Zoeken

MotoGP seizoen 2007 - Voorbeschouwing

Pagina 3

8 maart 2007
Inhoudsopgave
MotoGP seizoen 2007 - Voorbeschouwing
Pagina 2
Pagina 3
Pagina 4

250

De doorstromers

Alvaro Bautista went snel aan de 250.

Toen de viertakten hun intrede deden in wat nu de MotoGP heet werd er gevreesd dat de kleinere klassen zoals de 250 snel verdwenen zouden zijn en vervangen door een kleinere viertaktklasse dan de, toen nog, 990cc MotoGP. Er gingen geruchten als zou dat dan een 600cc klasse worden maar dat vond de heer Flamini niet goed. Maar de afgelopen jaren heeft de 250 laten zien (nog steeds) als doorstroomklasse te fungeren voor jonge coureurs die graag naar de MotoGP willen.

Grote voorbeelden zijn natuurlijk Valentino Rossi en in mindere mate Randy de Puniet en Olivier Jacque, maar ook Loris Capirossi kent een 250 achtergrond en zeer recentelijk maakte Dani Pedrosa de overstap. Nu de MotoGP cilinderinhoud is verlaagd naar 800cc en er een meer op de 250 gelijkende rijstijl wordt verlangd lijkt de toekomst van de 250 voorlopig gewaarborgd. En zeg nou zelf, een beetje aanvulling in de breedte zou geen kwaad kunnen want net als bij de World Superbikes is ook het MotoGP veld niet echt groot te noemen. Oke, dat is een beslissing van Dorna maar daar komen ze nog wel op terug. Jonge mannen als Jorge Lorenzo, Andrea Dovisiozo, Yuki Takahashi, Alex de Angelis en Hiroshi Aoyama zouden een welkome aanvulling zijn en ook zelf staan ze te trappelen van ongeduld om de uitdaging die MotoGP heet aan te gaan. Hiroshi Aoyama kreeg aan het eind van vorig seizoen al enkele aanbiedingen van MotoGP teams maar liet toch de wil om eerst wereldkampioen in de 250 te worden zwaarder wegen.

De Spaanse Armada in de 250cc.

De 250 kent een aantal gevestigde namen zoals wereldkampioen Jorge Lorenzo (die dus zijn titel zal verdedigen en de enige coureur in het Fortuna-Aprilia team is), Andrea Dovisiozo (die het hem weer moeilijk zal willen maken), Alex de Angelis en oudgediende Roberto Locatelli. Maar zien we dit seizoen natuurlijk een aantal nieuwe gezichten. Zo is daar de wereldkampioen 2006 uit de 125 Alvaro Bautista die het gaat proberen met een Aprilia van het Master-MVA-Aspar team als teamgenoot van de Angelis. Met hem meegekomen zijn de wereldkampioen 125 van 2005 Thomas Luthi, tweevoudig runner-up in de 125 titelstrijd Mika Kallio en Fabrizio Lai.

Het Winona WCM team, voorheen WCM en rijdend in de 500cc, had zich voor een compleet seizoen ingeschreven met twee jonge Engelse coureurs, Dan Linfoot en Kevin Coghlan, die in de MotoGP Academy de fijne kneepjes van het racen leerde. Maar omdat een belangrijke hoofdsponsor het liet afweten stond het team niet op de officiële startlijst. Het team wordt verwacht ergens tijdens het seizoen in te stappen met Dan Linfoot, Kevin Coghlan blijft in het Engels nationaal 125 kmapioenschap rijden. En dan is daar nog de deelname van de jonge Thaise coureur Rathapark Wilairot die uitkomt voor het PTT-StopAndGo Honda team en Eugene Laverty die op een Honda van het LCR Racing team stapt.

Ratthapark Wilairot:

Ik kijk écht uit naar mijn eerste seizoen in het wereldkampioenschap. We beginnen op een baan war we al getest hebben en dat zou me de kans moeten bieden competitief te zijn. Nu is het moment van de waarheid na een lange en intensieve winter maar het belangrijkste is, om iedere keer dat ik op de baan ben mijzelf te blijven verbeteren waardoor we de beste resultaten kunnen behalen.

Hector Barbera die vorig seizoen nog teamgenoot was van Jorge Lorenzo komt nu uit op een Aprilia van het Team Toth waar hij de naar Gilera vertrokken Roberto Locatelli opvolgt. Vooralsnog lijkt het stap terug want Barbera is in enkele testen al zeer snel geweest. De kleuren van Honda worden wederom verdedigd door Yuki Takahashi en Andrea Dovizioso, maar het is maar de vraag of er is geluisterd naar de Italiaan die al vaker om meer vermogen heeft gevraagd.

Andrea Dovizioso:

Ik ben behoorlijk zeker van dit seizoen. De motor is zéker sterker dan die van vorig jaar, maar ik heb nog niet zoveel met de coureurs uit andere teams (merken) samen gereden dus kan ik niet echt zeggen waar we staan. Het nieuwe frame is beter en ik heb een goed gevoel in de machine. Ik ben ontzettend fit en mentaal sterker dan vorig jaar dus ik kijk uit naar een goed seizoen.

Eveneens op een Honda rijdt Julian Simon, hij komt uit voor het Repsol Honda team. De onfortuinlijke Spanjaard kwam tijdens de test in Jerez ten val en blesseerde zijn schouder waardoor hij de test in Qatar mistte. Hij zal wel aan de start staan maar is natuurlijk niet 100 procent fit.

Andrea Dovizioso zal weer proberen het Jorge Lorenzo moeilijk te maken.

Het zal een strijd worden tussen veel Aprilia coureurs en een aantal Honda"s aangevuld met twee Gilera"s en twee KTM"s maar toch zullen we weer kunnen smullen van mooie races. Reken daar maar op!