Zoeken

Vee Two Ritorno: evolutie van de Ducati Koningsasser

Unfinished Business

9 april 2015
Ducati’s allereerste Desmo V-Twin motorblok was het luchtgekoelde SOHC Koningsasser ontwerp dat in haar debuut in de 1972 Imola 200 Paul Smart de overwinning bracht, evenals Mike Hailwood tijdens zijn legendarische comeback in de 1978 Isle of Man TT. Vervangen door het tandriem aangedreven SOHC Pantah motorblok werd de productie in het begin van de jaren ’80 gestaakt en zijn voor de duizenden Koningsassers die Ducati heeft gebouwd de onderdelen langzaam maar zeker opgedroogd.
Inhoudsopgave
Vee Two Ritorno: evolutie van de Ducati Koningsasser
Back to life

Vee Two_Brook_Henry_Andrew_Cathcart_01

Tot nu, want ’s werelds toonaangevende Koningsasser specialist , het in Nannup, Australië gevestigde Vee Two heeft dit probleem aangepakt door een compleet nieuw luchtgekoeld Koningsasser V-Twin motorblok te ontwikkelen: de Vee Two Ritorno. Het nieuwe motorblok werd op 4 april door Vee Two eigenaar Brook Henry en General Manager Andrew Cathcart tijdens het jaarlijkse Broadford Bike Bonanza Historic Bike Festival onthuld. En om te laten zien dat het prototype bijna gereed voor productie is werd het motorblok daarbij ettelijke keren gestart.

Tekst & Fotografie: Alan Cathcart