Zoeken

Moto2 - stand van zaken

Moto2 - stand van zaken

15 oktober 2009
Inhoudsopgave
Moto2 - stand van zaken
Er is meer!

De lijst die op 2 oktober j.l. door een selectiecommisie (afgevaardigden van de FIM, Dorna en IRTA) werd samengesteld bestaat uit 39 coureurs en nog eens 10 op de reservelijst. De teams hebben nog tot 2 november de tijd om de namen van hun coureurs kenbaar te maken en een aanbetaling te doen aan de IRTA. Waar men een aantal maanden geleden nog dacht dat 2010 een overgangsjaar zou worden, waarin de huidige 250cc tweetakten het zouden moeten opnemen tegen de nieuwe viertakt machines van de Moto2 (net als in het 2002 overgangsjaar van de MotoGP), blijkt dat géén van de teams het 'aandurfde' om in te schrijven met 250cc tweetakt machines, en dat is misschien wel jammer maar begrijpelijk. Met de machines van bijvoorbeeld een Simoncelli kun je in 2010 waarschijnlijk nog steeds een gooi doen naar de wereldtitel. Maar dan sta je in 2011 wel voor een moeilijke opgave want dan moét je met een Moto2 viertakt machine inschrijven en begin je ten opzichte van de concurrenten vanaf nul.

Blusens_Brno.jpg

Schwantz.jpgNaast deze bestaande, voormalige en nieuwe MotoGP teams zijn er natuurlijk legio nieuwe deelnemers waarvan het Blusens racing team misschien wel de grootste bekendheid geniet. De Blusens machine wordt al sinds begin dit jaar uitvoerig getest en inmiddels hebben ook diverse grootheden waaronder Kevin Schwantz (links), Alex Criville, Jurgen van de Goorbergh en Randy Mamola er mee gereden. Ook David de Gea reed ermee tijdens het MotoGP weekend op het circuit van Brno maar hem viel de eer om als eerste te crashen.

crash-deGea.jpg crash-deGea-2.jpgcrash-deGea-3.jpg

Randy Mamola (commentator en voormalig 500cc GP coureur) zei het volgende over de BQR-Blusens Moto2 machine:

Mamola.jpgDeze Moto2 machines is leuk, hij klinkt een beetje als een F3 race auto. In vergelijking met een 600cc supersport is dit een echte race machine. Ik heb het geluk veel verschillende motoren te mogen rijden, maar een direct vergelijk met een andere machine is er niet. Het komt toch het dichtst bij een World Supersport machine, maar dan een aantal nivo’s hoger. Een 600 supersport is snel, maar reageert net wat te traag voor op het circuit, omdat het chassis is ontworpen voor straatgebruik. In de Moto2 klasse is het chassis ontworpen om te racen, zoals de stijfheid en de respons van en naar de coureur. Het is een echte grand prix machine. De Moto2 is veel makkelijker te rijden dan een 250cc racer, iedereen die overstapt van de 250cc naar de Moto2 zal verrast zijn. De 250cc is ongeloofelijk handelbaar maar reageert ook erg snel, ze zijn meer ‘racy’, en minder vergevingsgezind. De Moto2 is makkelijker op de limiet te rijden zonder dat je steeds tegen of over die limiet gaat. Ik denk dat de Moto2 klasse mooie gevechten zal gaan laten zien. Stel je voor, meer dan 30 machines op de grid en het geluid dat daarbij hoort. Dat gaat mooi worden!

Goorbergh.jpg
Jurgen van de Goorbergh reed tijden de TT enkele ronden op de BQR-Blusens machine. 

Dit team is vanaf het begin aan de slag gegaan met een Honda blok en enige tijd terug viel de beslissing dat Honda het alleenrecht zou krijgen om de blokken voor deze klasse te mogen leveren. Toevallig een juiste keuze van het team of? Dat valt nog te bezien want het blok waar het team mee test is niet gelijk aan het blok dat de Moto2 teams pas in maart zullen ontvangen. Vantevoren zullen alle teams echter een 3D AutoCAD tekening van dit blok krijgen op basis waarvan ze hun chassis kunnen bouwen danwel aanpassen. Het zou dus wel eens zo kunnen zijn dat veel werk van Blusens voor niets is geweest, wat pas zal blijken als ze eenmaal het nieuwe blok in hun frame hebben gelepeld. Herve Poncharal (Tech3 Yamaha baas) zei laatst hierover:

Het Moto2 motorblok zal inderdaad pas geleverd kunnen worden vanaf maart, tijdens de eerste officiële test in Valencia. Dat motorblok zal echter nog redelijk dicht in de buurt liggen van de geprepareerde CBR600 blokken, dus veel testen is eigenlijk ook niet noodzakelijk. De powerband zal iets anders zijn dan van het productiemodel, misschien heeft het ook wat meer trekkracht en een hoger maximum toerental, maar de verschillen zullen niet extreem groot zijn dus daarvoor is het niet nodig om heel veel testen door te voeren.

Dani-Rivas_Valencia.jpg
Dani Rivas rijdt met de BQR-Blusens machine in het CEV (Spaans Open) kampioenschap.