Zoeken

Voorbeschouwing WK Endurance 2005

Voorbeschouwing WK Endurance 2005

22 maart 2005
Inhoudsopgave
Voorbeschouwing WK Endurance 2005
Pagina 2
Pagina 3
Pagina 4
Pagina 5

evenement kunt u

hier

kortingsbonnen downloaden. Print deze uit en geniet vijf euro goedkoper van deze prachtige races. In de Endurance racerij bestaan eigenlijk twee series. Het officiële Wereldkampioenschap staat bekend als de Endurance World Championship en wordt georganiseerd door FGSports, bekend van het WK Superbike. Dit staat algemeen bekend als hét WK Endurance. Races uit deze klasse worden uitgedrukt in lengte of in tijd. Zo gaat de Assen 500 over een afstand van 500 kilometer en gaat de race in Suzuka om 8 uur, hierin moet een zo groot mogelijke afstand worden afgelegd. De andere serie is de Master of Endurance. Verschil tussen het WK en de Master of Endurance is dat laatstgenoemde enkel bestaat uit 24 uurs races, te weten de 24 uur van Le Mans, Montmelo en Magny-Cours. De race in Magny Cours staat beter bekend als de legendarische Bol d"Or.

24 uurs races zorgen altijd voor prachtige plaatjes

De races worden altijd verreden met meer dan één coureur. Meestal bestaat een race team uit twee of drie coureurs en worden deze om het uur gewisseld tijdens een pitstop. De pitstop wordt tevens gebruikt om brandstof te tanken en eventueel banden te wisselen. De pitstops zijn een van de hoogtepunten van de races, het team moet perfect op elkaar ingespeeld zijn, want tijdens deze stops kunnen kostbare seconden worden gewonnen of verloren. Een 24 uurs race is niet alleen dodelijk vermoeiend voor de coureurs, ook de machine en de monteurs krijgen veel te voorduren. Op zaterdagochtend beginnen de teams al met het voorbereiden van de motor, waarna de race meestal om 15:00 uur "s middags begint met de legendarische Le Mans start. Hierbij rennen de coureurs van de ene kant van de baan naar de andere, waar hun motoren klaar staan. Dan is het een kwestie van zo snel mogelijk weg komen tussen de dertig tot veertig andere coureurs zonder deze te raken. Bijna 40 uur later, na de finish van de race, begint voor de leden een rust periode. Tussendoor zullen er momenten van rust zijn, maar op een plastic stoeltje in de pitstraat slapen is geen succes. Daarnaast kunnen de monteurs op elk moment wakker worden gemaakt om binnen enkele seconden paraat te staan om een coureur of de motor van het team te helpen. Ook midden in de nacht vinden er namelijk pitstops plaats. Het kan echter ook gebeuren dat een coureur valt of motorpecht heeft, ook dan zal de pitcrew direct in actie moeten komen.

Een pitstop tijdens de Assen500 in 2004

Belangrijke regels bij problemen is dat de motor na een valpartij nooit mag worden vervangen door een eventueel aanwezige reservemotor en ook het motorblok mag niet worden vervangen. Mocht een coureur vallen en kan hij door de beschadigingen aan zijn motor niet verder rijden, dan zal hij op eigen kracht de motor naar de pits moeten duwen. Vanzelfsprekend mag de coureur alleen met de rijrichting mee lopen en het circuit niet op eigen initiatief oversteken. Dit kan in enkele gevallen een wandeltocht betekenen van kilometers lang. Pas aan het begin van de pitstraat mogen monteurs deze klus van de coureur overnemen. Laat de coureur de motor in de steek, dan is de race voorbij en wordt het team uitgesloten van deze race. Ook een eventuele reserve motor mag niet in actie komen. Al met al is de Endurance een van de meest onbekende, maar gelijk ook een van de meest interessante raceklassen binnen de motorracerij. Dit seizoen zal Motorfreaks het WK Endurance en de Master of Endurance op de voet volgen, mede met behulp van het Eurosport Benelux team. Ook zullen RTL5 en Eurosport uitgebreide samenvattingen geven van de races om het WK Endurance en zal Eurosport per race om de Master of Endurance maar liefst zes uur live verslag doen van de races. Meer informatie over het WK Endurance kunt u vinden op:

http://www.worldendurance.co.uk/