Zoeken

IRTA - MotoGP test: even terugblikken

Pagina 2

20 februari 2008
Inhoudsopgave
IRTA - MotoGP test: even terugblikken
Pagina 2

Op maandag ging het testwerk gewoon door voor de MotoGP coureurs maar de omstandigheden waren nog steeds niet om over naar huis te schrijven. Laat in de middag werd het weer wat beter en was de baan zowaar droog, hoewel het betrekkelijk koel bleef. En daar was hij weer! Randy de Puniet reed op racebanden een 1’ 40.871 en was daarmee iedereen te snel af. Er zal dit seizoen toch écht rekening gehouden moeten worden met de Fransman want ook in de afsluitende sessie, waarin Nicky Hayden de snelste tijd realiseerde, wist hij een knappe vierde tijd neer te zetten. Dat geeft aan dat het nu ook op de kwalificatiebanden beter gaat. Diezelfde Nicky Hayden was op racebanden toch een stuk langzamer en de Amerikaan weet dat daar nog winst moet worden geboekt. En dat kan dan alleen nog op Qatar. Casey Stoner had duidelijk de nadruk gelegd op het afstellen van zijn Desmosedici in racetrim en was goed voor de tweede tijd op racebanden en een zevende in de laatste sessie. Maar Stoner gaf aan nog 'over' te hebben, "er is nog zeker ruimte om ons te verbeteren" zei hij.

IRTA-DePuniet.jpg
Nog een outsider? Réken maar, De Puniet op klanten Honda met Michelins, goed pakket dit seizoen!

Van de rookies was Andrea Dovizioso duidelijk de snellere met een derde tijd op racebanden én in de laatste sessie, hoewel Jorge Lorenzo wel iets sneller was in die laatste sessie. De Italiaan raakt meer en meer gewend aan de Honda én de kwalificatiebanden en hoopt in de laatste test op Qatar er weer goed bij te zitten. Zoals gezegd was Lorenzo iets sneller maar op racebanden liet hij veel tijd liggen, daar kwam hij niet verder dan een tiende tijd. Dat gaf hij ook ruiterlijk toe en het baart hem zorgen. Het ontbreekt Lorenzo aan zowel grip als vertrouwen en dat is niet goed. Dat er nog maar weinig tijd is realiseert de jonge Spanjaard zich maar er wordt hard gewerkt. Natuurlijk is een snelle kwalificatietijd goed maar het racetempo moet navenant zijn anders win je geen races. Hetzelfde geldt momenteel voor Nicky Hayden, wél snel op kwalificatiebanden maar het racetempo ligt te laag. IRTA-Toseland-enkel.jpgEen andere rookie, James Toseland kwam tijdens deze sessie al vrij vroeg ten val toen hij in zijn tweede ronde middels een highsider werd gelanceerd. Twee ambulances verleenden assistentie waardoor gedacht werd aan een ernstige blessure, maar de onfortuinlijke Brit bleek alleen zijn enkel te hebben gekneusd. Terwijl Toseland wilde vertrekken uit de pitstraat wilde een Japanse monteur nog even iets checken toen de bandenwarmers er al af waren. Hij deed het rustig aan in die eerst ronde maar ging er desondanks hard af. Ach, heeft hij dat ook alvast meegemaakt. Na twee uur op krukken te hebben rondgehobbeld reed hij alsnog 36 ronden. Hij was blij zelfs met een gekneusde enkel in de top zes te eindigen. Na de geode prestaties van het hele weekend wilde hij niet als 14de de test afsluiten. Casey Stoner kwam ook ten val en noemde het gewoon 'jammer'. Het team wilde twee afstellingen tegenover elkaar (back-to-back) testen maar door de val kon men de banden niet uitwisselen en een direct vergelijk maken, kwestie van 'jammer' dus.

IRTA-Capirossi.jpg
Kan 'oude rot' Loris Capirossi nog voor een verrassing zorgen? Tot dusver nog niet, maar wie weet.

Voor het Rizla Suzuki team pakte de Jerez test toch even anders uit dan vooraf misschien gedacht werd. Na een prima test op Sepang kwam het team met beide voeten op aarde tijdens de test op Phillip Island en hoopte men terug te kunnen slaan op Jerez. Niet dus! De tijden spreken voor zich, tiende en elfde, zevende en achtste op racebanden. Dat laatste, en het gegeven dat zij de enige coureurs waren die hun beste rondetijd tijdens de koelere periode reden en niet in de warmere namiddag, geeft de burger moed. Een lichte verbetering dus maar het team zal er nog hard aan moeten werken wil het meedoen voor de prijzen. Het gaat de goede kant op zegt het team. IRTA-Melandri.jpgOok het Kawasaki Racing Team presteerde niet naar verwachting. Met Anthony West en John Hopkins terugkerend van een blessure zit het team een beetje in 'de hoek waar de klappen vallen'. Hopkins verbeet op maandag wederom de pijn en reed twintig ronden. Vandaag vloog hij huiswaarts om zich daar met ultrasound te laten behandelen. Het rijden in de regen had zijn tol geëist en de Anglo-Amerikaan zet nu alles op alles om klaar te zijn voor de eerste race. Zijn teamgenoot Anthony West nam de rest van het testwerk op zich en kwam tot een twaalfde tijd. En ja, Sylvain Guintoli, Marco Melandri en Toni Elias spelen tot dusver een ondergeschikte rol en zullen hard aan de bak moeten willen ze uit die onderste regionen komen. Dani Pedrosa reed wel op maandag (35 ronden) maar had (te) veel last van zijn handblessure en de vraag is dan ook of hij op tijd fit is voor de eerste race in Qatar.

IRTA-Guintoli.jpg
Mooiere kleurstelling dan vorig seizoen, maar of het Guintoli zal helpen?

Tijden IRTA MotoGP test - maandag:

1. Nicky Hayden USA Repsol Honda Team (M) 1’ 38.848
2. Jorge Lorenzo SPA Fiat Yamaha Team (M) 1’ 39.252
3. Andrea Dovizioso ITA JiR Scot Team (M) 1’ 39.313
4. Randy de Puniet FRA LCR Honda MotoGP (M) 1’ 39.351
5. Valentino Rossi ITA Fiat Yamaha Team (B) 1’ 39.568
6. James Toseland GBR Yamaha Tech 3 (M) 1’ 39.727
7. Casey Stoner AUS Ducati Marlboro Team (B) 1’ 39.845
8. Alex de Angelis RSM San Carlo Honda Gresini (B) 1’ 39.932
9. Shinya Nakano JPN San Carlo Honda Gresini (B) 1’ 40.333
10. Loris Capirossi ITA Rizla Suzuki MotoGP (B) 1’ 40.442
11. Chris Vermeulen AUS Rizla Suzuki MotoGP (B) 1’ 40.576
12. Anthony West AUS Kawasaki Racing Team (B) 1’ 41.026
13. Sylvain Guintoli FRA Alice Team (B) 1’ 41.177
14. Marco Melandri ITA Ducati Marlboro Team (B) 1’ 41.292
15. Toni Elias SPA Alice Team (B) 1’ 41.311
16. Dani Pedrosa SPA Repsol Honda Team (M) 1’ 41.699 *
17. Nicola Canepa ITA Ducati Testcoureur (B) 1’ 42.160
18. John Hopkins USA Kawasaki Racing Team (B) 1’ 42.970 *
19. Olivier Jacque FRA Kawasaki Testcoureur (B) 1’ 43.496
20. Vittoriano Guareschi ITA Ducati Testcoureur (B) 1’ 45.597 *

* Zowel Dani Pedrosa als John Hopkins gebruikten geen kwalificatieband.

Tijden IRTA MotoGP test – maandag (racebanden):

1. Randy de Puniet (Honda) 1’ 40.871
2. Casey Stoner (Ducati) 1’ 40.916 
3. Andrea Dovizioso (Honda) 1’ 40.933
4. Valentino Rossi (Yamaha) 1’ 41.063
5. Nicky Hayden (Honda) 1’ 41.210
6. Alex de Angelis (Honda) 1’ 41.264
7. Chris Vermeulen (Suzuki) 1’ 41.506
8. Loris Capirossi (Suzuki) 1’ 41.584
9. James Toseland (Yamaha) 1’ 41.619
10. Jorge Lorenzo (Yamaha) 1’ 41.688
11. Dani Pedrosa (Honda) 1’ 41.699
12. Shinya Nakano (Honda) 1’ 41.701
13. Marco Melandri (Ducati) 1’ 41.932
14. Anthony West (Kawasaki) 1’ 42.154
15. Toni Elias (Ducati) 1’ 42.588
16. Sylvain Guintoli (Ducati) 1’ 42.589
17. John Hopkins (Kawasaki) 1’ 42.970
18. Colin Edwards (Yamaha) - geen tijd

Dit zouden de snelste tijden op racebanden moeten zijn die de MotoGP coureurs reden in hun afsluitende testsessie op maandag. 

Foto's: teams