Zoeken

Nader bekeken: Ducati Scrambler 1100

Een heel tof plan

5 november 2017
Hadden we dit kunnen verwachten? Misschien wel, misschien niet, maar feit blijft: Ducati komt met een Scrambler 1100. Ja, misschien ook wel logisch, dat er na het ongekende succes van de Scrambler die we kennen, een iets grotere, zwaardere uitvoering zou komen.

Het blok lag er immers al. En de consument is duidelijk nog lang niet klaar met luchtkoeling en relatief eenvoudige techniek (vergeleken met een Panigale of V4). Het was ook niet raar dat Ducati de luchtgekoelde Monster 797 weer opfriste, een jaar geleden. Luchtgekoelde twins horen bij Ducati, dus worden we blij met elke nieuwe ontwikkeling die de koelribben een nieuwe ronde geven.

De Scrambler 1100 dus. Klinkt niet alleen logisch, het klinkt ook gewoon als een heel tof plan. Nou was er niet snel behoefte aan meer vermogen bij de kleine Scrambler, ‘een beetje meer’ zat nog makkelijk in de marge. Bovendien is het niet alleen vermogen, maar ook het koppel wat toeneemt. Combineer dat met een uitlaat die tegenwoordig niet officieel meer kan en je hebt een ouderwetse Duc

waar je heel erg gelukkig van wordt (moet je alleen wel even wachten tot iemand zo’n uitlaat produceert, maar dat kan niet lang duren). Volgens Ducati zelf is het ook helemaal tijdsperk correct: de oude Scrambler was leverbaar in drie versies met cilinderinhoud van 250, 350 en 350cc, dat wordt nu vertaald naar 400, 800 en 1100cc. De Scrambler 1100 komt in drie uitvoeringen: standaard, Special en Sport, elk met z’n eigen kenmerkende features. Zo krijgt de Sport versie ook meteen een set Öhlins vering erbij.

Qua design is Ducati trouw gebleven aan het Scramblergevoel, maar heeft toch plaatsen gevonden om dat net wat aan te passen. De tank is zichtbaar anders, met net even anders gevormde zijpanelen. En de dubbele uitlaatdempers springen ook redelijk direct in het oog. Het zadel, verschillend op elke uitvoering, is wat dikker en massiever uitgevoerd dan de 800, voor meer comfort. In z’n geheel is de Scrambler 1100 net wat potiger dan de 800, wat gezien z’n plaatsing in de familie ook wel mag. Met de 1100 kies je duidelijk voor meer, in elk opzicht. Ook de koplamp is nieuw. Met hetzelfde algemene design als de Scrambler 800, is de lamp in detail toch net weer anders. Duidelijk zichtbaar is de X die in de lamp, achter het glas is geplaatst. Maar ook de LED verlichting rond de buitenste ring is anders en doet nu ook dienst als DRL.