Jorge Martin naar Red Bull KTM?
Hij is op dit moment een zeer 'hot topic', heeft al te kennen gegeven voor 2025 voor een fabrieksteam te willen rijden en is ook bij Ducati volop in het vizier, maar ondanks zijn zeer sterk begin van het seizoen zou die optie wel eens kunnen komen te vervallen als Ducati beslist om Marc Marquez te tekenen.
Sinds de Grand Prix van Jerez zegt de 8-voudig wereldkampioen aan de GP23 te zijn gewend en heeft zijn momentum een enorme vlucht genomen. Afgelopen weekend noteerde hij zijn beste resultaat van het seizoen, door zowel de Sprint als de Race vanaf de 13e plaats op de grid op de 2e plaats te finishen. Een prestatie die volgens Ducati Corse grote baas Gigi Dall'Inga gelijk staat aan een overwinning.
Ook Martin had een zeer goed weekend, met de pole position (met een nieuw all time lap record, de allereerste 1'29 ooit), en de zege in zowel de Sprint als de Race, waardoor hij zijn voorsprong in het WK weer tot 38 punten heeft uitgebouwd. Maar gezien de prestaties van Marquez en het feit dat hij voor 2025 nog beschikbaar is, zou dat voor Martin wel eens niet voldoende kunnen zijn.
In de paddock ging iedereen ervan uit dat Aprilia het meest aannemelijke merk zou zijn dat ervan zou profiteren als geen onderdak vindt bij Ducati, en de Pramac coureur in te lijven. Maar volgens het Spaanse Marca heeft KTM zich tot ieders verrassing met de zaak bemoeid.
Ook Honda en Yamaha hebben hun interesse in Martin getoond, maar het is niet aannemelijk dat de 26-jarige coureur uit Madrid voor die optie zal gaan, gezien het feit dat beide merken op dit moment geen competitieve machine hebben.
Bij Aprilia zou Martin de plek kunnen innemen van Aleix Espargaro, mocht de Catalaan aan het eind van het seizoen besluiten de helm aan de kapstok te hangen. Vinales blijft naar verwachting bij het team, hoewel Honda heel veel interesse in de Moto3 wereldkampioen heeft getoond.
Volgens Marca heeft KTM zich nu ook in de strijd om Martin gemengd. Martin maakte deel uit van de Aki Ajo KTM line-up in de Moto2 en leek dan ook met KTM zijn debuut te maken in de MotoGP, tot hij een achterdeurtje vond om naar Ducati te gaan. Volgens Marca is KTM serieus en hebben ze Martin een hoger salaris geboden dan Aprilia.
Een move naar KTM zou Martin weer samenbrengen met Francesco Guidotti, die voorheen bij Pramac met Martin heeft gewerkt.