Zoeken

312.000 km met een GSX-R1000

Kilometervreter

2 februari 2023

 

Een gemiddelde van 42.545 km per jaar of 3,545 km per maand, dat is een prestatie op zich. Om dat zeven jaar en vier maanden lang te doen met één en dezelfde motorfiets, dat is helemaal bijzonder, zeker omdat de GSX-R1000 nou niet bepaald een bedaagde, laag belaste toerbuffel is, maar een high performance superbike die 183 pk uit 999cc weet te trekken. Maar André heeft daar geen moeite mee: “Het
De GSX-R, een icoon in het supersport segment. Meer dan 1 miljoen wereldwijd verkocht

Ziet er nog bijzonder strak uit

Tuurlijk, hier en daar wat slijtsporen, maar dat mag geen naam hebben na 311.900 kilometer. Schadevrije kilometers ook nog eens

Geen verkeerd uitzicht zo. Uitlaten zijn nog als nieuw, maar dat is vooral de Akra te danken die z'n beste tijd had gehad

311.900 kilometer, hoe vaak zou die as al zijn los geweest om nieuw rubber te monteren? Slijtage op de schetsplaten van de voetsteunen is voor de kilometerstand echt belachelijk weinig 
bevalt mij prima, ook na al deze kilometers wil ik nog steeds niets anders dan een GSX-R! Het rijden met mijn GSX-R vind ik gewoon ongelooflijk waanzinnig, en vooral gaaf, die acceleratie, de wendbaarheid, en de fun-factor! Het hoeft ook niet altijd super comfortabel te zijn om het naar je zin te hebben. De GSX-R is voor mij comfortabel genoeg om ook lange stukken te rijden. De GSX-R geeft ook een goede bescherming tegen regen en wind met het aangepaste flip-up ruitje, dus het weer maakte mij niet zo heel veel uit, elk weertype heeft zo zijn eigen charme om in te rijden.” 

Winter

“André rijdt dus ook in de winter door: “Bij de laatste servicebeurt voor de winter wordt hij bij Marc Hoegee preventief ingespoten tegen de pekel. Alleen met kans op ijzel of sneeuw laat ik hem thuis staan, maar anders rijd ik gewoon. De eerste servicebeurt na de winter wordt het goedje er dan weer afgespoten en komt de gixxer er weer netjes onder vandaan. Verder plak ik ’s winters een deel van de oliekoeler af om het blok snel op temperatuur te laten komen. Ik heb er ook een Scott-oiler opgezet (netjes weggewerkt, dat dan weer wel), dat is wel zo "comfortabel", niet elke keer die ketting sprayen maar gewoon de gixxer de garage inrollen en de volgende morgen zo weer kunnen vertrekken, heerlijk! Eens in de 5000 km wel even de kettingsmeerolie bijvullen, dat is gemiddeld dus om de 4 á 5 weken even de kappen en het zitje eraf om bij het oliereservoir te komen, maar dat heb ik er graag voor over. Al deze aanpassingen zorgen ervoor dat de Gixxer een prima reismaat is bij veel kilometers in een relatief kort tijdsbestek.”

Buitenland

 

Een GSX-R als reismotor, het kan dus: André maakte dan ook veel buitenlandse reizen, meestal met zijn vrienden van GSX-R-contact, de motorclub voor GSX-R-Rijders. Hij was bijna altijd paraat bij de jaarlijkse Dolomietenrit, waarvoor hij voor de “binnendoorrijders” de heen- en terugweg organiseert. Daarnaast maakte hij reizen naar Zwarte Woud, de Harz en naar Portugal. “Mijn
Weer of geen weer, André laat met regelmaat de GSX-R uit. Ook in eigen land, weer of geen weer

Op weg naar de Dolomieten in 2018. Soms moet je een alternatieve route zoeken
`
Portugal 2017, Praia de Torre (nabij Cascais). Wat nou GS?

Na 2 jaar mochten we vorig jaar weer! Gex, Frankrijk, op de terugweg van de Dolomieten 

Verkenning 2-daagse Dortmund rit 2018
langste rit is mijn voorbereiding geweest voor een 2-daagse rit met GSX-R Contact naar Dortmund, waar ik de voorrijder zou zijn. Toen heb ik de beide rijdagen gewoon in één lange dag gereden, totaal zo'n 740 kilometer binnendoor. Ik heb een geweldige "stuurdag" gehad, maar ditmaal de volgende dag toch wel wat spierpijn her en der...”

Zeven stuks

André is duidelijk verknocht aan de GSX-R. Het mag ook duidelijk zijn dat deze GSX-R was niet André’s eerste was: “Ik heb er nu zeven gehad. Ik ben op mijn 20 ste gevallen voor een 88'er 750 - zo'n rood/witte, waarvan de een toerenteller pas bij 3000 tpm begon met uitslaan - gevolgd door een zwart/rode 1100 uit '92, die op zijn beurt werd opgevolgd door een GSXR 750i uit '98. Daarna begon het "1000-tijdperk". Mijn eerst nieuwe GSXR was een 2001-model GSXR1000. Die heb ik weggedaan met lichte valschade, na zo'n 21.000 km. De tweede was een 2002 model. Die werd echter gestolen – met ongeveer 24.000km – en werd vervangen door een blauw/witte 1000K3, die nog steeds in de huiskamer staat met 222.222 km op de teller. En dan nu de GSXR1000L01 met 312.000 km in 7,5 jaar tijd.” 

Dat is niet niks, maar met goed onderhoud kan er natuurlijk veel. Dat kreeg hij niet om de zes, maar vanwege de hoge kilometrages om de 12.000 km bij het Hoegee Suzuki Center, uiteraard met de voorgeschreven Ecstar R9000 olie. In totaal werd er zo’n zes keer kleppen gesteld, werden er zeven sets voorremblokken vervangen, vijf kettingsets en werden de balhoofdlagers tweemaal vervangen. Ook de voorremklauwen werden tweemaal gereviseerd. Je kunt dus stellen dat de motor best wat meemaakte, maar dat hij steeds weer tot in de puntjes werd verzorgd. En dat kon je merken, want heb blok liep als en zonnetje en verbruikte bij 312.000 km nog geen spatje olie! "De servicebeurten zijn over het algemeen om de 12.000 km uitgevoerd, maar een enkele keer ging daar nog wel eens 2-3.000 km overheen. Dan vooral moest er een slokje olie bij, maar meer dan dat ook niet. In totaal heb ik tussen de beurten door bijna 2 flessen van één liter bij moeten vullen, dus ongeveer 1,8 liter op 312.000 kilometer." Zo zie je maar weer hoe belangrijk goede olie in je motorfiets is, in 312.000 kilometer nog nooit een motorische reparatie gehad.


Op pad met de GSX-R club in Bische, Frankrijk