Nader bekeken: BMW Concept 6
Cafe Racer Style
Inhoudsopgave |
---|
Nader bekeken: BMW Concept 6 |
De zescilinder herontdekt |
Cafe Racer Style |
Om het nieuwe revolutionaire zescilinder motorblok op passende wijze onder de aandacht te brengen kreeg het designteam de opdracht een spraakmakende creatie te ontwerpen. Het moest daarbij méér zijn dan slechts een poging een motor te ontwerpen die nog nooit was vertoond, het moest een ontwerp zijn dat de suprematie en dynamiek van de zescilinder zou onderstrepen. Werken aan de Concept 6 betekende voor de ontwerpers bij BMW dan ook focussen op technische functionaliteit en kwaliteit en, vooral, het emotionele element van mens en machine tot elkaar te brengen. Basisregel binnen het ontwerpteam was dat een motor niet alleen de wetten der functionaliteit moet volgen, maar ook in alle facetten emotie moet oproepen. In een notendop: de motor moest spraakmakend zijn.
Dat was precies de reden waarom het accent van de Concept 6 op de krachtige zescilinder als hart van de nieuwe machine lag. De lange voorkant en korte kont van het ontwerp, ontworpen in een mix van klassieke en moderne stijlelementen, moesten de fiets daarbij de uitstraling van een legendarische café racer geven. En daarin is men naar onze bescheiden mening zondermeer geslaagd. Bij BMW doen ze er zelfs nog een schepje bovenop, in de persmap wordt het design van de Concept 6 omschreven als een krachtige spierbundel met body elementen in het verlengde van de power unit, afgewerkt in speciaal platinum kleurstelling, die het motorblok vanuit elke hoek aanbiddelijk presenteren.
BMW mag met de concept 6 claimen de café racer heruitgevonden te hebben, zeker voor wat betreft de minimale stroomlijn met vloeiende neus/tank combinatie doet veel denken aan de Suzuki Katana, een icoon dat stamt uit de tijd dat zescilinders een
Afgekeken van de S1000RR: airducts die voor een aerodynamische luchtgeleiding moeten zorgen.
Geen contactsleutel meer, maar een vanuit de automotive overgenomen start/stop systeem.
Next generation digitaal display, inclusief navigatie en koppelmeter. opmars leken te maken enkele decennia geleden. Het door BMW genoemde Split Face, een stijlicoon dat BMW ook bij de S1000RR toepaste, werd over de uit carbon vervaardigde tank geplaatst en uit meerdere lagen opgebouwd, waarbij de aluminium buitenschaal in schril contrast moest staan met de witte tankcover. De LED koplamp, die in het verlengde doorloopt in het LED achterlicht, snijdt daarbij de Concept 6 als het ware in middendoor.
Qua rijwielgedeelte stond de K1300 serie model voor de Concept 6. Uiteraard werd het frame compleet nieuw ontworpen rondom de nieuwe zescilinder, maar dat is eigenlijk meteen het enige unieke. De vering van de Concept 6 is opgebouwd uit bestaande en bewezen elementen, en bieden wat dat betreft niets nieuws onder de zon. Het lichtgewicht aluminium frame werd voorzien van Duolever vering aan de voorzijde en paralever vering aan achterzijde. Ook de 17” gesmede wielen, die bij deze Concept 6 wel bijzonder fraai zijn uitgevoerd, werden al eerder door de Duitsers toegepast. Om het sportieve karakter van de fiets te onderstrepen werden zeszuiger remklauwen gemonteerd.
Ander designaspect dat het superieure karakter van de Concept 6 moest onderstrepen is het zeskamer uitlaatsysteem compleet met zijpijpen en de opvallend aanwezige, in platinum afgewerkte, inlaatkanalen. Van de ontwerp van de S1000RR Supersport werden aërodynamische aspecten als de twin-tipped motorspoiler en luchtgeleidingslementen overgenomen. Onderdelen die een brug moesten bouwen tussen functioneel en duidelijk zichtbare technologie enerzijds en het zachtaardige ontwerp van de body elementen anderzijds. Het compleet digitaal uitgevoerde display werd ook zo minimalistisch uitgevoerd, terwijl het toch de broodnodige informatie zou moeten vrijgeven. Een toerenteller kwam daarbij te vervallen, in plaats daarvan is uit het display de hoeveelheid beschikbare koppel af te lezen.
Het volledige team dat binnen BMW verantwoordelijk was voor de Concept 6. En dan zijn er nog mensen die zich afvragen waarom prototypes zoveel geld moeten kosten..
De Concept 6 mag – voorlopig – nog een concept zijn, volgens BMW zal binnen afzienbare tijd een eerste model op basis van dit ontwerp in productie worden genomen. Echter niet als Café Racer Icoon, maar in eerste instantie als vette tourbuffel die als ‘top of the range’ zal worden uitgebracht, waarna volgens BMW meerdere modellen zullen volgen.
Waaronder hopelijk ook een productieversie van deze Concept 6.
Meer foto's van de BMW Concept 6 zijn terug te vinden in onze wallpaper sectie .