Zoeken

MotoGP kondigt grote aanpassingen aan voor 2027

6 mei 2024
De kogel is door de kerk. Na maanden van speculatie heeft Dorna nu in grote lijnen het nieuwe technische reglement van de MotoGP voor 2017 aangekondigd. De nieuwe specificaties hebben als doel de snelheid terug te brengen en de input van de rijder weer belangrijker te maken.

Sinds de introductie van de aerodynamische winglets en rijhoogte systemen is de snelheid in de MotoGP enorm omhoog en de rondetijden enorm naar beneden gegaan, maar is ook de klaagzang van de coureurs steeds luider geworden. 

De hedendaagse MotoGP machines zijn gemakkelijker te rijden dan ooit, waardoor je als coureur nog maar amper verschil kunt maken. De aerodynamica veroorzaakt vuile lucht, wat het slipstreamen en inhalen een stuk lastiger heeft gemaakt en de grindbakken zijn niet op de hogere topsnelheden ingericht.

Het was dus niet de vraag of het technische reglement op de schop moest gaan, of wanneer (Dorna had dit al voor 2027 aangekondigd), maar wat de exacte invulling zou zijn. Tot nu. Dorna heeft aangekondigd dat vanaf 2027 de cilinderinhoud van 1000cc naar 850cc te reduceren, waarbij de maximale boring van 81 mm naar 75 mm is teruggebracht. 

Door de boring te verkleinen voorkomt Dorna eenzelfde effect als toen in 2007 de overstap van 990cc naar 800cc werd gemaakt, die dankzij hogere toerentallen dezelfde vermogens leverenden. Het maximum toerental wordt door de zuigersnelheid bepaald en die is bij het nieuwe 850 blok slechts een fractie kleiner (48 mm ipv 48,5 mm), waardoor het toerental niet veel zal stijgen. 

De kleinere boring betekent ook dat er een compleet nieuwe verbrandingskamer zal moeten worden ontworpen, met daarin kleinere kleppen, wat inderdaad in een reductie van het vermogen zal gaan resulteren. Daarnaast moeten de motoren vanaf 2027 op 100% duurzame brandstof moeten rijden en wordt de tankinhoud van 22 liter op 20 liter teruggebracht en ook dat zal ten koste van de performance gaan.

Voor wat betreft de aerodynamica heeft Dorna enkele aanpassingen aangekondigd, met als doel de negatieve effecten te verminderen. Zo is de breedte met 50 mm teruggebracht (van 600 mm naar 550 mm) en moet ook de neus 50 mm korter zijn, wat een aero-effect moet reduceren waar het nodig is: op de rechte stukken en bij het aanremmen. De aero op het kontje wordt ook aan banden gelegd en wordt onderdeel van de homologatie, waardoor deze nog maar een keer per seizoen mag worden aangepast. 

Misschien nog groter dan het effect van de aerodynamica is dat vanaf 2027 alle rijhoogte en startsystemen (Ride Height en Hole Shot) in de ban worden gedaan, waardoor de input van de coureur weer veel belangrijker zal gaan worden. Nu wordt een goede start door de systemen bepaald, vanaf 2027 zal de coureur weer het verschil gaan maken. 

Om het speelveld nog verder te nivelleren zal na afloop van elke sessie de GPS-data van alle coureurs voor alle teams beschikbaar zijn. Volgens Dorna zou dit met name de mindere teams en rijders moeten helpen.

Het huidige concessie systeem, dat eind vorig jaar werd geïntroduceerd, blijft gehandhaaft - maar als gevolg van het nieuwe technische reglement zullen alle fabrikanten het 2027 seizoen in Rank B starten. Na de zomerstop zal dan een eerste balans worden opgemaakt, waarbij fabrikanten in ranking zullen stijgen of dalen, al naar gelang van hun prestaties in de eerste helft van het seizoen.