Zoeken

Interview BMW CEO Dr. Markus Schramm

Gestage groei

26 november 2018

AC: Terug weer naar het andere eind van de schaal, wat voor plannen liggen er ter uitbreiding van BMW’s RTM / Resin Transfer Moulding voor wat betreft goedkope productie van carbonfiber? Mag ik er vanuit gaan dat de nieuwe S 1000 RR zich hier goed voor zou lenen? 

MS: Ja, dat is een goed voorbeeld. Ik denk dat er een erg goede synergie is met de andere divisies binnen de BMW Group, waardoor we een voordeel hebben in de productie van carbonfiber. De uitbreiding van het M-merk naar motorfietsen zal ons op dit vlak meer ondersteuning geven. 


AC: De belangrijkste markt waar BMW momenteel niet aanwezig is, is het Cruiser segment. BMW was erg succesvol met de R 1200 C, die tussen 1997 en 2004 op de markt is geweest en waarvan er meer dan 40.000 zijn geproduceerd – maar verder niks. Zijn er plannen om terug te keren naar het Cruiser segment?

MS: (lacht). De Amerikaanse markt is groot en ons marktaandeel is klein. Waarom is ons marktaandeel klein? Omdat de belangrijkste markt daar het Cruiser segment is en ik kan je vertellen dat we niet langer blijven aanzien hoe groot de Cruiser markt daar is! We zullen binnen afzienbare tijd met een zeer aantrekkelijke en authentieke BMW oplossing gaan komen in dit segment.

 

AC: Mag ik vragen of dat een tweecilinder oplossing zal zijn?

MS: Bespaar me alsjeblieft van het onthullen van technische details. Ik bedoel, normaal gesproken doen we geen uitspraken over de toekomst na net zes premières hier in Milaan te hebben gehad, dus…

 

AC: Ik vraag je niet of het een Boxertwin of een V-Twin is, maar of het een tweecilinder is in plaats van, zeg, een zescilinder ontwerp?

MS: Ok, ik begrijp je – maar laat je gewoon verrassen met de oplossing waar aan wordt gewerkt. Het wachten zal de moeite waard zijn, dat beloof ik je.

AC: KTM’s best verkochte model de 790 Duke heeft de aandacht verlegd naar het strategisch belangrijke 750-900cc segment, jullie hebben hier nu de F 850 GS Adventure gelanceerd. Vanaf 2021 zullen de 790 KTM’s in China worden geproduceerd, waardoor ze vermoedelijk prijstechnisch competitief zullen zijn met de concurrentie. Voorziet BMW om in de toekomst de productie van middenklasse motoren naar buitenaf te verplaatsen?

MS: Ik denk dat we erg blij zijn met ons huidige productienetwerk, en we zijn erg succesvol voor wat betreft het managen van de verhouding tussen zelf produceren, of buitenaf. Vergeet niet dat het motorblok van de F 850 GS nu al in China door Loncin wordt geproduceerd, waar ook de scooters compleet worden geproduceerd. We zijn erg blij met onze samenwerking met hen, en met TVS in India. Ik denk dat de juiste balans vinden altijd belangrijk is – het is niet noodzakelijk om alles elders te doen om een prijstechnisch competitief model te krijgen dat aan onze hoge kwaliteitseisen voldoet. 

 

AC: Voorzie je M-versies van het F 850 platform, om de middenklasse wat extra prestige en performance te geven?

MS: We hebben een M-pakket voor de RR aangekondigd en ik kan je vertellen dat het niet alleen bij dit ene segment blijft! Anderen zullen volgen – hoewel dat vijf maanden geleden nog niet het plan was [toen hij CEO werd – AC]. We nemen dus niet alleen erg snel een beslissing, we hebben het technisch gezien ook erg snel geïntroduceerd, om voor de launch van de nieuwe S 1000 RR het M-pakket met M-opties en M-performance klaar te hebben. Daarna zullen we het M-concept stap voor stap gaan uitbreiden – zoals ik net zei, we doen dit niet voor slechts dit ene pakket, voor dit ene model. 

 

AC: Een high-performance versie van het M-concept in het 850 segment toepassen, zou kunnen door bijvoorbeeld een Supercharged compressor versie uit te brengen met maximale performance in het middenklasse segment, gecombineerd met licht gewicht. Het compressor concept heeft een essentiële rol gespeeld in de geschiedenis van BMW, die Kawasaki nu bij jullie heeft weggekaapt. Er gaan al lange tijd geruchten over een moderne compressor BMW, maar we hebben nog nooit een product gezien. Is dit iets dat BMW overweegt?

MS: Sorry, nee – we kijken niet naar een Supercharger model. Ik denk niet dat we bij onze motoren vermogen te kort komen, dus dat is een helder nee, we zijn dat niet aan het overwegen. En wat koppel betreft biedt onze nieuwe ShiftCam technologie [variabele kleptiming en kleplift, red.] de perfecte oplossing. Je hebt het zelf al ervaren op de nieuwe R 1250 GS – maar wanneer je dit op de RR ervaart is het nóg indrukwekkender – wacht maar! Het is een groot voordeel, dat je vanaf het moment dat je het gas opendraait al het hoogte niveau van performance hebt. 

 

AC: En mag ik stellen dat het nog succesvoller zal zijn bij de S 1000 Roadster en S 1000 XR Adventure Sport?

MS: Jazeker, dat kan ik je beloven!

 

AC: Dus BMW is gestaag aan het groeien, wanneer verwachten jullie de 200.000 barrière te gaan breken?

MS: Ons strategische doel om 200.000 verkochte units te halen is 2020 – we liggen op koers om dit doel te realiseren. 

 

AC: Halen jullie dat met de bestaande fabriek in Spandau, Berlijn in z’n huidige vorm? 

MS: Ja, dat lukt. We draaien daar momenteel tweeploegendienst, dus hebben we nog mogelijkheden om uit te breiden. We hebben voldoende capaciteit, dus hoeven we geen nieuwe fabriek te bouwen om die 200.000 units te halen.