Zoeken

Yamaha R1 streetfighter uit Californië. Yes we can!

Girder als kunstwerk

26 november 2008
Inhoudsopgave
Yamaha R1 streetfighter uit Californië. Yes we can!
Girder als kunstwerk

r1fighter_9.jpgHet concept van Jason’s R1 begint bij een standaard 2005 R1. Zijn visie is een  een minimalistische motor te maken die kracht en mechanische functionaliteit uitademd. 100% mechaniek, zonder franje. Een van de dingen aan het ontwerp die het eerst in het oog springen is de Girder voorvork die de standaard voorvork heeft vervangen.

Hierbij zijn de originele waardes van de naloop en de balhoofdshoek bewaard gebleven. De totale wielbasis is slechts 1,2 cm groter dan bij de originele bekuipte R1. Het voordeel van de Girder is volgens Jason de anti-dive karakteristiek en het stabiele gevoel in bochten zonder makkelijk van de wijs te worden gebracht door slecht wegdek. Het nadeel is echter dat de gewonnen stabiliteit de wendbaarheid van de motor geen goed doet waardoor snel van zij naar zij sturen moeilijker is wat uiteraard lastig is in snelle bochtencombinaties. Volgens Jason is dit echter een kwestie van wennen en als je de Girder ‘door hebt’ kun je er volgens hem goed mee knallen. 

Voor de liefhebbers: Jason heeft het freesproces van de Girder op youtube gezet. Meer film? klik hier en hier.

De zelf gefabriceerde Girder is natuurlijk niet het enige wat opvalt aan de herboren R1. Motorisch is er echter niks veranderd. Het korte

r1fighter_7.jpg

uitlaatje is dan ook puur voor de show (en het geluid). Het standaard vermogen van 180 pk is alles wat Jason zegt nodig te hebben en aan te kunnen. Hij heeft meer aandacht besteed aan het uiterlijk van de fighter. Dit is natuurlijk terug te zien aan de Girder, maar bijv. ook aan de zelfgemaakte wielen die door het opmerkelijke design van de motor misschien niet als eerste opvallen, maar duidelijk niet standaard zijn. In het licht van minimalisme zijn de wielen misschien iets te veel van het goede, maar goed, het blijven toch Amerikanen…

De aluminium gefreesde wielen zijn geheel zelf gefabriceerd en bestaan uit drie delen, namelijk de velg en twee interne delen die samen de spaken vormen.

r1fighter_2.jpgDe R1 van Jason Rodman is naast een protest of reactie op de overbekende Amerikaanse custom motoren een oefening in mechaniek en design. En wat ons betreft een geslaagde. Naast dat het het leuk is om ook uit het land van stars&stripes eens iets anders te zien dan de zoveelste gecumstomisde Harley V-twin is de uitgeklede R1 een uitdagend antwoord op de overheersende custom trend die we onderhand wel kennen. Daarom hopen we dat Jason het niet laat bij deze R1, wie weet ziet Discovery channel dan ook in dat het tijd is voor change! Voor meer info: r1engineering.com

r1fighter_4.jpg