Zoeken

Voorbeschouwing WK Endurance 2005

Pagina 2

22 maart 2005
Inhoudsopgave
Voorbeschouwing WK Endurance 2005
Pagina 2
Pagina 3
Pagina 4
Pagina 5

De diverse klassen

In de Endurance racerij doen vier verschillende klassen mee. De Superbike, Superstock, Superproductie en de Prototype. We zullen de verschillen tussen deze klassen aan u uitleggen. Superbike Motoren in deze klasse zijn gebaseerd op normalen wegmotoren die beschikbaar moeten zijn voor verkoop aan het publiek. Toch zijn dit motoren die enorm zijn getuned en afgesteld tot pure racers. Alleen het frame, de carter, cilinders en de cilinderkoppen van de originele motor moeten worden gebruikt. Verder mogen bijna alle onderdelen worden vervangen en mogen er aanpassingen worden gedaan aan het frame en de cilinderkoppen. Ook mogen aanpassingen worden gedaan aan wielen en remmen om pitstops makkelijker te maken en wordt elke motor uitgerust met een werkend voor- en achterlicht. In deze Superbike klasse doen eigenlijk alle merken motoren mee. Vooral de Japanse merken als Yamaha en Suzuki zijn goed vertegenwoordigd. Dit komt natuurlijk omdat de grote merken daar zijn gevestigd, maar ook omdat de Endurance racerij daar veel populairder is dan in Europa. Superstock Deze machines komen erg in de buurt van standaard wegmotoren met een minimum aan aanpassingen toegestaan. Motorblokken mogen niet worden getuned, alleen brandstof injectie en de carburateurs mogen worden aangepast, ook mogen kleine aanpassingen worden gedaan aan de cilinderkop. Het luchtfilter mag vervangen worden, de koppeling wat robuuster en de gearing mag worden aangepast. Slechts enkele aanpassingen aan het frame zijn toegestaan. Zo mag een stuurdemper worden geplaatst, schokbrekers mogen worden vervangen en de benzine tank mag worden aangepast zodat het tanken sneller kan gaan. Voor de rest moet de motor standaard blijven van bekabeling tot stepjes. Superproductie De Superproductie vult eigenlijk het gat tussen de Superbike en de Superstock. Motorblokken mogen niet worden getuned op de aanpassingen na die ook voor de Superstock gelden, maar het frame en de ophanging mag worden en aangepast bodywork mag geplaatst worden. Ook de aanpassingen aan wielen en remmen mogen worden gedaan om pitstops sneller te doen verlopen. In 2002 en 2003 bleken de Superproductie motoren toonaangevend in het WK Endurance. De combinatie tussen betrouwbaarheid en de aanpassingen aan de motoren bleek onverslaanbaar. In 2004 veranderde dit toen zwaardere motoren werden toegelaten in de Superbike klasse. Prototype Prototype motoren vallen eigenlijk in geen van boven genoemde categoriën, maar mogen wel mee doen met WK evenementen. Deze klasse bevat motoren die niet zijn gehomologeerd voor het kampioenschap, dit heeft te maken met het aantal machines dat is gebouwd en verkocht, of ze zijn dermate aangepast dat ze buiten de regels vallen. Vanaf de jaren "80 zijn veel van deze prototypes geintroduceerd tijdens de 8 uur van Suzuka, in 2004 zagen we talloze prototypes voorbij flitsen. Zo reden BMW, Buell, Triumph, MZ, Moto Guzzi en zelfs KTM allen een race mee voor het WK Endurance.

KTM was vorig jaar deelnemer in de prototype klasse