Motorfreaks nieuwste aanwinst: Stuart Voskamp
Pagina 2
Inhoudsopgave |
---|
Motorfreaks nieuwste aanwinst: Stuart Voskamp |
Pagina 2 |
Rizla Racing Day
Hallo beste ducatifans en motorsport liefhebbers, Hier een kort verslag van de zesde editie van de Rizla+ Racing Days. Dit jaar niet meetellend voor het ONK Supersport, maar dat is natuurlijk geen reden om thuis op de bank te blijven zitten. Zelf heb ik al zo 'n tweeënhalf maand niet mogen rijden vanwege blessures opgelopen tijdens de trainingen van de afgelaste Pinksterraces in Oss.
Vrijdagmiddag vertrokken we richting het internationale TT circuit Assen. Voor ons uit het Westland zo'n kleine drie uur met de vrachtwagen. Onderweg is het gaaf om te zien dat de bestickerde trailer veel bekijks heeft, vooral kinderen kijken met grote ogen naar de 3 meter hoge Ducati 749R op de zijkant. Rond zessen arriveerden we op het circuit en vervolgens werd alles voorbereid voor de trainingen van zaterdag. Normaliter kunnen we tijdens een ONK weekend zo'n anderhalf uur trainen, dan heb je best wat tijd om serieus aandacht te besteden aan het afstellen van de machine.
Dit weekend moesten we genoegen nemen met twee trainingen van zo'n kleine 30 minuten. Het weer zou gedurende de trainingen en wedstrijd een grote rol spelen, het circuit van Assen kan binnen twee minuten volledig natgeregend zijn, maar vervolgens na een kwartier weer kurk droog zijn (ieder die een keer naar de TT is geweest weet dit waarschijnlijk wel uit ervaring).
Voor de eerste kwalificatie training werd de machine afgesteld zoals we tijdens de lenteraces de race hadden gereden. Chef monteur Robert Tas (in Spanje beter bekent als Roberto Bolsa) draaide de Duc warm en de Dunlops D209 waren al bijna op temperatuur in de bandenwarmers. Hier en daar spetterde het wat en dreigde het te gaan regenen, maar het was nog niet nat genoeg om naar regenbanden te moeten wisselen. Eenmaal begonnen aan m'n eerste ronde werd het duidelijk dat ik het fout had. Achterop het circuit waren zwembandjes geen overbodige luxe geweest, meteen weer naar binnen en regenwielen steken. De regenbanden werden koud gemonteerd en hadden, net als ik, even tijd nodig om op te warmen. Het was allemaal weer even wennen en het is erg makkelijk om iets te voorzichtig te zijn met het tempo verhogen. Dit alles resulteerde in een voorlopige 22e trainingstijd.
Met slechts een uur rust tussen de kwalificatie trainingen werd de machine klaargezet voor de tweede kwalificatie training. Robert veranderde de Ohlins vering van de machine, naar een regen set-up. Hierbij moet je vooral denken aan het zachter zetten van de afstelling, minder ingaande demping aan de voor- en achterkant. Dingen veranderen om te zorgen dat de machine wat rustiger reageert op het remmen en accelereren.
De tweede training was volledig nat, hierdoor was het mogelijk om ronde na ronde de rondetijden te verscherpen. Regenrijden is met de zware viertakt machine, zeker niet één van mijn sterke punten. Na een aantal slechte ervaringen rijd ik eerlijk gezegd terughoudend, te veel denkend op de machine. Iets dat zeker verbeterd kan worden, maar dat kost tijd (net even iets meer dan 30 minuten). Uiteindelijk ging iedere ronde een beetje sneller en zodoende noteerden we een 1:44,7 goed voor een 18e startplaats. Niets om over naar huis te schrijven, maar we hebben wel duidelijk progressie geboekt tijdens de trainingen.
Verrassend genoeg stonden er een aantal Superstock 600 coureurs voorin de uitslag, meest opvallend waren Lennart van Houwelingen en Albert van Winkoop. Twee zeer snelle jongens in de regen, die meteen lieten merken dat het niveau in de Superstock 600 erg hoog ligt. Zaterdagavond was er genoeg tijd om met collega coureurs bij te praten, altijd gezellig, iets dat ook belangrijk is tijdens een raceweekend. Het is voor iedereen natuurlijk een serieuze (uit de hand gelopen) hobby,
maar een relaxte en gezellige sfeer komt het rijden alleen maar ten goede! De Supersport race op zondag stond om 12:00 op de planning, helaas geen warming-up training, maar dat geeft wel wat meer tijd om met de gasten te praten over de trainingen van zaterdag, tijdens het genot van een kopje koffie en een gevulde koek. Ruim een uur voor de race gaat worden de laatste dingen gecontroleerd en wordt het tijd om de bandenwarmers te monteren. Rustig trek ik m'n Catwalk motorpak aan in voorbereiding op de race.
Na de sighting lap wordt de machine op de bokjes gezet. Bandenwarmers worden voor de laatste keer even gemonteerd en het is wachten op het signaal van de wedstrijdleider. Met nog 1 minuut te gaan worden de machines gestart en moeten alle monteurs en plu dragers van de grid af. Na het rijden van één opwarmronde rolt het hele veld voorzichtig naar de startposities. Het ligt gaat op rood, in de regen houden we de Duc netjes rond de 9000 rpm, koppeling voorzichtig laten pakken, lichten uit, gas erop en koppeling laten slippen. De Ducati heeft super veel koppel en komt netjes weg.
Bij het aanremmen van de Nationale Bocht is het even zoeken, maar iedereen komt er goed doorheen. De spray op de Veenslang valt nog mee, kan de motorfiets voor me nog goed zien. Halverwege de eerste ronde is het in het middenveld al wat rustiger en kan er geconcentreerd worden op de groep rijders voor me. Hier en daar wordt er van plek gewisseld en na zo'n twee ronden beginnen er al een aantal 'minder natte' plekken te ontstaan. Na zo'n zes ronden liggen we op de 16e plaats en is er bij Mandeveen - Duikersloot al een perfect droge spoor.
In een aantal andere bochten blijft het voorlopig nog erg nat. De rondetijden moeten nu elke ronde beter worden omdat de omstandigheden verbeteren, maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Het moment dat je er op gaat letten en over nadenken, rijd je waarschijnlijk al langzamer dan dat je kunt.
![]() |
Stuart Voskamp op de hielen gezeten door Christ van den Bosch |
Al met al ging het elke ronde iets beter en zelfs na een kleine fout in de 12e ronde konden we opklimmen naar de 14e plaats. Het gaf een goed gevoel om weer eens een race uit te rijden. De wedstrijd werd uiteindelijk gewonnen door een sterk rijdende Marco Opheij gevolgd door de jongeling Lennart van Houwelingen en de snelle bestickeraar Albert van Winkoop. Ons eerst volgende race is op 11 september tijdens het EK Supersport op Assen.
Allemaal bedankt voor het lezen en tot de volgende keer, Groetjes GoStuart! #69
Stuart's Factsheet:
- Leeftijd: 22 jaar
- Lengte/gewicht: 187cm 75 kilo
- Burgelijke staat: vrij'gezellig'
- Beroep: Montage staalconstructies
- Hobbies: Ducati 749R, motorsport
- Favoriete circuit: Valencia
- Doelstelling 2005: eerste tien Dutch Supersport
De carriëre van Stuart Voskamp in vogelvlucht:
- 1997- 1998: Brommerrace (automatenklasse)
- 1999: TZR 125 cup 14e
- 2000: Aprilia RS 250 cup 6e
- 2001: ONK 250 Honda 10e
- 2002: ONK 250 Honda 2e
- 2003: ONK Supersport Yamaha R6 23e
- 2004: ONK Supersport Yamaha R6 13e
Seizoen 2005 tot nu toe:
- Aantal races: 3
- Aantal botbreuken: 2
- Aantal Röntgen foto's: 16
- Plezier op de Duc 749R: Superdik!
- Huidige stand ONK Supersport: Komt wel goed!