Zoeken

Moto2 - stand van zaken

Er is meer!

15 oktober 2009
Inhoudsopgave
Moto2 - stand van zaken
Er is meer!

Voor de Moto2 teams is het MotoGP testverbod niet van kracht en men kan dus gewoon blijven testen tussen 1 december 2009 en een 31 januari 2010. De eerste officiële Moto2 test staat gepland in Valencia op 1,2 en 3 maart gevolgd door een dubbele testsessie op het circuit van Jerez op 6, 7 en 8 maart gevolgd door een sessie van 27 tot en met 29 maart 2010.

De beslissing om met Honda in zee te gaan, waardoor alle teams een gelijkwaardig blok krijgen en het aankomt op de kwaliteit van het chassis, plus de rij- en stuurmanskunst van de coureur, is enerzijda enerzijds een juiste maar anderzijds is het wel weer jammer dat het geen concurrentie tussen de fabrieken oplevert. Een coureur die goed presteert in de Moto2 en bijvoorbeeld doorstroomt naar een ander merk MotoGP team heeft niets met dat merk.

Moriwaki_Schwantz.jpg
Als oud wereldkampioen 500cc loop je de kans dat er naar je mening wordt gevraagd. Kevin Schwantz met pa en zoon Moriwaki.

Bimota.jpgSuter_MMX.jpgNaast Blusens hebben we ook al kennis kunnen maken met de machines van Moriwaki (ook daar reed Kevin Schwantz al op, zie foto boven), LaGlisse (met Yamaha blok) en Eskil Suter (zie foto links) en ook de Bimota hebben we gespot (zie foto boven). De Moriwaki MD600 wordt ingezet in het All Japanese 250 Championship en op het circuit van Okayama pakte Shogo Moriwaki daar laatst de overwinning. Het Japanse kampioenschap is zeer competitief en is daarom een ideale omgeving voor Moriwaki om hun project in uit te testen in voorbereiding op het Moto2 wereldkampioenschap waar het team volgend jaar aan zal deelnemen. Volgens onze collega's van racesport.nl dook er tijdens het World Superbike weekend in Imola nog een Moto2 machine op. Deze machine, waar behoorlijk geheimzinnig over werd gedaan, bleek na afloop van het raceweekend verdwenen te zijn. Naar verluidt in een vrachtwagen afkomstig uit Nederland! Het heeft er dus alle schijn van dat er ook in Nederland gewerkt wordt aan een Moto2 project. Verder zijn er nog de machines van Inmotec (onder, links), Promoracing (onder, rechts) en AJR (daaronder).

Inmotec.jpgpromoracing.jpg

ajr.jpg 

Het in Buckigham gevestigde bedrijf FTR Moto maakte begin dit jaar (eind maart) eveneens bekend een Moto2 machine te zullen ontwerpen. Het zou gaan om een klantenmachine die vanaf 2011 beschikbaar zou moeten worden, maar omdat de belangstelling zo groot is heeft men haast gemaakt met het project. FTR levert al jaren onderdelen aan diverse teams in de MotoGP, 250 en 125 klasse en zit al 15 jaar in deze business. FTR-tekening.jpgDe bedoeling was dat klanten zelf konden kiezen welk blok ze zouden gebruiken maar dat gaat dus niet meer op, het wordt een Honda. Verder wordt er alleen gebruik gemaakt van topmateriaal zoals Ohlins vering, Marchesini velgen en Brembo remmerij. Volgens de baas van FTR Moto, Steve Bones, was de Moto2 precies wat het bedrijf nodig had. Ze konden nu mooi een compleet product afleveren waarin al hun kennis van de voorbije jaren in zou zijn verwerkt. Een FTR Moto2 machine zal straks te koop zijn voor €80,618 of €59,118 als je zelf de vering, remmen en velgen regelt. Maar het bedrijf ziet liever dat je je voordeel haalt uit de spullen van de partners en de complete machine afneemt. Zo kan FTR weer beter feedback geven om de boel te ontwikkelen. Men pretendeert geen raceteam te zijn maar een constructeur en toeleverancier voor klanten, daar ligt hun focus.

Diego_Lozano-FTR.jpg
Diego Lozano in actie op de machine van FTR Moto.

Daarom ging men deze zomer in zee met het Joe Darcy racing team dat deelneemt aan het Spaans kampioenschap, het CEV. In het CEV (Spaans Open) behaalden de LaGlisse en BQR-Blusens machines al meermalen dit seizoen een goed (trainings-)resultaat. Zij treden daar aan in de Formula Extreme klasse waarin met 1000cc machines wordt gereden. Het beste resultaat was een achtste plaats voor Dani Rivas en een negende voor Shuhei Aoyama. Ook Aleix Espargaro (nu Pramac Ducati) doet met een machine van het Promoracing team mee aan die wedstrijden. Na problemen op de startgrid van de voorlatste race moest hij starten vanuit de pitstraat en kwam na twee ronden ten val.

FTR-moto.jpg 

Na enige vertraging (vanwege steeds nieuwe informatie omtrent de regels werden er geen overhaaste beslissingen genomen) werd op 8 oktober dan de FTR Moto2 machine (M209) aan het publiek getoond tijdens een formele presentatie in de Marylebone Sprts Bar & Grill in Londen. Een dag later zou de machine zijn eerste circuit meters maken op de baan van Montmelo nabij Barcelona waar Spaanse Moto2 teams zich zouden voorbereiden op hun 2010 Spaans Moto2 kampioenschap.
De machine werd daarna overgedragen aan het Joe Darcy Honda Team om hem in te kunnen zetten voor demonstraties en ontwikkeling tijdens de vijfde ronde in het CEV Buckler kampioenschap. Na de trainingen en kwalificatie zou worden besloten wel of niet aan de race deel e nemen. Men besloot te racen maar Diego Lozano kwam met de FTR Joe Darcy Honda, temidden van de 1000cc Extreme machines, niet aan de finish. Een snelste rondetijd van 1' 51.382 was echter slechts 1,8 seconde langzamer dan Shuhei Aoyama (Blusens-BQR) die op de 17de plaats eindigde. Dani Rivas (Blusens-BQR) werd 11de en Aleix Espargaro (Harris/Promoracing) 13de. Beiden reden een snelste rondetijd van 1' 48. Voor de laatste twee races (Jerez, 15 november en Valencia, 22 november) zal de Brit Graeme Gowland de honneurs waarnemen in het Joe Darcy Honda team.

Al met al lijkt de Moto2 klasse, ondanks de nodige scepsis die er vooraf was, een mooie aanvulling c.q. vervanging te worden. Na vele jaren zal het tweetakt gesnerpt nog slechts zijn voorbehouden aan de 125cc klasse en wordt er vanaf 2010 op de circuits veelvuldig gebruld en gegild door 600cc en 800cc viertakten. Ook het uitgangspunt, een goedkopere klasse ter vervanging van de inmiddels peperdure 250cc lease machines is vooralsnog behaald. Dat de Moto2 machines dan ook nog eens makkelijker te rijden zijn is mooi meegenomen en lijkt daarmee een nog betere opstap naar de MotoGP!