Zoeken

IRTA - MotoGP test: even terugblikken

IRTA - MotoGP test: even terugblikken

20 februari 2008
Inhoudsopgave
IRTA - MotoGP test: even terugblikken
Pagina 2

IRTA-groepsfoto.jpg
De mannen zijn er weer klaar voor, nieuwe pakkies, nieuwe helmdesigns..én allemaal een smile van hier tot ginder! Nou ja, bijna allemaal..

Was het op zaterdag nog prima weer, met een lekker zonnetje en zo’n 20 graden, zondag morgen kwam de regen met bakken uit de hemel. Dat geeft over het algemeen de ‘mindere’ coureurs de kans zich wat meer vooraan te laten zien, én de regenspecialisten natuurlijk. Zo was het geen verrassing dat Chris Vermeulen met zijn Rizla Suzuki een tweede tijd klokte, maar was het weer wél verrassend dat Andrea Dovizioso daar redelijk dicht achter zat. De uit de 250cc overgestapte liet vrijdag al weten dat de baan hem beter ligt met de Honda RC212-V dan met de kleinere machines waar hij mee reed, en regen deerde hem eigenlijk toch al niet zo.

IRTA-Dovizioso2.jpg
Deze Italiaan kon wel eens de verrassing van het 2008 seizoen worden; Andrea Dovizioso. 

Zowel Nicky Hayden (snelste op zaterdag) als James Toseland zaten weer van voren waarbij Toseland wederom een vijfde tijd realiseerde met zijn Tech3 Yamaha M1 in nieuwe kleurstelling. Ook Randy de Puniet zat er met de LCR (klanten-)Honda weer goed bij en hield o.a. Valentino Rossi, Colin Edwards, Sylvain Guintoli (sterk in natte omstandigheden) en John Hopkins (gehinderd door zijn dijbeen blessure) achter zich. Jorge Lorenzo draaide niet zo goed in dit natte weer en ook de beide San Carlo Gresini Honda coureurs Alex de Angelis en Shinya Nakano zaten verder naar achter. Dat de Ducati geen makkelijke machine is op Jerez werd nog maar eens angetoond doordat Stoner écht de enige was met een goede tijd. Teamgenoot Marco Melandri kwam tot een achttiende tijd en Alice coureur Toni Elias moest zelfs Ducati testrijders Guareschi en Canepa voor zich dulden. De negende tijd van Sylvain Guintoli was natuurlijk niet verkeerd maar hij staat bekend om zijn 'regenrijkunst'. Dani Pedrosa besloot niet te rijden om zo zijn hand niet belasten.

IRTA-Toseland.jpg
Ook James Toseland past zich goed aan in het MotoGP veld en kon wel eens hoog gaan eindigen.

Tijden IRTA MotoGP test zondag (ochtend):

1. Casey Stoner AUS Ducati Marlboro Team (B) 1’ 51.427
2. Chris Vermeulen AUS Rizla Suzuki MotoGP (B) 1’ 51.621
3. Andrea Dovizioso ITA JiR Scot Team (M) 1’ 52.037
4. Nicky Hayden USA Repsol Honda Team (M) 1’ 52.667
5. James Toseland GBR Yamaha Tech 3 (M) 1’ 52.939
6. Randy de Puniet FRA LCR Honda MotoGP (M) 1’ 53.187
7. Valentino Rossi ITA Fiat Yamaha Team (B) 1’ 53.418
8. Colin Edwards USA Yamaha Tech 3 (M) 1’ 53.666
9. Sylvain Guintoli FRA Alice Team (B) 1’ 53.681
10. John Hopkins USA Kawasaki Racing Team (B) 1’ 53.708
11. Anthony West AUS Kawasaki Racing Team (B) 1’ 53.816
12. Loris Capirossi ITA Rizla Suzuki MotoGP (B) 1’ 54.100
13. Jorge Lorenzo SPA Fiat Yamaha Team (M) 1’ 54.267
14. Vittoriano Guareschi ITA Ducati Testcoureur (B) 1’ 54.465
15. Alex de Angelis RSM San Carlo Honda Gresini (B) 1’ 54.585
16. Shinya Nakano JPN San Carlo Honda Gresini (B) 1’ 54.744
17. Olivier Jacque FRA Kawasaki Testcoureur (B) 1’ 54.824
18. Marco Melandri ITA Ducati Marlboro Team (B) 1’ 54.887
19. Niccoló Canepa ITA Ducati Testcoureur (B) 1’ 57.384
20. Toni Elias SPA Alice Team (B) 1’ 58.138

Snelste tijd zaterdag:

Nicky Hayden
USA Repsol Honda (M) 1’ 39.200 (Kwalificatieband)

De BMW M Award sessie zelf werd verreden op een natte baan die pas tegen het eind wat opdroogde, en dat was jammer. Casey Stoner bleek hier het handigst gebruik van te maken. In slechts 9 ronden kwam de regerend wereldkampioen, die op zaterdag niet verder kwam dan een negende tijd op 1,4 seconden van Hayden, tot een tijd van 1’ 49.263. Die tijd werd door niemand meer verbeterd, hoewel dat natuurlijk wél geprobeerd werd, en zo was Stoner de enige die onder de 1’50 reed. Valentino Rossi bijvoorbeeld, die stug tot aan het eind van de sessie op de baan bleef om zijn tijd te verbeteren, voor het eerst op Bridgestone regenbanden. Dat deed hij wel maar niet genoeg. Op 1,3 seconde van Stoner kwam hij tot een tweede tijd waar hij wél zeer tevreden over was.


IRTA-Stoner3.jpg
Casey Stoner speelde het slim, én was gewoon goed! Beter voorbereid? Laat de rest maar oppassen dan!

Nicky Hayden liet zien dat de Repsol RC212-V, zonder pneumatische kleppen maar wel ge-update, óók op een natte baan hard rond te sturen is. En niet alleen hij want ook Andrea Dovizioso reed zich weer in de top vijf. Dovizioso presteerde altijd wel goed in de regen maar dat hij dat ook kan met een ruim 240 Pk sterke MotoGP machine verbaasde wel een aantal mensen. In de ochtend had hij al een derde tijd gereden en dus zat er duidelijk een kansje voor hem in. Maar omdat de omstandigheden té veel varieerden lukte het uiteindelijk net niet. IRTA-West.jpgMaar hij heeft laten zien dat hij erbij kan horen. En de vierde tijd? Die was voor regenspecialist Anthony West, alleen was hij daar zelf minder enthousiast over. Het verschil met de nummer één was té groot (dat was ook de mening van Dovizioso). Hij probeerde een aantal verschillende afstellingen om de handelbaarheid en het sturen te verbeteren, maar het leverde toch niet helemaal het gewenste resultaat op. Er stond nóg een Honda in de top tien, die van San Carlo Gresini coureur Shinya Nakano. De Japanner zat er in eerdere testen ook al diverse keren goed bij en kon dit seizoen wel eens verrassend uit de hoek komen. Voor Randy de Puniet geldt misschien wel hetzelfde. De Fransman, die overstapte van Kawasaki naar Honda, lijkt zich als een vis in het water te voelen en als hij er wat minder van af stuitert zouden wel eens goede resultaten behaalt kunnen worden. Voor zijn landgenoot Sylvain Guintoli is het een ander verhaal. Verrassend in de top tien maar als het droog is komt hij er (nog niet?) aan te pas. De Ducati is natuurlijk een heel andere machine dan de Yamaha M1 en onder ‘normale’ omstandigheden speelt hem dat parten. Zijn merkgenoot Marco Melandri kampt met een zelfde probleem, ook hij kan maar moeilijk wennen aan de Desmosedici maar kwam op de natte baan wél tot een redelijke tijd, hij sloot de top tien af. IRTA-DeAngelis2.jpgAlex de Angelis was de eerste buiten de top tien en dat scheelde maar ruim één tiende van een seconde. Daarmee bleef hij wel de sterk rijdende Toseland voor die toegaf zich te hebben vergist in de omstandigheden en eerder naar buiten had moeten gaan. ‘JT’ bleef de eerste tien minuten binnen om de baan te laten opdrogen maar tegen de tijd dat hij de baan op ging bleek de baan niet écht opgedroogd. En de opdrogende baan bleek alleen maar langzamer te worden. Toch gek dat een chef monteur als Guy Coulon dat niet weet, maar goed. De Rizla Suzuki mannen presteerden wisselvallig. Was Vermeulen nog snel in de ochtend in de middag sessie kwam hij niet aan die tijd. Bij teamgenoot Loris Capirossi was dit juist geheel tegengesteld, die kwam ‘smorgens niet verder dan een twaalfde tijd maar draaide in de middag een zevende tijd. Colin Edwards en Jorge Lorenzo vielen zogezegd door de mand want met een veertiende en zestiende tijd speelden ze geen rol van betekenis. De Spanjaard reed ‘smorgens natuurlijk voor het eerst met de FIAT Yamaha M1 in de regen en de half natte baan maakte het er niet makkelijker op. Hij koos er uiteindelijk, na 11 ronden, voor om te stoppen en te werken aan de afstelling. Zowel John Hopkins als Dani pedrosa reden niet in deze BMW M Award sessie. Pedrosa wilde zijn hand niet belasten en Hopkins ondervond veel hinder van zijn blessure die hij in de ochtendsessie iets te veel belast had. Na zijn BMW, die Stoner kreeg omdat hij afgelopen seizoen de minste tijd nodig had om zich te kwalificeren, kreeg hij nu de sleutels overhandigd van zijn tweede BMW. Misschien mag hij in deze wél zelf rijden!

IRTA-Stoner-BMW.jpg
En dat is BMW nummer twee voor Casey Stoner. Ditmaal voor hemzelf en niet voor zijn vrouw?

BMW M Award tijden:

1. Casey Stoner AUS Ducati Marlboro Team (B) 1’ 49.263
2. Valentino Rossi ITA Fiat Yamaha Team (B) 1’ 50.580
3. Nicky Hayden USA Repsol Honda Team (M) 1’ 50.785
4. Anthony West AUS Kawasaki Racing Team (B) 1’ 50.799
5. Andrea Dovizioso ITA JiR Scot Team (M) 1’ 51.312
6. Shinya Nakano JPN San Carlo Honda Gresini (B) 1’ 51.594
7. Loris Capirossi ITA Rizla Suzuki MotoGP (B) 1’ 51.894
8. Randy de Puniet FRA LCR Honda MotoGP (M) 1’ 51.979
9. Sylvain Guintoli FRA Alice Team (B) 1’ 52.058
10. Marco Melandri ITA Ducati Marlboro Team (B) 1’ 52.238
11. Alex de Angelis RSM San Carlo Honda Gresini (B) 1’ 52.463
12. James Toseland GBR Yamaha Tech 3 (M) 1’ 52.755
13. Chris Vermeulen AUS Rizla Suzuki MotoGP (B) 1’ 52.779
14. Colin Edwards USA Yamaha Tech 3 (M) 1’ 52.826
15. Olivier Jacque FRA Kawasaki Testcoureur (B) 1’ 53.283
16. Jorge Lorenzo SPA Fiat Yamaha Team (M) 1’ 53.292
17. Vittoriano Guareschi ITA Ducati Testcoureur (B) 1’ 54.694
18. Niccoló Canepa ITA Ducati Testcoureur (B) 1’ 57.453
19. Toni Elias SPA Alice Team (B) 1’ 57.698