelins werden getest waarvan er twee niet beter waren dan de racebanden van zondag maar de andere waren erg goed. In de race verloor hij na 11 ronden de grip. Met de goede set, bestaande uit een achterband die er 14 ronden op had zitten en een voorband die er 18 had gezien, reed hij zijn snelste tijden.
Team Roberts:
KR jr. verbaast vriend en vijand, en zichzelf. |
Het team van Kenny Roberts jr. blijft verbazen en ook nu werden weer snelle tijden gerealiseerd bij het testen van een vernieuwd chassis. Het ontwerp leunt dicht tegen het origineel, maar met modificaties gebaseerd op data die werd verzameld tijdens het racen met de eerdere drie varianten. De zitpositie werd aangepast en de tank werd korter en hoger geplaatst. Kenny voelde zich er goed bij en liet dat zien door snelle tijden te laten klokken.
Rizla-Suzuki: De Rizla-Suzuki mannen Chris Vermeulen en John Hopkins werkten een test af waarbij vooral een aantal prototype Bridgestones werden getest. Beide rijders waren positief en voorzagen hun crew van nuttige informatie over de laatste generatie racebanden. Ook kreeg Vermeulen een nieuw frame en beide rijders probeerden nieuwe swing-armen (achterbruggen) die betere feedback moeten geven en meer stabiliteit in het midden van de bocht. Ook testten ze nieuwe voorvorken van Öhlins waarvan de resultaten nauwkeurig zullen worden bekeken op de fabriek en indien nodig worden verbeteringen doorgevoerd.
Chris Vermeulen probeert feedback te krijgen. |
Tijden van maandag:
1 | Valentino Rossi | ITA | Camel Yamaha | 1"57.315 |
2 | Nicky Hayden | USA | Repsol Honda | 1"57.653 |
3 | Marco Melandri | ITA | Fortuna Honda | 1"57.960 |
4 | Casey Stoner | AUS | Honda LCR | 1"58.172 |
5 | Shinya Nakano | JAP | Kawasaki Racing | 1"58.487 |
6 | Randy de Puniet | FRA | Kawasaki Racing | 1"58.542 |
7 | Loris Capirossi | ITA | Ducati Marlboro(990CC) | 1"58.563 |
8 | Kenny Roberts jr. | USA | Team Roberts | 1"58.587 |
9 | Carlos Checa | SPA | Tech 3 Yamaha | 1"58.757 |
10 | Makoto Tamada | JAP | Konica Minolta Honda | 1"58.758 |
11 | Dani Pedrosa | SPA | Repsol Honda | 1"58.782 |
12 | John Hopkins | USA | Rizla Suzuki | 1"58.978 |
13 | Chris Vermeulen | AUS | Rizla Suzuki | 1"59.120 |
14 | Colin Edwards | USA | Camel Yamaha | 1"59.158 |
15 | Toni Elias | SPA | Fortuna Honda | 1"59.435 |
16 | James Ellison | GBR | Tech 3 Yamaha | 1"59.580 |
17 | Loris Capirossi | ITA | Ducati Marlboro(800CC) | 1"59.600 |
18 | Sylvain Guintoli | FRA | Tech 3 Yamaha | 2"00.023 |