Zoeken

Interview Ruggeromassimo Jannuzzelli

In gesprek

30 oktober 2018

AC: Ruggero, wanneer zijn de gesprekken met ZhongNeng begonnen en wie was de initiator – jij, of zij?

RJ: Een jaar geleden op de EICMA in Milaan kwam Mr. Chen, die de oprichter en huidig voorzitter van ZhongNeng is, meermaals samen met zijn collega’s naar onze stand om onze motoren te bewonderen die we daar presenteerden. Hij vroeg toen of we open stonden voor een mogelijke overname van Moto Morini door hen. We begonnen daarna serieus te onderhandelen en kwamen uiteindelijk tot een overeenkomst die ZhongNeng 100% controle over het bedrijf Moto Morini gaf, per 12 oktober jl. Dit houdt in dat ik geen equity meer in het bedrijf heb en nog maar een korte tijd bij het merk betrokken zal zijn, voor een soepele overgang. 

AC: Kun je zeggen hoeveel Mr. Chen voor Moto Morini heeft betaald?

RJ: Ons familiebedrijf de holding Aujann had een economisch voordeel van de verkoop van net iets minder dan 10 miljoen euro, deels door middel van een aantal belastingvoordelen en soortgelijken die we hebben behouden. De verkoop omvat de acquisitie van alle aandelen van Moto Morini, het copyright van de merknaam en het intellectueel eigendom van alle ontwerpen van motoren en motorblokken. Het omvat ook het fysieke eigendom als productie inrichting evenals mallen en die nodig zijn voor de productie en natuurlijk de inhoud van ons magazijn en de in productie zijnde motoren die naar klanten wereldwijd moeten worden uitgeleverd. In 2017 verkocht Moto Morini ongeveer 150 motoren, 2018 is op koers voor een verkoop van 190 units, dus dit jaar zouden we met een omzet van ongeveer 2,5 miljoen euro kunnen afsluiten. 

 

AC: Kun je onthullen hoeveel geld je sinds de overname in Moto Morini hebt geïnvesteerd, inclusief het bedrag van 1,96 miljoen euro dat door jou en je voormalige partner in 2011 aan de curator voor de overname is betaald?

RJ: Ik kan je vertellen dat toen Capotosti drie jaar geleden Moto Morini verliet hij alles had verloren dat hij had geïnvesteerd, waardoor het aan de investeringsgroep van mijn familie was om het bedrijf draaiende te houden. Dus vanaf 2015 hebben we substantieel in het merk Moto Morini geïnvesteerd, in het imago, in de ontwikkeling van nieuwe modellen en in de aanpassing aan Euro4. Dankzij dat heeft de verkoop van het bedrijf aan ZhongNeng ons een netto winst van ongeveer 25% opgeleverd, dus we voelen ons goed beloond voor ons vertrouwen in het Moto Morini merk en z’n uitmuntende producten die door een loyaal en begaafd team wordt geproduceerd. 

AC: Wanneer besloot je te verkopen?

RJ: Vanaf halverwege 2017 realiseerde ik me dat we op zoek moesten gaan naar een industriële partner, om onze toekomstige technologische ontwikkeling te steunen. Een klein bedrijf als Moto Morini is niet bij machte om riante investeringen te doen als alleen al een nieuw motorblok platform. Daarnaast waren we aan het proberen de kosten te drukken door zowel de productie te verhogen als nieuwe overeenkomsten met toeleveranciers aan te gaan. Ik heb een internationale adviseur in de hand genomen die als doel had nuttige oplossingen te vinden om groei te genereren. Het idee was in eerste instantie niet om het bedrijf te verkopen, alleen het uit te breiden – maar deze stap trok de aandacht van drie Aziatische bedrijven en in de aansluitende onderhandelingen kwam de meest concrete en snelle respons van ZhongNeng. Het is een grote Chinese onderneming in privé eigendom en ik ben blij dat Moto Morini daar nu onderdak heeft gevonden.

 

AC: Wat is de toekomst van de fabriek en het personeel in Trivolzio?

RJ: Moto Morini is niet de eigenaar van de fabriek, die is geleased, maar de productie zal in eerste instantie daar gewoon door blijven gaan om lopende orders af te werken. Ik denk echter dat het op korte termijn zou kunnen worden uitgebreid, omdat Mr. Chen al heeft geïnformeerd naar beschikbare fabrieksruimtes om de productie uit te breiden. Ik had 13 fulltime en 4 parttime medewerkers in dienst en ZhongNeng heeft hun dienstverband bevestigd voort te zetten. Ik verwacht dat Mr. Chen het team uit zal gaan breiden. 

 

AC: Blijft de ontwikkeling doorgaan van het Misano streetfighter model dat Moto Morini op het punt stond te gaan lanceren, na z’n debuut het afgelopen jaar op de EICMA in Milaan?

RJ: Ik weet uit gesprekken met Mr. Chen dat de Milano een model is waar iedereen bij ZhongNeng heel erg in is geïnteresseerd, samen met de V-Twin street Scrambler. Natuurlijk, de huidige range van Moto Morini moet worden uitgebreid en ik weet dat ze plannen hiertoe hebben, waarschijnlijk met andere motorplatformen te beginnen met een 800cc range. Maar hiervoor moet je met Mr. Chen zelf spreken – het is niet langer meer mijn zorg. 

Ongetwijfeld kan dankzij grotere verkoopaantallen en productie tegen lagere kosten groei worden gerealiseerd als toekomstige Moto Morini modellen in China worden geproduceerd, daardoor deze motoren waarschijnlijk een andere prijs zullen hebben. Mr. Chen is al ver gevorderd met zijn plannen. ZhongNeng is momenteel een leider in China in de medium tot high level scootermarkt, met modellen die ze al naar Europa exporteren. Momenteel circuleren er al veel door ZhongNeng geproduceerde merkloze vehikels over Europese wegen, voorzien van een merknaam door diegene die ze heeft geïmporteerd. Mr. Chens wens om de motormarkt binnen te dringen komt voort uit zijn ambitie en met een historisch merk als Morini heeft hij daar de basis voor. 

Kortgezegd heb ik een prachtige boot achtergelaten die ZhongNeng in een oceaanstomer kan veranderen. Moto Morini zal hier in Trivolzio blijven, maar het bedrijf zal groeien – ZhongNeng wil de R&D afdeling uitbreiden in Italië en de toekomstige modellen zullen hier worden gecreëerd. Het speelt Chinese bedrijven vooral in de kaart dat hun overheid de acquisitie in het Westen financiert.  

AC: Is er een specifiek project waarvan je spijt hebt dat het niet is gerealiseerd?

RJ: Niets in het bijzonder, maar ik denk dat een van de eerste dingen die ZhongNeng zal doen is de Granpasso weer tot leven brengen door ‘m in overeenstemming met Euro4 te maken. Het is een model dat ik op standby had gezet, omdat ik het gevoel had dat het in de huidige Maxi-Enduro markt onmogelijk was competitief te zijn – maar in groeimarkten denk ik dat onze motor het erg goed zou kunnen doen, vooral wanneer de kosten worden gereduceerd door de motor geheel of gedeeltelijk in China te produceren. 

 

AC: ZhongNeng heeft een uitgebreide range aan scooters. Gezien het feit dat Moto Morini zich al op de markt van high-end elektrische fietsen heeft gestort, is het Mr. Chens intensie om de naam Moto Morini te gaan gebruiken voor elektrische fietsen of motoren, waar ze al ervaring mee hebben?

RJ: Als ze van plan zijn elektrische motoren te ontwikkelen onder de Moto Morini naam kan dat alleen maar een heel groot voordeel voor het merk, het bedrijf en de klanten zijn. Ik ben ervan overtuigd dat dit de toekomst is van motorfietsen.

 

AC: Ben je tevreden over je zevenjarig avontuur met Moto Morini en hoe denk je over de toekomst van het merk?

RJ: Ja. Ik voel me als een vader die tijd, passie en geld heeft gewijd om zijn zoon te helpen goed op te groeien en studeren, en dan krijgt dit kind een baan aangeboden aan de andere kant van de wereld waar hij geen nee tegen zeggen kan. Ik ben erg tevreden met waartoe we in staat zijn geweest, een van de meest historische merken van Italië te behouden. Het enige waar ik spijt van heb is dat ik niet vanaf het begin heb kunnen doen wat ik vanaf 2015 alleen heb gedaan, ik had een partner die er andere ideeën op nahield. Maar wat de toekomst van Moto Morini betreft, ben ik erg trots dat ik merk in leven het gehouden, tot ik het kon overdragen aan een grote privé onderneming die veel meer in het bedrijf en het merk kan investeren. Mensen hadden kritiek en waren sceptisch toen ik het failliete bedrijf overnam, wat ik in korte tijd ontwikkelde tot een van de meest geliefde displays op de jaarlijkse EICMA in Milaan. Inderdaad, het was precies ons display op de beurs van Milaan die de deur opende naar de overeenkomst met ZhongNeng, want daar hebben ze ons voor het eerst gezien!