Interview: Carlos Checa
Pagina 2
Inhoudsopgave |
---|
Interview: Carlos Checa |
Pagina 2 |
Pagina 3 |
Pagina 4 |
Het verleden
Het is inmiddels tien jaar geleden dat Carlos Checa zijn debuut maakte in de WK 500cc. Tijdens de Grand Prix van Donington stapte hij op een Honda NSR van Sito Pons. Tijdens deze race verbaasde hij vriend en vijand, er werd voor de toekomst zeer veel van hem verwacht. Hij voldeed aan deze verwachtingen tijdens de volgende Grand Prix ' waarin hij continu in de top tien te vinden was. Een jaar later behaalde hij zijn eerste overwinning, uitgerekend tijdens zijn thuisrace in Barcelona. In de volgende jaren zou hij dit resultaat slechts één keer kunnen herhalen, tijdens de Braziliaanse Grand Prix in 1998, zijn laatste jaar bij het Honda Pons team. De vierde plaats in de eindstand van het wereldkampioenschap zou zijn beste resultaat in het wereldkampioenschap zijn, tot op de dag van vandaag.
![]() |
Carlos Checa in actie in 1997 |
Na tien jaren in de koningsklasse van het WK kan van Carlos Checa gezegd worden dat hij aardig wat heeft meegemaakt. De verandering van de 500cc naar de MotoGP, zware crashes en verschillende types motoren. De Spanjaard is in ieder geval duidelijk als het over de ontwikkeling van tweetakt naar viertakt gaat.
De tweetakt was leuk, er veranderde in de loop der jaren veel, zo begon elektronica steeds belangrijker te worden. Als je die zaken niet goed voor elkaar had, had je een groot probleem. Tegenwoordig zijn de motoren veel sterker geworden, maar hebben we er veel meer controle over. De banden zijn veel groter geworden, waardoor we veel sneller zijn geworden. De rondetijden zijn aardig naar beneden gegaan. Ik geniet meer van de viertakt dan de tweetakt, terwijl ze niet per definitie makkelijker te rijden zijn.
In 1999 maakte Checa de overstap van de Honda naar het Marlboro Yamaha team. Daar maakte hij ook de overgang van de 500cc naar de MotoGP. Vorig jaar kreeg hij daar Valentino Rossi als teamgenoot. Zijn verhaal is bekend, hij kwam, zag en overwon. De machine was om Rossi heen gebouwd, zo ging het verhaal. Carlos Checa ontkent dit.
De motor was eigenlijk al klaar voor Rossi kwam. Natuurlijk heeft hij de nodige aanpassingen laten doen die ten goede kwamen aan zijn rijstijl en set-up. In principe reed hij op dezelfde motor als ik. Je kunt het blok of het frame niet in twee maanden veranderen. Die ontwikkelingen vinden al in de winter plaats. Pas dit jaar hebben ze de Yamaha M1 aan Rossi kunnen aanpassen. De motor oogt op het circuit heel anders dan vorig jaar.
Binnen het team kreeg Rossi geen speciale behandeling volgens Checa. Hij ziet de Italiaan als een klasse apart. Ook geeft Checa toe dat zijn motivatie vorig jaar wellicht niet hoog genoeg was. De uitdaging verdween langzaam maar zeker en Checa moest elke race harder werken voor resultaten waar geen stijgende lijn in te vinden was. Het werd een ongelukkig seizoen, het jaar 2004. De Spanjaard had het heel erg moeilijk, terwijl zijn teamgenoot het naar zijn zin had. Checa werd gedeclasseerd door de wereldkampioen, wat voor hem reden was het team te verlaten.
Na zes jaar voor Yamaha geracet te hebben kwam daar opeens ene Valentino Rossi. Mijn motivatie was niet optimaal, toen Rossi vanaf het begin zo goed presteerde besefte ik dat mijn beste tijd bij het team was geweest. Hij kon doen waar ik in heb gefaald. Bij Ducati heb ik mijn motivatie om verder te gaan terug gekregen.
Valentino Rossi, een klasse apart, een levende legende, een waardig kampioen en teamgenoot van Checa. De tijden zijn in tien jaar enorm veranderd. Toen Carlos Checa in de 500cc reed, was Mick Doohan ‘the man to beat'. Hij heeft grote namen zien komen en zien gaan. Toch zijn de races in zijn ogen hetzelfde gebleven.
Na zes jaar voor Yamaha geracet te hebben kwam daar opeens ene Valentino Rossi. Mijn motivatie was niet optimaal, toen Rossi vanaf het begin zo goed presteerde besefte ik dat mijn beste tijd bij het team was geweest. Hij kon doen waar ik in heb gefaald. Bij Ducati heb ik mijn motivatie om verder te gaan terug gekregen.
Een oude rot, Carlos Checa, maar nog steeds vindt hij uitdaging in de racerij. Dit jaar voor het eerst op een Italiaanse machine, de Ducati Desmosedici.