Zoeken

Mash presenteert modelrange 2021

125cc - A1 Rijbewijs

15 juni 2021

Een hele belangrijke klasse voor Mash is de 125cc range. Dat heeft dan vooral betrekking op het buitenland, waar je soms al op je zestiende op zo’n kwartliter mag, en waar automobilisten van een wat meer “gevorderde jeugd” ermee mogen rijden zonder het A1-rijbewijs te halen. Of dat verstandig is voor de verkeersveiligheid, is iets waar je over kunt discussiëren, feit is wel dat het zeer goed is voor de handel. Een Franse motor in British Green, moet niet gekker wordenEn dat gaf Mash een vliegende start, toen ze in 2012 met de Seventy 125 kwamen, die ook nu in Euro 5 configuratie in het gamma zit. Deze heeft nog een luchtgekoeld tweeklepsblok en kost slechts 2995 euro. Van de Seventy is ook een “Dirt Track” uitvoering. 

Black en Britisch 125

Nieuw (-er) in gamma zijn de zwarte Black Seven 125 en de British Seven 125, waarvan de laatste in Britisch racing green wordt geleverd. Beide worden aangedreven door een nieuw, vloeistofgekoeld vierklepsblok dat in samenwerking met Hyosung werd ontwikkeld. Dit blok heeft een enkele bovenliggende nokkenas en wordt gevoed door een gasklephuis met elektronische Delphi injectie. Aan de krukas levert de eenpitter 11 kW (15 pk) @ 8750 tpm. De motor is voorzien van een LED-koplamp. Hij ziet er robuust uit, een beetje als een oude Engelse café-racer. Dat komt door de hoge tank, Wat is het toch jammer dat dat A1 hier niet echt van de grond komt. Rijdt echt superleuk. Alleen dat weer...die flinke uitsparingen voor de knieën heeft. Er gaat 14 liter in, daarachter is een comfortabele, lange buddyseat met een zithoogte 780mm. Dat is dus vrij laag, zodat je goed met de voeten bij de grond kunt. Rijdend zit je vrij rechtop met een stuur dat vrij hoog op de kroonplaten staat. Daarop staan ook twee klassiek ogende, ronde tellers. Het motorblok loopt mooi regelmatig en ronkt bescheiden de toeren in als je optrekt. Je moet vaak schakelen om een beetje vlot te rijden, de top ligt op 105 km/uur. De slechts 110 kg wegende motor stuurt verder lekker neutraal en licht en de enkele schijfrem heeft behoorlijk wat remkracht paraat. Die kracht wordt bewaakt door een ABS-systeem, waar veel 125cc concullega’s zijn voorzien van een goedkoper CBS. De Black en de British Seven kosten €4.199,-

X-Ride 125

Helemaal nieuw is de Mash X-Ride 125, die ook leverbaar is in 50cc- en 650cc-uitvoering. De aandrijving van de 125 geschiedt middels hetzelfde, vloeistofgekoelde 125cc-blok als de Sevens, maar de geometrie van het rijwielgedeelte is geheel anders. Hij wordt leverbaar met 18 inch achterwiel en 21 inch voorwiel en is leverbaar met 17 inch wielen. Wij reden met die laatste en die stuurde best goed. De zit is uiteraard veel rechterop, wat je iets meer macht geeft, het zadel voelt wel smal en hoog. Maar het geheel is goed in balans en het smalle, digitale dashboard is goed afleesbaar. De remmen zijn behoorlijk goed, de vering voelt ietwat stug maar geeft een goed wegcontact.