Zoeken

Piaggio MP3 Hybrid: revolutie op motorgebied

Groene stroom

27 juli 2009
Piaggio heeft recent de splinternieuwe MP3 Hybrid gepresenteerd, de eerste hybride scooter in de wereld en een voertuig dat het in zich heeft om de mobiliteit in de stad revolutionair te veranderen.

De MP3 Hybrid is niet zomaar een scooter met twee aandrijfunits, maar een zeer geavanceerd voertuig die de voordelen van een conventionele verbrandingsmotor met zeer lage emissies en een ‘zero-emissie’ elektromotor combineert in één geïntegreerd, ‘groen’ geheel.

Piaggio_MP3_Hybrid_1.jpg

De MP3 Hybrid is voorzien van unieke technologie en is het eerste voertuig in de gehele automotive sector dat gebruik maakt van lithium ion batterijen die ook door de MP3 zelf kunnen worden opgeladen. Piaggio_MP3_Hybrid_10.jpgDe Piaggio MP3 Hybrid beperkt zowel het brandstofverbruik als de uitstoot van CO2 met meer dan 50%. Met de MP3 Hybrid maakt Piaggio hybridetechnologie toegankelijk voor iedereen en hoeven kopers niet langer een afweging te maken tussen prestaties en ‘groen rijden’ en tussen een voertuig voor in het drukke stadsverkeer of voor langere trips, zelfs buiten de stadsgrenzen.

De MP3 Hybrid wordt aangedreven door een revolutionair hybride aandrijfsysteem dat door de Piaggio Groep als eerste is ontwikkeld voor een gemotoriseerde tweewieler en dat de voordelen van een benzinemotor met die van een elektromotor combineert. De hybridetechnologie biedt niet alleen maar de keuze uit twee afzonderlijke motorunits, maar integreert ze bovendien tot een geavanceerd, gecombineerd systeem door het vermogen van de verbrandingsmotor te koppelen aan de buitengewone milieuvoordelen die de elektromotor biedt.

Twee aandrijfunits gecombineerd

Piaggio_MP3_Hybrid_6.jpg

De Piaggio MP3 Hybrid beschikt over een parallel hybride aandrijfsysteem waarbij de verbrandingsmotor en de elektromotor mechanisch en elektronisch met elkaar in verbinding staan en die tegelijkertijd in perfecte synergie vermogen naar het achterwiel sturen. De verbrandingsmotor is in dit geval een conventionele 4-takt benzinemotor die garant staat voor uitstekende prestaties, lage emissies en een groot praktisch bereik. Een automatische CVT-versnellingsbak, een elektrische starter en de innovatieve, elektronisch gestuurde Ride-by-Wire gashendel, die voor het eerst op een scooter wordt toegepast, zorgen voor pittige prestaties en een praktische bruikbaarheid die kopers zowel in als buiten de stad van een motorscooter mogen verwachten. Piaggio_MP3_Hybrid_8.jpgNaast de dynamische prestaties zorgt de verbrandingsmotor tijdens het rijden tevens voor het opladen van de batterijen die verantwoordelijk zijn voor het aansturen van het elektronische hart van de MP3 Hybrid.

Snelle acceleratie
Hierbij blijft de samenwerking tussen de twee krachtbronnen echter niet. Wanneer de bestuurder extra vermogen vraagt voor een snelle (tussen)acceleratie, schakelt de elektromotor bij, waarbij hij samen met de benzinemotor voor een extra prestatie ‘boost’ tot zelfs 85% zorgt. Vooral vanuit stilstand is de acceleratie veel sneller en directer, wat vooral in de stad uitstekend van pas komt.

Dankzij het ‘Ride-by-Wire’ besturingssysteem voor de gasklep bepaalt de on-board elektronica (VMS – Vehicle Management System) hoeveel vermogen er van de benzine- en elektromotor gegenereerd moet worden om zowel de prestaties als het brandstofverbruik onder alle omstandigheden optimaal te houden.

Ongekende verbuik- en emissiewaarden
Deze samenwerking tussen de twee aandrijfunits, die mogelijk werd dankzij een geïntegreerd elektronisch motormanagementsysteem, zorgt niet alleen voor betere prestaties, maar dringt ook het brandstofverbruik in grote mate terug. De Piaggio MP3 Hybrid legt tot 60 kilometer af op een liter brandstof, vergeleken met 26 kilometer voor een reguliere benzinescooter, en noteert een CO2-uitstoot van slechts 40 g/km vergeleken met 90 g/km voor een scooter met enkel een conventionele verbrandingsmotor. Deze cijfers voor de MP3 zijn gebaseerd op een gebruik waarbij 65% van de tijd in de hybridemodus wordt gereden en 35% in de elektrische stand.

Piaggio_MP3_Hybrid_3.jpg

Puur elektrisch

Piaggio_MP3_Hybrid_4.jpg

De technologie in de Piaggio MP3 Hybrid gaat veel verder dan een regulier hybridesysteem. Waar andere scooters moeten stoppen, blijft de MP3 Hybrid vrolijk en stil doorrijden, omdat hij ook alleen op elektrisch vermogen kan rijden. Door eenvoudigweg de knop op de handlebar in te drukken wordt de benzinemotor uitgeschakeld en transformeert de MP3 Hybrid in een compleet nul-emissie elektroscooter die op plaatsen kan komen die verboden zijn voor voertuigen met enkel een conventionele verbrandingsmotor. Piaggio_MP3_Hybrid_11.jpgEen nieuwe druk op de knop zorgt voor een grotere actieradius: de brandstofmotor wordt weer tot leven gewekt en herpakt zijn rol als de primaire aandrijfunit voor de scooter, waarbij hij tijdens het rijden in vrij toegankelijke gebieden tegelijkertijd de batterijen weer oplaadt.
De elektromotor van de Piaggio MP3 Hybrid functioneert trouwens ook als een ultrastille achteruitversnelling, om parkeren en manoeuvreren op nauwe plekken te vergemakkelijken. Bij het vertragen en afremmen regenereert het managementsysteem energie en slaat die op in de batterij; energie die in normale voertuigen verloren gaat.

Technologie met een druk op de knop
Naast de reguliere, bekende bedieningselementen beschikt de Piaggio MP3 Hybrid over een speciale keuzeknop waarmee de bestuurder kan kiezen uit vier rijmodi: twee hybridestanden en twee elektrische modi (waaronder de achteruit). De hybridestanden Hybrid Charge (voor maximale batterijprestaties) en Hybrid Power (voor maximale acceleratieprestaties) bieden de bestuurder de keuze uit een optimaal verbruik en een langere batterijcapaciteit, of maximale prestaties. In de volledig elektrische stand doet de Hybrid zijn werk fluisterstil en met nul emissies. Piaggio_MP3_Hybrid_5.jpgZelfs rijdend kan de bestuurder schakelen tussen de elektrische en hybride modus, door de ‘Hy Tech’ knop twee seconden ingedrukt te houden en te kiezen voor de gewenste modus.

Plug-in technologie
Het batterijpakket van de MP3 Hybrid is weggestopt in het compartiment onder de buddy, waar nog steeds voldoende ruimte beschikbaar blijft voor een helm en andere zaken. Een indicator op het dashboard houdt de bestuurder op de hoogte van het nog resterende energieniveau in de batterijen.
Eenmaal in de garage voorziet de plug-in technologie in de mogelijkheid om de batterijen met een normale stroomkabel via het stopcontact op te laden met gebruik van de geïntegreerde acculader. Dat beperkt de kosten nog verder, omdat elektriciteit als energievorm een stuk goedkoper is dan benzine. De volledige oplaadcyclus vergt ongeveer drie uur, hoewel 85% van de capaciteit al na slechts twee uur beschikbaar is.

Uiterlijk wijkt de Piaggio MP3 Hybrid van de bekende versie af dankzij diverse details en functionele elementen die enkel voorbehouden zijn aan deze uitvoering. Een voorbeeld daarvan is het afwijkende transmissiehuis, waarin tevens de Piaggio_MP3_Hybrid_7.jpgelektromotor is gehuisvest. De exclusieve parelwitte kleur wordt versterkt door de tweekleurige buddy, die plaats en comfort genoeg biedt aan de bestuurder én een duopassagier.

Het instrumentarium van de Hybrid is uitgebreid met een indicatielampje voor de batterijlading, terwijl het waarschuwingslampje voor de alarmlichten, de knop voor de on-board computer en het indicatielampje voor het opladen van de batterijen via het stroomnet in het midden van het instrumentarium zijn geplaatst. Twee nieuwe knoppen zijn toegevoegd aan de bekende bedieningselementen: links zit de knop voor de nieuwe claxon, die erg belangrijk is om andere weggebruikers te waarschuwen wanneer de MP3 Hybrid in druk verkeer in de elektrische modus rijdt. Aan de rechterkant bevindt zich de ‘Hy Tech’ knop voor het inschakelen van de vier verschillende rijstanden.

Piaggio_MP3_Hybrid_9.jpg

Richtprijs onder de 10.000 euro
Wat veiligheid, uitrusting en rijplezier betreft beschikt de nieuwe Piaggio MP3 Hybrid verder over alle eigenschappen en kwaliteiten als de overige uitvoeringen binnen de MP3-familie. Een exacte verkoopprijs is nog niet bekend, maar Piaggio Benelux hoopt de prijs van de MP3 Hybrid in ons land onder de tienduizend euro te kunnen houden.

Technische gegevens

Piaggio_MP3_Hybrid_2.jpg

Merk/type Piaggio MP3 Hybrid
Cilinderinhoud verbrandingsmotor 124 cc
Boring x slag 57 x 48,6 mm
Thermodynamische cyclus Otto cyclus - 4-takt
Klepbediening Enkele bovenliggende nokkenas, vier kleppen
Koeling Vloeistof
Vermogen hybride aandrijving 11 kW (15 pk) bij 8.500 tpm
Koppel hybride aandrijving 16 Nm bij 3.000 tpm
Elektromotor Synchrone permanente magnetische motor
Stroomvoorziening Driefasestroom
Aansturing elektromotor Digitaal gestuurde omvormer
Koeling elektromotor Lucht
Vermogen elektromotor 2,6 kW (3,5 pk)
Koppel elektromotor 15 Nm
Rijstanden 4 modi: 2 hybride, 2 elektrischj (inclusief achteruit)
Standen opladen batterijen Tijdens het remmen en vertragen in beweging, en oplaadstand (oplader is geïntegreerd in de on-board elektronica
Batterijen Lithium ion batterijen
Transmissie CVT
Aansturing motor Ride-by-Wire met gesloten brandstofinjectie regelsysteem
Uitlaatsysteem Katalysator
Chassis Dubbel subframe in hoogwaardig stalen buizenframe
Voorwielophanging Kantelend paralellogram met vier aluminium draagarmen voor twee stuurassen. Vrijdragende fusees op ophangingsverbindingen
Achterwielophanging Twee dubbele hydraulische schokdempers met voorgespannen veren.
Remmen voor Twee 240 mm Ø RVS schijven en zwevend remzadel met twee 30 mm Ø zuigers
Remmen achter 240 mm Ø RVS schijf en remzadel met horizontaal tegengesteld geplaatste 30 mm Ø zuigers
Velgen voor Aluminium 12" x 3.00
Velg achter Aluminium 14" x 3.75
Voorband Tubeless 120/70-12"
Achterband Tubeless 140/60-14"
Lengte/Breedte 2.140 mm / 760 mm
Wielbasis 1.490 mm
Zithoogte 780 mm
Inhoud brandstoftank 12 liter (inclusief 1.8-liter reserve)
Brandstofverbruik (2/3 van cyclus in hybride stand - 1/3 in elektrische stand) 60 km/l
CO2 emissies (2/3 van cyclus in Hybride stand - 1/3 in elektrische stand) 40 g/km
Emissienorm Euro3