Zoeken

Interview Ruggeromassimo Jannuzzelli

China op overnamepad

30 oktober 2018

De aanhoudende groei van motorverkopen in Italië, plus 4,4% naar 130.540 units in het eerste halfjaar van 2018, wordt deels aangejaagd door de toenemende Chinese betrokkenheid in veel historische Italiaanse merken, hetzij door overnames of door deals van toeleveranciers, waaronder het in China produceren van complete motorfietsen volgens Europese standaard, exclusief voor de Westerse markten.

Sinds de overname van Benelli door Qianjiang, wat nu onderdeel is van het Geely Auto imperium van Mr. Li Shufu (eigenaar van Volvo en met 10% van de equity de grootste aandeelhouder van Mercedes Benz), weten Chinese fabrikanten steeds beter de weg richting Italiaanse motorfabrikanten te vinden. Naast Benelli’s recente tsunami aan nieuwe modellen die in Italië zijn ontworpen Staat Moto Morini een gouden toekomst te wachten nu het in Chinese handen is geraakt?en in China zijn geproduceerd, heeft landgenoot Shineray het offroad merk SWM een nieuw leven ingeblazen met de overname van de naast het meer van Varese gelegen voormalige Husqvarna/BMW fabriek, waar een range aan eencilinder Allroad motoren worden geproduceerd, aangevuld met een range aan goedkope 440cc Made in China modellen. 

Het uit de jaren ’70 roemruchte merk Fantic Motor, dat in 2014 uit haar as herrees, heeft sindsdien haar verkopen verviervoudigd naar meer dan 5.000 motoren dit jaar, die worden aangedreven voor 250/500cc viertakt eencilinder motoren die in China door Zongshen worden geproduceerd en vervolgens naar Italië worden verscheept, waar de complete motorfiets wordt geassembleerd. Vijfvoudig 125cc/250cc wereldkampioen Mondial daarentegen laat z’n modellen, die door dezelfde eencilinders als Fantic worden aangedreven, compleet in China assembleren. 

Het volgende merk Italiaanse merk dat nu in Chinese handen terecht is gekomen heet Moto Morini, dat op 12 oktober jl. door het Chinese ZhongNeng is overgenomen, waarbij in eerste instantie de productie in de 3.000 m2 grote Trivolzio fabriek zo’n 20 kilometer ten zuiden van Milaan blijft.  

Gevestigd in de kuststad Taizhou in de provincie Zhejiang, 400 km ten zuiden van Shanghai en tevens de thuisbasis van QJ is ZhongNeng in 1987 opgericht door Mr. Chen Huanneng, momenteel nog steeds de voorzitter en CEO. Tot nu toe heeft ZhongNeng een korte tijd scooters gefabriceerd, waarmee in 1996 is begonnen, evenals lichte motorfietsen die onder verschillende merknamen op de markt zijn gezet. Het bedrijf claimt momenteel de enige scooterfabrikant in China te zijn wiens producten de pittige CARB / California Air Resources Board certificering hebben verkregen. In het nog steeds in privé eigendom zijnde Een ding is zeker, het zal straks grootschalig gaan wordenbedrijf werden in 2017 350.000 scooters geproduceerd, waarvan 40% elektrisch. ZhongNeng claimt dat in de fabriek tot 500.000 scooters kunnen worden geproduceerd en 600.000 motorblokken, voornamelijk voor export sinds door verbrandingsmotoren aangedreven tweewielers in China’s grootste steden zijn verbannen. 

Volgens eerdere aankondigingen hebben de Chinezen plannen om de productie van Moto Morini modellen op basis van de huidige 1.187cc Corsaro V-Twin modellen te vergroten, evenals nieuwe modellen in andere segmenten met verschillende cilinderinhouden. Moto Morini had recent de Scrambler, Corsaro ZZ, Corsaro ZT en de aanstaande Milano modellen geschikt voor Euro4 gemaakt. 

Om uit te zoeken hoe de deal met de Chinezen tot stand is gekomen ben ik met de 59-jarige Ruggeromassimo Jannuzzelli, de vorige eigenaar die samen met investeringsbankier Sandro Capotosti Moto Morini overnam toen het in Bologna gevestigde merk in 2011 failliet werd verklaard. De twee partners verplaatsten de productie van Bologna naar een veel kleinere fabriek in Trivolzio, nabij Pavia, dichtbij hun thuisbasis Milaan. In 2015 verliet Capotosti het bedrijf en bleef Jannuzzelli over als enige eigenaar – en investeerder.