Zoeken

Nader bekeken: Ducati Scrambler 1100

Er is meer

5 november 2017

Natuurlijk heeft de Scrambler méér. Hij is nieuwer, groter, dus dat staat gelijk aan meer. Meer vermogen, maar ook meer techniek. Twee remschijven, dikkere vering, alles wat Ducati gewoon is. Dat betekent ook dat de motor iets minder basic is dan de 800, wat toch wel een beetje z’n charme was. Maar je kunt er ook gewoon op stappen en wegrijden. We hebben ride by wire! Weg met de klassieke kabel, dat wordt een subtiel draadje, samen met de andere functies van de rechter stuurhelft. En tractiecontrole betekent vaak een heel nieuwe lijst met mogelijkheden. Zo ook op de Scrambler 1100, die dus ‘als eerste in z’n klasse’ wordt uitgerust met tractiecontrole. Speciaal ontwikkeld voor de Scrambler, instelbaar in vier standen en bovendien ook uitschakelbaar. Daarnaast komt de Scrambler ook meteen met drie rijmodi: Active, Journey en City. Leuke nieuwe namen voor bekende functies: in Active en Journey heb je de volle 86 pk, in City wordt dat afgeroomd tot 75 pk (hetzelfde als de Scrambler 800). Active kent daarbij een iets actievere gasrespons, Dus ik rijdt die tunnel door en...voor inderdaad ‘actiever’ rijden.

Maar wat nog leuker is: er zit niet zomaar ABS op, maar een nieuwe variant op bochten-ABS. Hoe dat precies werkt proberen we zo snel mogelijk uit te vinden, want er staat nergens melding van een IMU, die kan registreren of je in de bocht ligt of niet. Bovendien is het ABS niet uitschakelbaar, wat toch wel opvallend is.

Al die nieuwe features moeten ook bediend en geselecteerd kunnen worden, dus treffen we ook nieuwe schakelaars op het stuur aan. Deze zijn heel ingetogen gehouden, om aan de styling van de Scrambler niet te veel inbreuk te doen. Je zult dus wel rekening moeten houden met een dubbele functie van een knop, maar het is wel een stuk beter dan de situatie zoals die sinds de Streetfighter 1100 was.

Om alle informatie te kunnen tonen is ook het display uitgebreid. Omdat het niet allemaal zou passen in de enkele digitale cirkel zoals op de Scrambler 800, is een klein ovaal toegevoegd. Nu heb je zicht op de toeren die nog wel in de oude stijl langs de rand van de cirkel worden getoond, een dubbele tripmeter, benzineniveau, gekozen rijmodus, stand van de tractiecontrole, de optionele verwarmde handvaten (verkrijgbaar als accessoire) en tijd en buitentemperatuur. De snelheidsindicatie, versnellingsindicator en zijstandaardverklikker zijn verhuisd naar het kleine ovaal.

Het nieuwe blok is eh… nieuw. Wel gebaseerd op het blok van de Monster 1100, maar nu uiteraard stiekem toch gewoon Euro4. Verder is er een milde mate van tuning toegepast om het blok nog soepeler te laten lopen. Wat ook leuk is: er is gebruik gemaakt van één enkele (55mm) Throttlebody met twee injectors ná de vlinderkleppen. Samen met de ruime airbox zorgt dit voor een vloeiende vermogensafgifte. De dubbele bougie setup en secundair luchtsysteem zorgen voor de rest.

De klepoverlap is bepaald op 16 graden, meer dan de bekende 11 van de Testastretta, maar we hebben nu ook maar twee kleppen. Bij elkaar kom je dan op 86 pk bij 7500 tpm en 88.4 Nm bij 4750 tpm. Daarna gaat het vermogen door een zesversnellingsbak, gekoppeld aan een slipkoppeling. De uitlaat komt misschien bekend voor, dat is een kleine stijlovername van de Monster 1100 zoals we die nog kennen. Een primaire demper hangt onder het blok, twee einddempers hangen aan weerszijden.

Het frame is vanzelfsprekend nieuw, met een aluminium subframe. Dit maakt het voor de klant of custombouwer een stuk eenvoudiger de motor te verbouwen. Ook de geometrie is net iets anders dan de Scrambler 800, het stuur is iets verder naar voren en lager. De vorkpoten staan net iets breder uit elkaar, zodat er aan wendbaarheid niks te wensen overblijft. Maar wat het nog veel mooier maakt: er komt ook een Sportversie met, je raadt het al, Öhlins voor en achter. De standaard Scrambler en Scrambler Special hebben Kayaba. De Sport heeft 45mm upside down en een achterschokbreker met instelbare veervoorspanning en uitgaande demping. Voor en achter heb je 150mm veerweg, zodat je toch ook van de weg af kunt. Onderaan vinden we nu twee schijven in het voorwiel in plaats van één, vastgegrepen door Brembo Monobloc vierzuigerklauwen.