MotoGP Jerez: 93e pole Marc Marquez, eerste met Ducati
Na een zonovergoten eerste dag waren de omstandigheden op zaterdag totaal anders, met hevige regen overnacht en lichte regen in de tweede vrije training, waarin Marc Marquez de snelste tijd had gezet, voor Fabio Di Giannantonio en Pecco Bagnaia. Gaandeweg de training leek het op te houden met regenen, maar de zon brak niet door en in plaats daarvan begon het aan het begin van de kwalificatie weer licht te regenen.
Omstandigheden die normaal gesproken koren op de molen zouden moeten zijn voor Jack Miller, die altijd sterk in de regen is, maar het team had de start van Q1 problemen met het monteren van het achterwiel, waardoor de Australiër kostbare tijd in de pits verloor en daardoor geen tijd meer had om een bandenwissel te doen.
Na even de tweede tijd in handen te hebben gehad achter zijn teamgenoot viel Miller daardoor terug naar de vijfde plaats, op bijna 8 tiende seconde van Franco Morbidelli, die er in zijn tweede run een 1'47.887 uit had weten te persen, 3 tiende seconde sneller dan de tijd die Marc Marquez in FP2 had gezet. Miller zette de tweede tijd en leek in zijn laatste vliegende ronde op jacht naar de snelste tijd, maar ging bijna onderuit. Zijn snelste tijd was echter genoeg voor P2 en dus plaatsing in Q2.
In Q2 ging Binder in zijn tweede vliegende ronde met een 1'47.807 twee tiende seconde onder de tijd die Marc Marquez twee minuten daarvoor in zijn eerste vliegende ronde had gezet. In zijn derde vliegende ronde was Marquez op jacht naar een verbetering van de snelste tijd en zat aan het eind van de tweede sector 3 tiende onder Binder's tijd, maar ging er in bocht 10 bijna af en keerde meteen terug naar de pits voor een verse Medium achterband, wat de betere keuze bleek te zijn.
In zijn tweede run leek Pedro Acosta voor een regelrechte sensatie te gaan zorgen. Na drie sectors zat de Red Bull GASGAS Tech3 rookie maar liefst 7 tiende onder de tijd van Binder, om in de allerlaatste bocht over het voorwiel onderuit te gaan en daarmee een zekere start vanaf de eerste rij te verspelen. Acosta pakte zijn KTM weliswaar meteen weer op, maar was daarna niet in staat zijn tijd uit zijn eerste run te verbeteren.
De eerste die onder de tijd van Binder door wist te gaan was Marco Bezzecchi, die in zijn tweede run ook voor de Wet-Medium achterband was gegaan en maar liefst 8 tiende van de tijd van Binder af wist te snoepen. Op dat moment was Marc Marquez echter ook bezig aan een verbetering van de snelste tijd en wist nog eens bijna 3 tiende van die snelste tijd af te schaven.
De 8-voudig wereldkampioen had er nog een tweede nog snellere ronde aan vast willen plakken, maar ging bij het insturen van de eerste bocht bijna onderuit - zijn eerste 'Marquez-save' op de Ducati - en dacht daarmee zijn kansen voor de pole position te hebben verprutst, om pas na afgevlagd te zijn in de uitloopronde tot zijn grote verbazing op de schermen te zien dat hij toch op de pole position stond.
Niemand was in de laatste minuten in staat geweest om ook maar in de buurt te komen van de tijd van Marquez, waarmee zijn allereerste pole position met Ducati een feit was, zijn eerste sinds Portimao vorig jaar. Bezzecchi eindigde Q2 op de tweede plaats, terwijl de derde en laatste plek op de eerste rij naar Jorge Martin ging.
De kwalificatie verliep ronduit teleurstellend voor Pecco Bagnaia én Aprilia. Na in de ochtend nog de derde tijd te hebben gezet leek de regen geen bezwaar te zijn voor Bagnaia, maar hij gaf meer dan een seconde op de tijd van Marquez en ging bovendien in zijn laatste vliegende ronde in de fout. Het Aprilia team, dat op vrijdag nog zo goed had gepresteerd, speelde in de regen helemaal geen rol van betekenis, Vinales en Espargaro eindigden Q2 op een teleurstellende 11e en 12e plaats.
MotoGP Jerez, uitslag kwalificatie:
Rijder | Team | Merk | Tijd | Verschil | |||
1 | Marc Marquez | ESP | Gresini Racing MotoGP | Ducati | Q2 | 1'46.773 | |
2 | Marco Bezzecchi | ITA | Pertima Enduro VR46 Racing Team | Ducati | Q2 | 1'47.044 | +0.271 |
3 | Jorge Martin | ESP | Prima Pramac Racing | Ducati | Q2 | 1'47.381 | +0.608 |
4 | Brad Binder | RSA | Red Bull KTM Factory Racing | KTM | Q2 | 1'47.730 | +0.957 |
5 | Fabio Di Giannantonio | ITA | Pertima Enduro VR46 Racing Team | Ducati | Q2 | 1'47.778 | +1.005 |
6 | Alex Marquez | ESP | Gresini Racing MotoGP | Ducati | Q2 | 1'47.840 | +1.067 |
7 | Pecco Bagnaia | ITA | Ducati Lenovo Team | Ducati | Q2 | 1'47.962 | +1.189 |
8 | Franco Morbidelli | ITA | Prima Pramac Racing | Ducati | Q2 | 1'48.116 | +1.343 |
9 | Enea Bastianini | ITA | Ducati Lenovo Team | Ducati | Q2 | 1'48.362 | +1.589 |
10 | Pedro Acosta | ESP | RED BULL GASGAS TECH3 | KTM | Q2 | 1'48.528 | +1.755 |
11 | Maverick Viñales | ESP | Aprilia Racing | Aprilia | Q2 | 1'48.595 | +1.822 |
12 | Aleix Espargaro | ESP | Aprilia Racing | Aprilia | Q2 | 1'49.417 | +2.644 |
13 | Johann Zarco | FRA | LCR Honda Castrol | Honda | Q1 | 1'48.102 | +0.215 |
14 | Miguell Oliveira | POR | Trackhouse Racing | Aprilia | Q1 | 1'48.418 | +0.531 |
15 | Jack Miller | AUS | Red Bull KTM Factory Racing | KTM | Q1 | 1'48.672 | +0.785 |
16 | Dani Pedrosa | ESP | Red Bull KTM Factory Racing | KTM | Q1 | 1'48.699 | +0.812 |
17 | Raul Fernandez | ESP | Trackhouse Racing | Aprilia | Q1 | 1'48.728 | +0.840 |
18 | Augusto Fernandez | ESP | Tech3 GASGAS Factory Racing | KTM | Q1 | 1'49.229 | +1.324 |
19 | Stefan Bradl | GER | HRC Test Team | Honda | Q1 | 1'49.659 | +1.772 |
20 | Joan Mir | ESP | Repsol Honda Team | Honda | Q1 | 1'49.765 | +1.783 |
21 | Lorenzo Savadori | ITA | Aprilia Racing | Aprilia | Q1 | 1'49.860 | +1.973 |
22 | Luca Marini | ITA | Repsol Honda Team | Honda | Q1 | 1'49.978 | +2.091 |
23 | Fabio Quartararo | FRA | Monster Energy Yamaha MotoGP | Yamaha | Q1 | 1'50.100 | +2.213 |
24 | Takaaki Nakagami | JPN | LCR Honda IDEMITSU | Honda | Q1 | 1'50.245 | +2.358 |
25 | Alex Rins | ESP | Monster Energy Yamaha MotoGP | Yamaha | Q1 | 1'50.302 | +2.415 |