Zoeken

MotoGP Jerez: 93e pole Marc Marquez, eerste met Ducati

27 april 2024
Op het circuit wat hem 4 jaar geleden bijna zijn carrière heeft gekost heeft Marc Marquez de 93e pole position in zijn carrière gerealiseerd. De Gresini Racing coureur reed op een nat Jerez een 1'46.773 en was daarmee bijna 3 tiende seconde sneller dan Marco Bezzecchi. Jorge Martin maakte op 6 tiende seconde de eerste startrij compleet.

 

Na een zonovergoten eerste dag waren de omstandigheden op zaterdag totaal anders, met hevige regen overnacht en lichte regen in de tweede vrije training, waarin Marc Marquez de snelste tijd had gezet, voor Fabio Di Giannantonio en Pecco Bagnaia. Gaandeweg de training leek het op te houden met regenen, maar de zon brak niet door en in plaats daarvan begon het aan het begin van de kwalificatie weer licht te regenen.

Omstandigheden die normaal gesproken koren op de molen zouden moeten zijn voor Jack Miller, die altijd sterk in de regen is, maar het team had de start van Q1 problemen met het monteren van het achterwiel, waardoor de Australiër kostbare tijd in de pits verloor en daardoor geen tijd meer had om een bandenwissel te doen.

Na even de tweede tijd in handen te hebben gehad achter zijn teamgenoot viel Miller daardoor terug naar de vijfde plaats, op bijna 8 tiende seconde van Franco Morbidelli, die er in zijn tweede run een 1'47.887 uit had weten te persen, 3 tiende seconde sneller dan de tijd die Marc Marquez in FP2 had gezet. Miller zette de tweede tijd en leek in zijn laatste vliegende ronde op jacht naar de snelste tijd, maar ging bijna onderuit. Zijn snelste tijd was echter genoeg voor P2 en dus plaatsing in Q2.

In Q2 ging Binder in zijn tweede vliegende ronde met een 1'47.807 twee tiende seconde onder de tijd die Marc Marquez twee minuten daarvoor in zijn eerste vliegende ronde had gezet. In zijn derde vliegende ronde was Marquez op jacht naar een verbetering van de snelste tijd en zat aan het eind van de tweede sector 3 tiende onder Binder's tijd, maar ging er in bocht 10 bijna af en keerde meteen terug naar de pits voor een verse Medium achterband, wat de betere keuze bleek te zijn.

In zijn tweede run leek Pedro Acosta voor een regelrechte sensatie te gaan zorgen. Na drie sectors zat de Red Bull GASGAS Tech3 rookie maar liefst 7 tiende onder de tijd van Binder, om in de allerlaatste bocht over het voorwiel onderuit te gaan en daarmee een zekere start vanaf de eerste rij te verspelen. Acosta pakte zijn KTM weliswaar meteen weer op, maar was daarna niet in staat zijn tijd uit zijn eerste run te verbeteren. 

De eerste die onder de tijd van Binder door wist te gaan was Marco Bezzecchi, die in zijn tweede run ook voor de Wet-Medium achterband was gegaan en maar liefst 8 tiende van de tijd van Binder af wist te snoepen. Op dat moment was Marc Marquez echter ook bezig aan een verbetering van de snelste tijd en wist nog eens bijna 3 tiende van die snelste tijd af te schaven. 

De 8-voudig wereldkampioen had er nog een tweede nog snellere ronde aan vast willen plakken, maar ging bij het insturen van de eerste bocht bijna onderuit - zijn eerste 'Marquez-save' op de Ducati - en dacht daarmee zijn kansen voor de pole position te hebben verprutst, om pas na afgevlagd te zijn in de uitloopronde tot zijn grote verbazing op de schermen te zien dat hij toch op de pole position stond. 

Niemand was in de laatste minuten in staat geweest om ook maar in de buurt te komen van de tijd van Marquez, waarmee zijn allereerste pole position met Ducati een feit was, zijn eerste sinds Portimao vorig jaar. Bezzecchi eindigde Q2 op de tweede plaats, terwijl de derde en laatste plek op de eerste rij naar Jorge Martin ging. 

De kwalificatie verliep ronduit teleurstellend voor Pecco Bagnaia én Aprilia. Na in de ochtend nog de derde tijd te hebben gezet leek de regen geen bezwaar te zijn voor Bagnaia, maar hij gaf meer dan een seconde op de tijd van Marquez en ging bovendien in zijn laatste vliegende ronde in de fout. Het Aprilia team, dat op vrijdag nog zo goed had gepresteerd, speelde in de regen helemaal geen rol van betekenis, Vinales en Espargaro eindigden Q2 op een teleurstellende 11e en 12e plaats. 

MotoGP Jerez, uitslag kwalificatie:

Rijder Team Merk Tijd Verschil
1 Marc Marquez ESP Gresini Racing MotoGP Ducati Q2 1'46.773
2 Marco Bezzecchi ITA Pertima Enduro VR46 Racing Team Ducati Q2 1'47.044 +0.271
3 Jorge Martin ESP Prima Pramac Racing Ducati Q2 1'47.381 +0.608
4 Brad Binder RSA Red Bull KTM Factory Racing KTM Q2 1'47.730 +0.957
5 Fabio Di Giannantonio ITA Pertima Enduro VR46 Racing Team Ducati Q2 1'47.778 +1.005
6 Alex Marquez ESP Gresini Racing MotoGP Ducati Q2 1'47.840 +1.067
7 Pecco Bagnaia ITA Ducati Lenovo Team Ducati Q2 1'47.962 +1.189
8 Franco Morbidelli ITA Prima Pramac Racing Ducati Q2 1'48.116 +1.343
9 Enea Bastianini ITA Ducati Lenovo Team Ducati Q2 1'48.362 +1.589
10 Pedro Acosta ESP RED BULL GASGAS TECH3 KTM Q2 1'48.528 +1.755
11 Maverick Viñales ESP Aprilia Racing Aprilia Q2 1'48.595 +1.822
12 Aleix Espargaro ESP Aprilia Racing Aprilia Q2 1'49.417 +2.644
13 Johann Zarco FRA LCR Honda Castrol Honda Q1 1'48.102 +0.215
14 Miguell Oliveira POR Trackhouse Racing Aprilia Q1 1'48.418 +0.531
15 Jack Miller AUS Red Bull KTM Factory Racing KTM Q1 1'48.672 +0.785
16 Dani Pedrosa ESP Red Bull KTM Factory Racing KTM Q1 1'48.699 +0.812
17 Raul Fernandez ESP Trackhouse Racing Aprilia Q1 1'48.728 +0.840
18 Augusto Fernandez ESP Tech3 GASGAS Factory Racing KTM Q1 1'49.229 +1.324
19 Stefan Bradl GER HRC Test Team Honda Q1 1'49.659 +1.772
20 Joan Mir ESP Repsol Honda Team Honda Q1 1'49.765 +1.783
21 Lorenzo Savadori ITA Aprilia Racing Aprilia Q1 1'49.860 +1.973
22 Luca Marini ITA Repsol Honda Team Honda Q1 1'49.978 +2.091
23 Fabio Quartararo FRA Monster Energy Yamaha MotoGP Yamaha Q1 1'50.100 +2.213
24 Takaaki Nakagami JPN LCR Honda IDEMITSU Honda Q1 1'50.245 +2.358
25 Alex Rins ESP Monster Energy Yamaha MotoGP Yamaha Q1 1'50.302 +2.415