Piaggio MP3 Hybrid: revolutie op motorgebied
Puur elektrisch
Inhoudsopgave |
---|
Piaggio MP3 Hybrid: revolutie op motorgebied |
Twee aandrijfunits gecombineerd |
Puur elektrisch |
Technische gegevens |
Puur elektrisch
De technologie in de Piaggio MP3 Hybrid gaat veel verder dan een regulier hybridesysteem. Waar andere scooters moeten stoppen, blijft de MP3 Hybrid vrolijk en stil doorrijden, omdat hij ook alleen op elektrisch vermogen kan rijden. Door eenvoudigweg de knop op de handlebar in te drukken wordt de benzinemotor uitgeschakeld en transformeert de MP3 Hybrid in een compleet nul-emissie elektroscooter die op plaatsen kan komen die verboden zijn voor voertuigen met enkel een conventionele verbrandingsmotor. Een nieuwe druk op de knop zorgt voor een grotere actieradius: de brandstofmotor wordt weer tot leven gewekt en herpakt zijn rol als de primaire aandrijfunit voor de scooter, waarbij hij tijdens het rijden in vrij toegankelijke gebieden tegelijkertijd de batterijen weer oplaadt.
De elektromotor van de Piaggio MP3 Hybrid functioneert trouwens ook als een ultrastille achteruitversnelling, om parkeren en manoeuvreren op nauwe plekken te vergemakkelijken. Bij het vertragen en afremmen regenereert het managementsysteem energie en slaat die op in de batterij; energie die in normale voertuigen verloren gaat.
Technologie met een druk op de knop
Naast de reguliere, bekende bedieningselementen beschikt de Piaggio MP3 Hybrid over een speciale keuzeknop waarmee de bestuurder kan kiezen uit vier rijmodi: twee hybridestanden en twee elektrische modi (waaronder de achteruit). De hybridestanden Hybrid Charge (voor maximale batterijprestaties) en Hybrid Power (voor maximale acceleratieprestaties) bieden de bestuurder de keuze uit een optimaal verbruik en een langere batterijcapaciteit, of maximale prestaties. In de volledig elektrische stand doet de Hybrid zijn werk fluisterstil en met nul emissies. Zelfs rijdend kan de bestuurder schakelen tussen de elektrische en hybride modus, door de ‘Hy Tech’ knop twee seconden ingedrukt te houden en te kiezen voor de gewenste modus.
Plug-in technologie
Het batterijpakket van de MP3 Hybrid is weggestopt in het compartiment onder de buddy, waar nog steeds voldoende ruimte beschikbaar blijft voor een helm en andere zaken. Een indicator op het dashboard houdt de bestuurder op de hoogte van het nog resterende energieniveau in de batterijen.
Eenmaal in de garage voorziet de plug-in technologie in de mogelijkheid om de batterijen met een normale stroomkabel via het stopcontact op te laden met gebruik van de geïntegreerde acculader. Dat beperkt de kosten nog verder, omdat elektriciteit als energievorm een stuk goedkoper is dan benzine. De volledige oplaadcyclus vergt ongeveer drie uur, hoewel 85% van de capaciteit al na slechts twee uur beschikbaar is.
Uiterlijk wijkt de Piaggio MP3 Hybrid van de bekende versie af dankzij diverse details en functionele elementen die enkel voorbehouden zijn aan deze uitvoering. Een voorbeeld daarvan is het afwijkende transmissiehuis, waarin tevens de elektromotor is gehuisvest. De exclusieve parelwitte kleur wordt versterkt door de tweekleurige buddy, die plaats en comfort genoeg biedt aan de bestuurder én een duopassagier.
Het instrumentarium van de Hybrid is uitgebreid met een indicatielampje voor de batterijlading, terwijl het waarschuwingslampje voor de alarmlichten, de knop voor de on-board computer en het indicatielampje voor het opladen van de batterijen via het stroomnet in het midden van het instrumentarium zijn geplaatst. Twee nieuwe knoppen zijn toegevoegd aan de bekende bedieningselementen: links zit de knop voor de nieuwe claxon, die erg belangrijk is om andere weggebruikers te waarschuwen wanneer de MP3 Hybrid in druk verkeer in de elektrische modus rijdt. Aan de rechterkant bevindt zich de ‘Hy Tech’ knop voor het inschakelen van de vier verschillende rijstanden.
Richtprijs onder de 10.000 euro
Wat veiligheid, uitrusting en rijplezier betreft beschikt de nieuwe Piaggio MP3 Hybrid verder over alle eigenschappen en kwaliteiten als de overige uitvoeringen binnen de MP3-familie. Een exacte verkoopprijs is nog niet bekend, maar Piaggio Benelux hoopt de prijs van de MP3 Hybrid in ons land onder de tienduizend euro te kunnen houden.