Zoeken

Nader bekeken: Yamaha 2015 YZF-R1

Nieuwe elektronica

22 november 2014
Inhoudsopgave
Nader bekeken: Yamaha 2015 YZF-R1
Alleen de naam is nog hetzelfde
Nieuw crossplane motorblok
Nieuwe Looks
Nieuwe elektronica
Technische gegevens

Yamaha 2015 YZF-R1

We zeiden het al, wil je anno 2015 nog serieus genomen worden in de sterke supersport concurrentiestrijd, dan is een uitgebreid elektronicapakket een must. Enerzijds om de 200 pk motoren rijdbaar te houden en anderzijds om elkaar af te bluffen aan de toog van de lokale kroeg. Zo kun je als eigenaar van een 2015 YZF-R1 je vrienden overbluffen met het feit dat je motor van een 6-assige Inertial Measurement Unit (IMU) is voorzien, een volgens Yamaha zeer geavanceerd systeem dat voor het eerst op een motor is toegepast. HYamaha 2015 YZF-R1et exclusief voor de R1 ontworpen systeem bestaat uit drie gyro sensoren die alle de pitch, roll en yaw (termen uit de luchtvaart technologie die de exacte beweging van een voertuig weergeven) meten, evenals drie g-kracht sensoren die data doorgeven voor wat betreft de voorwaarts/achterwaarts en links/rechts beweging en de op/neer acceleratie van de fiets.

Door al deze sensoren wordt maar liefst 125 keer per seconde data doorgegeven aan de IMU, die al deze data analyseert en daardoor in staat is om de positie en het gedrag van de R1 te bepalen. De data wordt vervolgens via een CAN systeem naar de ECU gestuurd die daarop de elektronica van de R1 aanstuurt. Het bijzondere aan de 6-assige IMU is volgens Yamaha niet dat benzine-injectie, ontsteking en gasklepopening kan worden aangestuurd, maar de manier waarop dat gebeurt. Het heeft Yamaha in staat gesteld om MotoGP technologie toe te passen, zoals het hellingshoek afhankelijke Slide Control System (SCS) en Traction Control System (TCS).

SCS – Driftcontrole
Amper twee jaar geleden nadat het voor het eerst bij de YZR-M1 MotoGP racer is toegepast heeft Yamaha deze technologie voor een straatlegale supersport beschikbaar gemaakt. Door gebruikmaking van de data van de nieuwe 6-assige IMU is het gepatenteerde SCS systeem in staat de zijwaartse beweging van het achterwiel te beperken. Zodra een slide wordt gedetecteerd wordt het koppel van de motor aangepast, uiteraard afhankelijk van de hellingshoek die op dat moment wordt gehaald.

LIF – Wheelie controle
Het derde wapen van de R1 elektronica is het LIFt controle systeem (LIF), dat is ontwikkeld om de wheelie-neiging onder stevige acceleratie te onderdrukken. Ook dit systeem is mogelijk gemaakt door de installatie van de 6-assige IMU. Net zoals de TCS en SCS kan ook de mate van LIF worden ingesteld.

LCS – Launch controle
Toen Aprilia het vier jaar geleden introduceerde dacht iedereen nog ‘wat moet je ermee’, maar anno 2015 behoort het bijna tot de standaard uitrusting van elke supersport; launch control, ofwel een procedure die het mogelijk maakt om bij het doven van het licht volgas weg te sprinten. Bij het Yamaha LCS wordt het toerental tot 10.000 toeren beperkt en wordt informatie van de TCS en LIF systemen gebruikt om het beschikbare koppel aan te passen.

QSS – Quickshifter
Geen hypermodern systeem dat ook terugschakelen zonder koppeling mogelijk maakt, maar een gewone traditionele quickshifter die aan de ECU is gekoppeld, waardoor je volgas en zonder koppeling kunt opschakelen.

PWR – Rijmodi
De nieuw ontwikkelde Power rijmodi (PWR) is een verfijning van het Yamaha D-Mode systeem, waarbij uit 4 verschillende rijmodi kan worden geselecteerd. Elk van de vier modi heeft zijn eigen setting voor wat betreft de gasklepopening en de stand van het gas.

YRC – Yamaha Ride Control System
Omdat de 2015 YZF-R1 nu wel heel erg veel elektronische varianten heeft, heeft Yamaha het je gemakkelijk gemaakt door alvast 4 presets te bieden die via het YRC met een simpele druk op een knop (jaja..) oproepbaar zijn. En mocht er geen setting naar je grieven bij zijn, deze kunnen uiteraard ook nog eens naar eigen geur en smaak worden aangepast.

YZF-R1M

Yamaha 2015 YZF-R1M

Naast de standaard R1 heeft Yamaha ook nog een R1M uitgebracht, die op gebied van elektronica de lat nog een tikkie hoger heeft gelegd. Naast carbon kuipwerk en high-spec Bridgestone banden is de R1M voorzien van Öhlins elektronisch instelbare vering, die uiteraard op basis van data uit de IMU de vering continue af kan stellen. Kan, want naast ‘automatisch’ kan het door Yamaha genoemde ERS ook op ‘handmatig’ worden gezet. Bij beide opties kun je kiezen uit drie verschillende settings. Daarnaast is de R1M van een CCU Comminicatie Control Unit met ingebouwde GPS module voorzien, een gebruiksvriendelijke interface die je in staat stelt om een waslijst aan data op te nemen, waaronder rondetijden, snelheid, gasstand, GPS tracking en hellingshoek.

Yamaha 2015 YZF-R1M