MotoGP Jerez: Bagnaia P1 met verbetering eigen ronderecord
Geplaagd door een onverklaarbare chatter aan de voorkant had het Ducati Lenovo Team in de aanloop van de Spaanse Grand Prix op het circuit van Jerez de focus verlegd naar wat de afgelopen races niet had gewerkt bij Pecco Bagnaia, die data volop geanalyseerd en voor de vrije training op vrijdag een tijdschema gemaakt alsof het een test was.
Dat bleek goed uit te pakken. In de eerste vrije training was dat aan de rondetijd nog niet af te zien, Bagnaia zette toen de 12e tijd op ruim een seconde van Alex Marquez, die als een van de weinigen een laatste run met verse banden had gedaan en daarmee een halve seconde onder de tijd van broer en teamgenoot Marc Marquez was gegaan, die de sessie vanaf het begin had aangevoerd.
Met nog drie runs te gaan in de tweede sessie, die dit seizoen tot de Practice sessie is omgedoopt waarin de rechtstreekse plaatsing voor Q2 wordt bepaald, had het Ducati team alle vinkjes afgewerkt en voor de meeste problemen van Bagnaia een oplossing gevonden, waardoor nog een extra run met gebruikte banden kon worden gedaan, voordat de focus op een snelle rondetijd werd gelegd.
Met nog 15 minuten op de klok ging Jorge Martin als eerste voor de time-attack en zette met een 1'36.435 weliswaar de snelste tijd van de Practise sessie, maar was wel eentiende langzamer dan de tijd die Alex Marquez in FP1 had gezet.
Twee minuten later ging Maverick Vinales maar liefst 3 tiende seconde onder de tijd van Martin en zette daarmee met het kleinste verschil van 45 duizendste seconde een nieuw absoluut ronderecord, een verbetering van zijn snelste tijd uit FP1 met ruim een seconde.
Vinales leek daarmee de Practice sessie met de snelste tijd af te sluiten, maar dat was gerekend buiten Pecco Bagnaia, die na in zijn eerste time-attack al de tweede tijd had gezet nog een nieuwe soft achterband instak en daarmee exact eentiende seconde onder de tijd van Vinales door ging, een nieuw all time ronderecord.
In zijn vijfde en laatste run ging ook Marc Marquez met het kleinste verschil van 2 duizendste seconde als derde en laatste rijder onder het oude all time ronderecord van 1'36.170, en klom daarmee van de tiende naar de derde plaats op. "De tijd om te wennen aan de Ducati is voorbij", aldus de 8-voudig wereldkampioen.
Als een van de weinige coureurs was Jorge Martin in zijn tweede time-attack run niet meer in staat geweest zijn eigen tijd te verbeteren en werd daardoor in de klassering op de valreep nog een positie verder naar P5 teruggezet door Marco Bezzecchi, die zei ondanks een kleine crash in FP1 een positieve stap te hebben gemaakt en na twee solide sessies met de 4e tijd de vrijdag had afgerond.
Op slechts 4 duizendste seconde van Martin zette Pedro Acosta de zesde tijd en was daarmee opnieuw de grootste sensatie. De regerend Moto2 wereldkampioen blijft vriend en vijand verbazen, verzekerde zich dankzij een sleepje van Bezzeccchi van een plek in Q2 en was bovendien de enige KTM die daarin was geslaagd. Brad Binder was in de time-attack gecrasht en viel met P11 net buiten de boot, terwijl op bijna 9 tiende seconde slechts de 13e tijd had gezet en maar een fractie sneller dan KTM testrijder Dani Pedrosa was geweest.
MotoGP Jerez, tijden training vrijdag:
Rijder | Team | Merk | FP1 | PR | Verschil | ||
1 | Pecco Bagnaia | ITA | Ducati Lenovo Team | Ducati | 1'37.792 | 1'36.025 | |
2 | Maverick Viñales | ESP | Aprilia Racing | Aprilia | 1'37.221 | 1'36.125 | +0.100 |
3 | Marc Marquez | ESP | Gresini Racing MotoGP | Ducati | 1'37.137 | 1'36.168 | +0.143 |
4 | Marco Bezzecchi | ITA | Pertima Enduro VR46 Racing Team | Ducati | 1'37.585 | 1'36.364 | +0.339 |
5 | Jorge Martin | ESP | Prima Pramac Racing | Ducati | 1'37.635 | 1'36.435 | +0.410 |
6 | Pedro Acosta | ESP | RED BULL GASGAS TECH3 | KTM | 1'37.642 | 1'36.439 | +0.414 |
7 | Aleix Espargaro | ESP | Aprilia Racing | Aprilia | 1'37.303 | 1'36.446 | +0.421 |
8 | Enea Bastianini | ITA | Ducati Lenovo Team | Ducati | 1'37.886 | 1'36.480 | +0.455 |
9 | Fabio Di Giannantonio | ITA | Pertima Enduro VR46 Racing Team | Ducati | 1'37.724 | 1'36.536 | +0.511 |
10 | Alex Marquez | ESP | Gresini Racing MotoGP | Ducati | 1'36.630 | 1'36.539 | +0.514 |
11 | Brad Binder | RSA | Red Bull KTM Factory Racing | KTM | 1'37.618 | 1'36.644 | +0.619 |
12 | Franco Morbidelli | ITA | Prima Pramac Racing | Ducati | 1'37.547 | 1'36.711 | +0.686 |
13 | Jack Miller | AUS | Red Bull KTM Factory Racing | KTM | 1'38.078 | 1'36.900 | +0.875 |
14 | Dani Pedrosa | ESP | Red Bull KTM Factory Racing | KTM | 1'37.613 | 1'36.944 | +0.919 |
15 | Alex Rins | ESP | Monster Energy Yamaha MotoGP | Yamaha | 1'38.203 | 1'36.959 | +0.934 |
16 | Takaaki Nakagami | JPN | LCR Honda IDEMITSU | Honda | 1'38.539 | 1'36.969 | +0.944 |
17 | Raul Fernandez | ESP | Trackhouse Racing | Aprilia | 1'38.247 | 1'37.111 | +1.086 |
18 | Johann Zarco | FRA | LCR Honda Castrol | Honda | 1'38.360 | 1'37.277 | +1.252 |
19 | Miguell Oliveira | POR | Trackhouse Racing | Aprilia | 1'38.049 | 1'37.342 | +1.317 |
20 | Fabio Quartararo | FRA | Monster Energy Yamaha MotoGP | Yamaha | 1'38.012 | 1'37.382 | +1.357 |
21 | Joan Mir | ESP | Repsol Honda Team | Honda | 1'38.574 | 1'37.476 | +1.451 |
22 | Augusto Fernandez | ESP | Tech3 GASGAS Factory Racing | KTM | 1'38.370 | 1'37.611 | +1.586 |
23 | Stefan Bradl | GER | HRC Test Team | Honda | 1'38.734 | 1'37.709 | +1.684 |
24 | Luca Marini | ITA | Repsol Honda Team | Honda | 1'38.775 | 1'37.838 | +1.813 |
25 | Lorenzo Savadori | ITA | Aprilia Racing | Aprilia | 1'38.728 | 1'37.902 | +1.877 |