Interview Lennart van Houwelingen
Pagina 3
Inhoudsopgave |
---|
Interview Lennart van Houwelingen |
Pagina 2 |
Pagina 3 |
Kamikaze raceklasse
De Stock 600 staat bekend als een kamikaze klasse, je bent hier zelf ook een paar keer de dupe van geweest (Valencia, Brands Hatch, Magny Cours). Heeft dit invloed gehad op je zelfvertrouwen of op een andere manier je rijden negatief beïnvloedt?
Natuurlijk ga je bij jezelf wel eens na of je het wel goed doet. Maar je gaat er anders door rijden. Je kijkt gewoon niet meer op een halve meter. Je wilt simpelweg beter zijn dan je concurrentie. Dan maar samen eraf.
Je ronde tijden tijdens de race zijn meestal goed om mee te strijden voor de top 10-12, is dit een teken dat het met meer circuitkennis en ervaring nog een stuk harder had gekund?
Ja, dat denk ik wel. Maar omdat ik in de 600 rijd is er weinig training en daarnaast hebben we met flink wat rode vlaggen te maken gehad waardoor een training of wedstrijd voortijdig werd afgebroken. Uiteindelijk hadden we dus meer vordering kunnen maken. Gelukkig hadden bijna alle rijders hetzelfde probleem. Daarnaast was het de bedoeling om wat ONK wedstrijden mee te rijden als training. Helaas is dat niet doorgegaan vanwege mijn schouder. Meer training betekent automatisch meer ervaring in het afstellen van de vering, iets waar ik erg aan heb moeten wennen dit jaar.
De Superstock 600 is een klasse waar een maximum leeftijd aan verbonden is, deze leeftijd heb je inmiddels bereikt, wat zijn de plannen voor volgend jaar? ONK Superbike? Ek Superstock 1000? Of misschien wel beide?
Ja, de kwestie leeftijd is erg jammer. Ik hoop beide klassen te rijden als alles dat toelaat. Er moet daarvoor ontzettend veel geregeld worden, om alleen al het financiële gedeelte aan te wijzen. We hebben goede hoop dat ik volgend jaar aan de start sta van het EK Stock 1000. In deze klasse is er tijdens een race weekend meer tijd om te trainen en te kwalificeren.
Je ziet bij de andere Nederlanders meer en meer samenwerking, Leon Boveé is bij het team van Allard van Kerkhoven onder gebracht, Branco Srdanov rijdt zijn eerste EK seizoen bij het team van Roy Ten Napel, rij jij volgend jaar alleen of krijg je er ook een teamgenoot bij?
We zijn met een zeer goede rijder bezig maar daar kan ik op dit moment weinig over zeggen.
In hoeverre beinvloedt het team je rijden? Ben je hier gevoelig voor of sluit je je erg gemakkelijk af van eventuele problemen?
Het team is zeer belangrijk. Het kan altijd beter, maar op dit moment is iedereen aan het leren. Sinds afgelopen seizoen heeft het team hulp gekregen van Johan Toetenel en Marinho Gebhardt. Ik ben er zeker wel mee bezig en probeer me hiervoor ook af te sluiten, maar soms is dat moeilijk.
![]() |
Monteur Johan wisselt samen met Marc Hoegee de wielen |
Je hebt dit jaar gereden met een Suzuki GSX 600R, een motor waarmee Xavier Simeon kampioen geworden is in het EK Stock 600. Zijn jou motor en die van Simeon exact het zelfde of zijn hier binnen de reglementen nog grote verschillen in?
Het uiterlijk is hetzelfde ja. Alleen zijn er inwendig (waarschijnlijk) aardig wat verschillen. Binnen de reglementen kan er nog redelijk veel. Dit moet alleen ook financieel haalbaar zijn. Simeon rijdt voor Corona Suzuki (Corona is de hoofdsponsor van het Superbike circus waarin ook het EK superstock is ondergebracht) en zijn er dus op gebrand om de Stock 600 titel te winnen. Een andere kabelboom geeft je de mogelijkheid om wat gegevens uit te lezen maar alleen die kabelboom kost al een vermogen! Daarnaast komt dan nog de apparatuur om het uit te lezen. De tiende van seconden die je daar sneller van gaat rijden wegen in mijn geval niet op tegen de kosten ervan. Voor dat geld kan ik vier keer een dag op Assen testen, meer rij tijd is in mijn geval effectiever. In het geval van Xavier Simeon is dat geld het verschil tussen een overwinning of een tweede plaats.
Tot slot, hoe zie je jezelf als rijder zijnde over 5 jaar? Wat is je doel?
Ik hoop dat dan de top in zicht is... Als ik dan nog weinig waar heb gemaakt stop ik, het racen is daar te duur voor. Mensen moeten investeren in een talent, niet in veldvulling. De verrichtingen van Lennart zijn te volgen via zijn site www.some-racing.com Daarnaast zal het Superbike circus eind april op Assen neerstrijken.